1 705 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Sälja som dödsbo
Vad är bäst/smidigast för ett dödsbo som ska sälja ett hus som man av förklarliga skäl inte vet mycket om? Friskrivningsklausul? Dolda fel-försäkring och i så fall vilken? Den aktuella dödsbodelägaren är enda delägaren och vill slippa risken att hamna i någon slags tvist flera år senare.
Eftersom försäkringen inte täcker allt så bör en eventell försäkring kompletteras med en friskrivning för allt som försäkringen inte täcker. Vilket som är bäst bör mäklaren kunna råda om. Jag kan tänka mig att många köpare skulle känna sig tryggare med en försäkring.
Redigerat:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
En korrekt formulerad friskrivningsklausul är bäst för ett dödsbo. Lita INTE på att mäklaren kan formulera den, kolla med exempelvis Villaägarnas rådgivning eller en jurist som kan fastighetsfrågor (det har visat sig i flera rättsfall att formuleringen är avgörande). Skippa försäkring helt, den är helt onödig vid en friskrivning.
Redovisa öppet vad som gäller så det är tydligt för köpare. En besiktning kan vara av värde för att ge fakta. Jag tror ni hyggligt enkelt kan ta fram friskrivning. Det innebär ju att köparen bör besiktiga mer noga. Sedan bör ni skingra dödsboet så fort som möjligt, det innebär att det är svårt för köpare att ställa krav
Ett dödsbo MÅSTE väl skriva med friskrivningsklausul?
Jag har sett dödsbon med friskrivning sälja med varudeklarering, som en extra trygghet för köparen (jag vet att åsikterna går isär om denna, men det är ingen nackdel att den finns vid friskrivning tänker jag)
Jag har sett dödsbon med friskrivning sälja med varudeklarering, som en extra trygghet för köparen (jag vet att åsikterna går isär om denna, men det är ingen nackdel att den finns vid friskrivning tänker jag)
gör en bra säljarbesiktning som visar skicket på fastigheten och sedan en friskrivningsklausul.
Besiktningen visar (förhoppningsvis) att huset är i bra skick, så att folk vågar buda och friskrivningsklausulen gör att ni inte får problem med dolda fel
Besiktningen visar (förhoppningsvis) att huset är i bra skick, så att folk vågar buda och friskrivningsklausulen gör att ni inte får problem med dolda fel
Finns det någon som har källa på att man skulle kunna bli juridiskt skyldig för ett dödsbohus? (Nyfiken och vill lära mig mer) Tänker att det är en egen juridisk person som äger huset.
Man kan bli återbetalningsskyldig till dödsboet om det dyker upp nya utgifter. Det är det man vill undvika med friskrivningen.
Kompisen och jag är rörde eniga om att INTE fråga mäklaren om råd i just detta. Han har lika dåligt förtroende för den yrkeskåren som jag. Och jag hamnar framöver i samma sits med ett hus jag inte kan mycket om så väldigt tacksam för tips!
Niklasloow skrev:
Ärvdabalken 21 kap. 4 § skrev:
Preskriptionslag 2 § skrev:
Jordabalk 4 kap. 19 b § skrev:
Klicka här för att svara