BirgitS
BirgitS: Gäller det den flyttstädning som städfirmor brukar göra eller den flyttstädning som du som säljare är skyldig att göra? För de flesta städfirmor gör normalt inte allt som man är skyldig att göra utan det gäller att läsa noga vad firmorna gör och komplettera antingen med tilläggsbeställning eller eget arbete. Städare har ju sällan kompetens att hantera just din
8 svar · 1,6k läst
J
JBa: https://www.shurgard.se/om-magasinering/varfor-shurgard/magasineringskontrakt om du inte anlitar en flyttfirma som bara låter det stå på lastbilen över helgen.
11 svar · 4,8k läst
H
HSP: Jo det var mer grejer som de gjort själva, som inte var bra. Tyckte det var slöseri med material, då det som var gjort är bara att riva ner och göra om, enligt min mening. Det enda som var bra utfört var varm och kallvattenrören. Som var utbytta av en firma.
4 svar · 1,7k läst
R
RapidSledge: Fortfarande inte sålt ...
141 svar · 18,2k läst
·
M
Måstegöraalltsjälv: [citat] Misstänker att det var linoleummattan som ej släppte igenom uppskjutande fukt från marken/berget. Stank mögel genom andningsmasken när jag satte handklingan i golvspånet. Förhöjd fukthalt i material i blindbotten, den delen jag bytt ut som hade linoleummatta låg på 20%, de andra rummen (ej linoleum) låg på 13%. Det jag besväras av nu är en kemisk doft som slår emot mig
5 svar · 2,7k läst
·
H
hempularen: Det kanske är bäst att inte fundera över om det skulle gått att få det ex. 5% under utgångspriset. Om du bedömer att priset var rimligt i förhållande till prisbilden på annat som sålts, så kan det säkert ha varit rätt strategi.
30 svar · 11,7k läst
H
hempularen: Det mest alarmerande på bilderna tycker jag är fuktskadan i taket i hallen, den måste man ta reda på mer om. Det kan betyda att taket läcker och akut måste läggas om. Anmärkningarna på uppreglat golv i källaren, är halvallvarligt. Det är en vanlig konstruktion med stor risk för fukt och mögelskador. Nu hade de ju mätt upp fukthalt som verkar vara någorlunda OK, men det är bara
5 svar · 1,6k läst
·
K
Krille4: Ja - du borde hoppa av affären. Bara det att de bygger första huset med en ganska obeprövad metod låter riskabelt. När en person dessutom förekommer i flertalet konkurser är det oftast inte bara "otur". Jag skulle aldrig köpa ett hus med de förutsättningarna. /Krille
3 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Framgår det av avtalet att ni skall ställa upp med en spärrförbindelse? Det är visserligen normalt, men det skall framgå av avtalet.
10 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Ang. "funderingarna". Om köparen inte fullföljer avtalet som har vunnit laga kraft, oavsett om det beror på att köparen ångrar sig eller inte lyckas finansiera köpet, så blir köparen skadeståndsskyldig för alla kostnader som säljaren får pga. avhoppet. Det går då även att kräva skadestånd för förlust om säljaren får sälja till lägre pris senare. Det kan dock vara svårt i
15 svar · 6,2k läst
useless
useless: Varför kallar besiktningsmannen det för torpargrund? Det finns väl i princip inte nu för tiden, utan den normala konstruktionen är krypgrund.
4 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Ordningen låter ju minst sagt konstig. Låter som bankmannen gjort något fel. Men en stor risk vid allt nybygge, är ju att i slutänden skall lånet placeras från byggkreditiv till bolån. Och då värderas fastigheten vid det tillfället. Du har ingen garanti att du får ett bolån slutplacerat till det värde huset antogs ha när du började bygga. Kolla med banken om godkända värderare,
3 svar · 5,8k läst
A
Adam F: Om man tittar 5 minuter eller flera timmar har mycket lite med ekonomi att göra, det är personligheten som avgör tror jag. Jag kör alltid på magkänslan och är klar efter 5-10 min, oavsett typ av inköp. Det har funkat utmärkt för mig i 50 år, brukar sällan ångra mig.
362 svar · 37,9k läst
·
Fairlane
Fairlane: Jag håller med Mathias. Om ni vill ha lägenheten så är det väl bara att slå till om ni inte tror att det är bluff. Jag förstår säljaren. De kan tjäna pengar och trygghet på att sälja till er med tillträde en månad tidigare trots lägre pris.
