Byggahus.se

Automatiska bud? (Konstigt)

1. C
    Medlem · 7 inlägg
    Hej,

Behöver hjälp från mer erfarna budare.

Var på visning den 18e gällande ett hus. Det var totalt 4 par på visningen. Vi hade lagt ett förhandsbud på huset då vi har bra kännedom om området, budet var cirka 10% under utgångspriset.

Efter visningen tog jag för givet att budgivningen skulle dra igång men inget hände på över 2 dygn.

Jag tog sedan kontakt med mäklaren och hörde om han har pratat med säljaren varpå han svarar att han ska försöka höra med säljaren efter midsommar men förklarade också bestämt att säljaren vill ha utgångspriset samtidigt som han måste sälja huset då han bygger nytt.

2 timmar efter samtalet kom det ett motbud från ingenstans, 10 000 över vårat bud. Vi budar 10K och samma minut kommer det ytterligare ett motbud, 10K igen, vi budar tillbaka efter ca 1 timme och IGEN kommer det ett bud samma minut på 10K.

Mäklaren hör sedan av sig och frågar om vi önskar gå högre, förklarar att vi avvaktar varpå han säger "ja attraktiva hus de går undan de hehe".

Funderar och funderar över midsommar, på kvällen lägger vi ytterligare ett bud och samma sekund blir vi överbudade.

Har aldrig varit med om ett "tradera-system" när det gäller bud på hus och kan inte se att det via budgivningssidan går att sätta ett "max bud".

Blir vi lurade eller någon med hjälp av mäklaren satt ett maxbud och att det finns något automatiskt system som vanliga dödliga inte får tillgång till?
    Jag har varit misstänksam till det hela redan från början. Att det var tyst i 2 dygn men efter samtalet med mäklaren så drog nån igång och automatiskt budade över alla bud på sekunden.

Redigerat 25 jun 2018 23:32
  2. H
    Moderator · 42 499 inlägg
    Det är väl så att om buden går ut via mail eller sms till budgivarna, så kan en budgivare köra på det viset, för att avskräcka dig. Det är en av många strategier för budgivning.

Det vore väldigt dumt att låta mäklare eller säljare få veta att man har ett visst max. Då ligger det väldigt nära till hands att det fixas en budgivare som bjuder upp till strax under ditt max.

3. C
    Medlem · 7 inlägg
    Det stämmer att buden går ut via e-post.

Man budar via en hemsida. Det jag finner konstigt är att någon samma minut hinner lägga ett motbud, inte bara en gång utan 4 gånger vid olika tider och dagar. Vem sitter och "refreshar" budsidan om och om igen, alla tider på dygnet, flera dagar i rad, eller sin e-post för den sakens skull. Budgivare 2 måste ju isf sitta med telefonen bredvid sig dygnet runt och vara oerhört snabb på fingrarna.

Känns helskumt.

Tre saker kan ha hänt känner jag.

1. Ingen förutom vi har visat intresse och vårat bud är lågt vilket fick mäklaren att försöka pressa upp priset själv med fejkbud.
    2. Mäklaren kontaktade säljaren och förklarade att budgivare 1 (vi) är de enda intresserade, säljaren tog då saken i egna händer och bad någon att sitta med mobilen redo och buda upp till utgångspriset.

3. Budgivare 2 existerar och har avvaktat 2 dagar med att buda för att sedan sitta som en igel och uppdaterat e-posten dygnet runt och budat över alternativt kontaktat mäklaren och på så vis lagt ett max bud a la "tradera".

Redigerat 26 jun 2018 00:09
  4. C
    Medlem · 8 470 inlägg
    Normalt kan man ju även få buden på sms och sedan bara svara på sms:et med en siffra om man vill lägga ett motbud. Då tar det ju inte många sekunder. Gissar att den andra budgivaren inte ville lägga första budet, och nu har taktiken att helt enkelt bjuda 10k över upp till en viss gräns som ännu inte är uppnådd eftersom de uppenbarligen inte behöver någon betänketid. Inget konstigt med det.

5. R
    Medlem · 7 inlägg
    Håller med, precis så fungerade det i ett antal budgivningar jag bevakade eller var med i, inklusive det som vi till slut vann och köpte. Efteråt kunde vi få ta del av listan på vem de andra budgivarna var.

Mattias

6. C
    Medlem · 7 inlägg
    Men här kan man inte buda via sms. Utan endast via en hemsida. Visst det tar inte många extra sekunder det gör det inte.

Men jag har en känsla av att även om jag nu, 00:50 lägger ett bud så kommer det budas över samma sekund. Alltså oavsett tid på dygnet så blir budet överbudat samtidigt.

Det är inte 2 eller 3 eller 10 minuter efter man budat utan sekunderna efter (så lång tid som det tar att uppdatera budsidan).

Lägger jag ett bud nu och uppdaterar budsidan så har någon budat över. Det är det jag försöker säga.

