Hej,

Om några veckor är det dags för oss att officiellt överta vårt hus.
De nuvarande ägarna ringde ikväll och sa att de är utflyttade och klara.
De ville erbjuda oss att få nycklar för att kunna genomföra mindre renoveringar (måla tak, byta tapeter osv) innan tillträdesdagen. Ägarna uppgav att de gjorde detta av vänlighet och att de inte ville flytta tillträdesdagen då det är svårt i semestertider.
Vi svarade att vi ville fundera på detta tills imorgon.
En del av oss är nöjda och glada för att vi får denna möjligheten, en del av oss är oroliga.

Vi tänker att det är ägaren som tar en risk eftersom han står för huset och även han som har det försäkrat.
Tilläggas bör att vi bor i en liten kommun och har gemensamma bekanta till paret och att de varit väldigt generösa med vad de lämnar vad gäller verktyg osv.
Kan detta på något sätt vara dumt av oss att gå med på?

Jag/vi har både köpt och sålt hus med "förtida" tillträde för köparen.
Så jag har till exempel lagt nya laminatgolv i barnens sovrum innan tillträde,
och hade en målare som fräschade upp kök och hall (Säljarens hustru älskade skärt, mycket var målat grisskärt :sick:

Ser inga problem med detta om det inte är skojare man gör affärer med.
Personkemin är ju väldigt viktig, som alltid annars.
Vad skulle problemet för er köpare vara menar du.

PS Skrev "tillträde för säljaren". Skall naturligtvis vara som ovan. Dags att säga natti-natti :)

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Som jag ser det så är det ingen risk för dig som köpare. Som säljare riskerar man en hel del.

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet. (y)

Jag tror som föregående två skribenter.

Först och främst är min tro att vid fastighetsaffärer är det bäst att ha som grundtanke att man bara följer standardkonceptet. Inte trixar något, inte skjuter på tillträden, betalningar, besiktningar eller vad som helst. Det finns alltid allt för mycket risk för problem redan innan man börjar konstra till saker och ting.

Men sen, vid ett förtidiga tillträde, så tror jag också att risken är absolut störst för säljaren, jag har lite svårt att se vad för risk köparen tar.
Möjligen om något går sönder i fastigheten under denna tid, då kan det ju bli diskussion om orsak och vems ansvar. Men jag anser att säljaren ändå ligger sämst till, då denne ansvarar för fastigheten och att den inte försämras, fram till kontraktets tillträdesdag.

Så jag tror att ni någorlunda tryggt kan nappa på detta erbjudande om det känns bra och någorlunda angeläget.
Har ni hyfsat fin "kemi" med säljarna och själva är hyvens och rättskaffens människor som själv tar på er ev skador som sker under denna tid så borde det inte uppstå några problem.

Som säljare skulle jag antagligen vara ganska så avogt inställd till ett ge ett förtida tillträde, men som köpare skulle jag verkligen kunnat överväga det om jag blev erbjuden.

Hemmakatten
Om något händer med fastigheter, t.ex. en vattentank springer läck eller det börjar brinna, kan det bli
problem.

Vad händer ned köparens inställda och förstörda möbler? Vems försäkring gäller, eller kanske ingen.

Vem är skyldig till branden eller vattentankens kollaps? Kan säljaren komma att hävda att det är köparens vårdslöshet/okunskap som orsakat skadan??

Det finns många skäl till att säljaren inte ska godta tillträde i förväg och många skäl till att köparen inte ska tillträda tidigare.

Vi ska sälja vårt hus och kommer inte att godkänna ett tidigare tillträde med mindre än att man skriver om kontraktet så det överensstämmer med verklig tillträdesdag.

Redigerat:
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
Verkligen inget jag som mäklare rekommenderar, även om köpare/säljare till och från tycker att det är en bra lösning.

Allt som oftast händer såklart ingenting, men det är aldrig värt risken.
Vi hade ett fall för några månader sedan där säljaren gav nyckeln till köparen innan själva tillträdet var genomfört. Där började det brinna i huset dagen innan tillträdet.
Sanslös otur, men det blev en dyr läxa både rent ekonomiskt och känslomässigt för båda parter.
Finns många fler exempel att ge, men vill man ha nycklarna tidigare så flytta tillträdesdatumet. Bäst för alla parter :)

• Gilla
Igen och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.