947 läst ·
3 svar
947 läst
3 svar
Besiktningsprotokoll
Hej,
För en tid sedan (april2018) var vi nära köpa ett hus, vi gjorde en besiktning som vi betalade 10.000:- för. Efter denna som hittade massa dolda fel och vi inte kom överens om en rimlig summa för detta valde vi att hoppa av husköpet. Allt frid o fröjd.
Nu 11/7-18 ligger huset fortfarande kvar på Hemnet, man har idag gått ner i pris (under det vi hade på g) och man har i annonsen skrivit "nyligen utförd besiktning som bekräftar husets goda skick"
Min fråga är att vi nu misstänker att de använder "vår" besiktning som underlag, är det ok? får besiktningsmannen lämna ut vårt protokoll? Hur går vi vidare i detta?
För en tid sedan (april2018) var vi nära köpa ett hus, vi gjorde en besiktning som vi betalade 10.000:- för. Efter denna som hittade massa dolda fel och vi inte kom överens om en rimlig summa för detta valde vi att hoppa av husköpet. Allt frid o fröjd.
Nu 11/7-18 ligger huset fortfarande kvar på Hemnet, man har idag gått ner i pris (under det vi hade på g) och man har i annonsen skrivit "nyligen utförd besiktning som bekräftar husets goda skick"
Min fråga är att vi nu misstänker att de använder "vår" besiktning som underlag, är det ok? får besiktningsmannen lämna ut vårt protokoll? Hur går vi vidare i detta?
Den besiktning som mäklaren hänvisar till borde finnas i annonsen. I så fall kan du ju enkelt kolla om det är er besiktningsman eller någon annan.
Jag tror inte att besiktningsmannen får sälja en besiktning som ni betalat för utan ert tillstånd.
Jag tror inte att besiktningsmannen får sälja en besiktning som ni betalat för utan ert tillstånd.
Vad får er att misstänka att det är er besiktning som används? Om ni hittade en mängd fel vid besiktningen, verkar det inte som ett underlag som bekräftar "husets goda skick". Det känns mer sannolikt att säljaren har beställt en (mindre grundlig) säljarbesiktning i hopp om att en köpare ska köpa in sig på den och inte göra en egen.M Mojilinan skrev:Hej,
Men, kolla ert avtal med besiktningsmannen där det bör stå vad som gäller för er. Det är i första hand avtalet som reglerar vad som gäller.
Klicka här för att svara