Kan tänka mig att folk är olika kräsna också. En del är jättenoga med val av grannskap, hustyp, tomt, allt möjligt. Andra verkar inte bry sig, man köper ett hus i stort sett vilket som och så är det bra med det. Den sistnämnda kategorin har möjlighet att sälja först, och köpa första bästa sen. Den som är kräsen kan inte göra så, då blir livet tråkigt.

• Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Vi sålde förra året och skrev kontrakt i februari, med 14 juni som datum för övertagande. Anledningen var att vi inte ville flytta innan skolan stängde för sommarlovet. Köparen tyckte att det var helt ok eftersom dem då hade mycket tid att sälja sitt.

Vi köpte en tomt innan vi sålde det gamla huset.
Sen skaffade vi en villavagn på ca 30m2 som vi ställde upp på den nya tomten.
I den bodde vi ett år under tiden som vi ritade, projekterade och byggde det nya huset.
Fungerade a Byggarbetsplats med ställningar runt en byggnation och en villavagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ldeles utmärkt.

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi sålde också först. Hyrde radhus, sommarstuga och sedan blev det en husvagn på tomten i sex månader innan huset stod färdigt. Kändes väldigt tryggt.

Nu har vi istället köpt nytt boende innan huset är sålt. Riktigt orolig och nojig för hur mycket huset kommer att säljas för. Inget att rekommendera.

Det går ju alltid att hyra något i andra hand om det blir ett glapp. Viss är det en risk, men det är det ju att köpa innan man sålt också.

D
När jag köpte för några år sedan så köpte jag först och sålde när kontraktet var påskrivet. Marknaden såg annorlunda ut då. Vet inte om jag hade gjort samma sak i dagsläget. En granne köpte större lägenhet i huset och tog rätt lång tid för de att sälja den mindre.

Om man bortser från bankens krav så borde väl även den egna ekonomin spela roll hur man gör. Om det nu tar längre tid att sälja då behöver man nog tänka att man klarar dubbla boende kostnader om försäljningen drar ut på tiden. Annars kanske sälja först magasinera och bo hos kompis som nödlösning om drar ut på tiden hitta nya boendet.

Vi ska faktiskt testa sälja nästa år, då menar jag testa av marknaden, får vi inte vad vi gav eller mer då behöver vi inte heller sälja. I sådant fall säljer vi, tar en hyresrätt i andra hand. Om nu vi inte skulle råka hitta ett annat hus direkt, men det tror jag inte.

Skulle jag flytta igen vill jag äga både gamla och nya boendet samtidigt ett tag så jag kan flytta i lugn och ro.
Och en extra flytt till hyrt boende känns totalt övermäktigt!
Men jag har hört att banker kräver att man säljer sitt gamla boende först. Det skulle inte heller fungera av den anledningen att skulle jag flytta skulle det vara till nåt speciellt hus som dykt upp på marknaden. Då har man inte tid att sälja först!

• Gilla
Henri
  • Laddar…
En kusin till sambon gjorde som så att de sålde och sen lastade in allting i föräldrarnas hus. Nu har de visst bott så i snart ett år............de har visst köpt nåt nybygge som ej är klart.
Det kan för övrigt inte vara en särskilt rolig roll för föräldrarna.............

S Stefan1972 skrev:
En kusin till sambon gjorde som så att de sålde och sen lastade in allting i föräldrarnas hus. Nu har de visst bott så i snart ett år............de har visst köpt nåt nybygge som ej är klart.
Det kan för övrigt inte vara en särskilt rolig roll för föräldrarna.............
Det verkar vara många som gör så... Som sagt, inte särskilt roligt för föräldrarna. Men alla är ju olika, en del kanske tycker det är trevligt också.

Skulle aldrig våga sälja utan att ha ett nytt boende klart. Boendet är på tok för viktigt för att interimslösningar ska vara acceptabla. Vi köpte hus och sålde lägenhet i våras,och banken hade inga synpunkter på att köpa först och sälja sedan. Men gissar att det också beror på vad man ska sälja, dvs hur pass lättsålt det tidigare boendet är.

Jag har bekanta som fixade en hyreslägenhet och sedan sålde sin bostadsrätt för att sen börja leta efter hus. Dom bodde typ 1år i hyreslägenheten men tyckte det var helt ok. Det är ju bra planering antar jag och minskar strul(dock blir det ju en extra flytt vilket väldigt få tycker är roligt :P)
Vi själva ville dock göra motsatsen. Vi ville ha dubbelt boende 2-3 månader för en så lugn flytt som möjligt. Så vi köpte först nytt för att sedan sälja. Det kostar ju inte så mycket med dubbelt boende ett par månader i sammanhanget. Att stress sälja är väl aldrig att rekommendera. Vi tjänade säkert in pengarna för dubbelt boende på en välplanerad försäljning. Och det samma gäller nog våra bekanta även om hyresrätt är betydligt dyrare att bo i än bostadsrätt

Z ZipLock skrev:
Nu i en osäkrare marknad börjar fler prata om att man ska sälja den gamla bostaden innan man köper ny. Det låter i och för sig som en bra idé, men hur gör man i praktiken? Efter att ens bostad är såld har man ju väldigt kort tid på sig att hitta något nytt och vad är det som ens säger att det kommer ut något intressant till salu innan man måste flytta från den gamla bostaden?
Vi sålde först och köpte senare. En stressig period med tanke på att det inte fanns så många hus till salu i det området vi ville flytta. Dock gjorde vi upp en plan b - hyra bostad om vi inte hittade vad vi sökte. Ställde oss i div bostadsköer och tittade på alternativ så som att hyra hus, bo i husvagn en kortare period, eller vara beredda att pendla några månader.

Sålde i februari och lämnade över nycklarna i mitten av juli. Fungerade bra för köparna då de i sin tur skulle sälja sin bostad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.