Edit: Samtidigt har jag en känsla av att skulle jag buda nu så är det stopp då utgångspriset är det senaste budet.
    Ska bli oerhört intressant att se ifall mäklaren nu ringer och säger att budgivare 2 har hoppat av men att vi kan få huset för utgångspriset...

7. C
    Medlem · 8 470 inlägg
    Skumt. Normalt brukar (någon hos) mäklaren behöva kvittera budet innan det går ut. Dvs. lägger jag ett bud mitt i natten så kommer går det inte in förrän mäklarens kontor öppnar på morgonen.

Men för all del, fråga mäklaren hur det kan komma sig att motbuden kommer så snabbt. Har aldrig hört talas om budagenter i bostadsaffärer men det är väl i och för sig fullt tänkbart att mäklaren tagit på sig att löpande lägga in bud enligt en budgivares instruktioner.

8. C
    Medlem · 7 inlägg
    Förstår dock inte hur de vågar, om det nu är fejkbud, de riskerar ju att jag hoppar av (vilket jag nu gör) och då står säljaren där med ett hus han "måste" sälja.

Jag hoppas att budgivare 2 existerar, finns endast två mäklare i kommunen, vore tråkigt om förtroendet för den ena försvann, då försvinner halva marknaden.

9. C
    Medlem · 7 inlägg
    Såhär har det sett ut hittills.

Utgångspris 975 000. Visning 2018-06-18.
    2018-06-20 kl 13:00 - Varit tyst i två dygn. Ringer mäklaren för att höra om han pratat med säljaren.

895 000 - 2018-06-11 15:26 - Budgivare 1 (vi)
    910 000 - 2018-06-20 15:50 - Budgivare 2
    925 000 - 2018-06-20 17:45 - Budgivare 1
    935 000 - 2018-06-20 17:45 - Budgivare 2
    950 000 - 2018-06-20 18:01 - Budgivare 1
    960 000 - 2018-06-20 18:01 - Budgivare 2
    (mäklaren hör av sig och undrar om vi tänkt gå högre, jag förklarar att vi avvaktar. Fanns tydligen tid att engagera sig plötsligt efter att först förklarat att han kanske inte ens hinner prata med säljaren förrän efter midsommar)
    965 000 - 2018-06-25 20:14 - Budgivare 1
    975 000 - 2018-06-25 20:14 - Budgivare 2

10. C
    Medlem · 8 470 inlägg
    Men varför skulle det faktum att buden verkar läggas automatiskt tala för att det skulle vara fejkbud?
    Om mäklaren eller någon annan skulle vilja lägga falska bud räcker det väl med att slänga in ett bud manuellt om/när budgivningen ser ut att stanna på en oönskad nivå. Inte bygger man väl ett automatiskt system för att fejkbuda?

11. C
    Medlem · 7 inlägg
    Nej jag vet inte hur de "tjänar" på att göra såhär. Förhoppningsvis existerar budgivare 2 och att det visar sig att jag tagit på mig foliehatten.

Jag har varit med om snabba budgivningar förut, extremt snabba, men aldrig såhär snabba. Anade därför ugglor i mossen. Men jag ringer mäklaren imorgon och ber han förklara de snabba buden och samtidigt förklarar att vi drar oss ur denna. Det är redan bra mycket dyrare än vad vi först tänkt oss ändå.

Om man ser från budgivaren 2 synvinkel så blir ju vi bulvanen i detta fallet :)

• Laddar…
  12. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 936 inlägg
    Rent teoretiskt är det ju inget konstigt att lägga ett maxbud som på vilken auktion som helst. Problemet är att få litar på att en mäklare inte skulle säga det till säljaren.

Det är egentligen allvarlig kritik mot mäklare, ett tydligt tecken på att vi generellt inte litar på dem. Men om budgivare två har förtroende för mäklaren kan hen ju mycket väl vid sitt bud sagt 910’, sen 10’ över upp till utgångspris.

Det är hopplöst svårt att veta sånt här. I grund och botten får man nog förlita sig på att mäklarna inte är kriminella och hjälper säljaren att fuska samt bry sig mer om sina egna bud än andra budgivares. Samtidigt, känns det för fel får man dra sig ur.

13. Cheesen
    Medlem · 1 123 inlägg
    Om du tänker dra dig ur så föreslår jag att du budar nedåt. Dvs sänker ditt senaste bud om du nu misstänker att budgivare 2 är oseriöst .

• Laddar…
  14. T
    Medlem · 2 555 inlägg
    Tycker som Daniel: Om ni är lagom intresserade av huset så kan ni ju meddela mäklaren att ni står fast vid ert ursprungliga bud i säg en vecka, då ni anar oråd om huruvida budgivare 2 är seriös.

15. S
    Medlem · 284 inlägg
    Har man rudimentära kunskaper i programmering så tar det inte mer än 20 minuter att skiva en bot som gör automatiska bud. Med tanke på hur frustrerande det kan vara att buda hade jag inte dragit mig för att skriva en sån för att psyka övriga budgivare.