2 svar · 1,8k läst
En apelsin
En apelsin: Sant, men jag tycker ofta att det kan löna sig att titta lite extra på hur en viss mäklare brukar göra (tex om denne brukar sälja långt över utångspris ofta) för att komma fram till strategi. Grattis till huset!
22 svar · 7,1k läst
Lind77
Lind77: Vi var sjyssta och lät våra köpare komma in på förhand tillsammans med med hantverkare vid 3-4 tillfällen, för att de skulle kunna få en offert och påbörja renoveringsarbete direkt efter överlåtelsen. Men det var tydligen glömt en månad efter överlåtelsen när de började tjafsa om löjliga småsaker. Orka liksom!
17 svar · 7,7k läst
E
elektrikern90: [citat] sålde vår bostadsrätt med en vinst på 900.000 . resterande har vi sparat ihop och gjort lite hyfsade aktieaffärer men det mesta är sparat krona för krona :)
36 svar · 9,6k läst
E
Edda: [citat] Det var ett ungt par som behövde en lägenhet snabbt helt enkelt och alla andra lägenheter de tittat på hade gått upp mer i pris än de hade råd med.
80 svar · 23,5k läst
H
hempularen: Det är troligen väldigt stor risk att köparna blev blåsta. Ev. skadeståndsanspråk från köparen går ju då mot den tidigare ägaren, inte mot kronofogdemyndigheten. Myndigheten kommer ju att betala ut pengarna från försäljningen till fordringsägarna. Och där ligger nog köparen väldigt långt ned på prioritetslistan.
1 svar · 1,4k läst
N
No1_CousCous: [citat] nja brf radhus är inte ett alternativ för oss. men tack för tippset :)
39 svar · 9,2k läst
·
Appendix
Appendix: [citat] Hur gick det? Om ni visste att det inte är värt de pengarna är det ju lika ba att vänta tills man hittar det som är värt det :) Många generationsskiften på landet och hus som kommer ut småbilligt.
19 svar · 5,4k läst
G
guld-ivar: [citat] [citat] Man kan inte ventilera ut radonet innan det sönderfaller. Man kan ventilera ut radonet så att koncentrationen blir tillräckligt låg för att få en acceptabel strålningsnivå. Sönderfallet sker kontinueligt och slumpmässigt . Det här var ett besserwissweraktigt och kanske onödigt inlägg för slutsatsen håller. Ventilation kan fungera men ibland behövs det ytterligare
5 svar · 4,6k läst
·
K
klimt: [citat] Vi vet ju inte säkert om köparen fått en kopia eller ej, men vilket som är det inte korrekt av mäklaren att riva ett kontrakt utan båda parters godkännande. Mäklaren ska vara lojal mot både köpare och säljare. Här kommer ett exempel när man googlar från lawline. Kan man ångra sig efter att man har skrivit under kontraktet? När köpekontraktet upprättats och undertecknats
50 svar · 17,2k läst
GlennB
GlennB: Den största nackelen som jag ser det är att du inte vet vad det kommer att kosta i framtiden, det gäller väl speciellt i områden som varit billiga men plötsligt blir inne.
7 svar · 5,5k läst
K
kanonkula: [citat] Du gör en "lyftplan". (betalningsplan) 10kr vecka1 20kr v2, etc. Sen måste du ha Förhandsvärdering och en värdering när det är färdigt. Vi fick ca 1-2% sämre ränta på bygglån jämf med bolån
8 svar · 6,0k läst
B
Bot1: Stort tack för ditt svar. Vi ska kika extra på det där med sprickor i fasaden. Jag vet inte om det kom med men det har tydligen inte dränerats på 20+ år och enligt besiktningsmannen skall detta göras efter 20-30 år. Vet du om det kunna bli ett stort problem/stora kostnader? Btw drömmen om jordenruntresan fortsätter... :)
2 svar · 1,4k läst
·
H
hempularen: Har man en normal gemensam ekonomi, så spelar det ingen roll, annat än för ROT avdraget, Och det normala är väl att man då står som gemensamma ägare. Sedan kan man ha speciella situationer i sin privatekonomi, där det kan vara väsentligt att styra vem som äger vad. Det kan handla om att en av någon anledning blir föremål för utmätning. Eller bedriver någon halvriskabel enskild
3 svar · 841 läst
anders07
anders07: [citat] Jag har tvillingtjejer som levt med renoveringar sina första typ 12 år och frågar du dem lär de inte klaga, så det går att lösa och göra bra för alla! Det krävs dock planering, kunskap och ett stort mått tålamod... :) När vi köpte senaste huset (mögelkåken) renoverade vi nästan 6 månader innan inflyttning.
12 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.