2 525 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
PRIVAT HUSKÖPS KONTRAKT
Hej! Jag hittade ett hus jag ville köpa och då privat utan bank eller mäklare inkopplad. vi gjorde så att jag i princip tog över resterande avbetalning på huslånet som ägaren hade kvar att betala på banklånet. Huset var mycket nergånget och ovårdat. Jag var försiktig och sa att under tiden jag gör månadsvis avbetalning på lånet så renoverar jag och flyttar in samtidigt för att det då är lättare att upptäcka fel och brister. Har nu renoverat huset i tre år på ledig tid. Och det är i stort sett klart. bara lite småpyssel kvar.
Den överenskomna köpeskillingen är uppnådd och nu ska vi skriva över huset till mig. Jag köper det med fel och brister. utför husgenomgången själv och befintliga inventarier i huset och uthuset ingår i husköpet. Till saken hör att det nu är sonen till ägaren som är förmyndare och säljer huset då själva ägaren har en demens.
Hur författar jag ett husköps kontrakt?
M.V.H
matyxe
Den överenskomna köpeskillingen är uppnådd och nu ska vi skriva över huset till mig. Jag köper det med fel och brister. utför husgenomgången själv och befintliga inventarier i huset och uthuset ingår i husköpet. Till saken hör att det nu är sonen till ägaren som är förmyndare och säljer huset då själva ägaren har en demens.
Hur författar jag ett husköps kontrakt?
M.V.H
matyxe
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Låter som ett svårt sätt att göra hisaffär på men du borde nog involvera en jurist alternativt nån från din bank
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Hemverket kanske kan vara ett alternativ. Det kanske blir billigare än att anlita jurist?
Är det det kvarvarande lånet som skall sättas som köpesumma? Det är ju viktigt att köpesumman blir korrekt.
Rent generellt låter det som ett vanskligt sätt att köpa. I värsta fall renoverar man klar och den vill inte säljaren slutföra affären, men det verkar gå bra i ert fall.
Är det det kvarvarande lånet som skall sättas som köpesumma? Det är ju viktigt att köpesumman blir korrekt.
Rent generellt låter det som ett vanskligt sätt att köpa. I värsta fall renoverar man klar och den vill inte säljaren slutföra affären, men det verkar gå bra i ert fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag förstår inte upplägget. Du skulle alltså ta över det för beloppet som lånet är på? Och nu är lånet helt avbetalat?
Det kan vara enkelt, men det kan också bli väldigt struligt med det ovanliga upplägget. Troligen får du hålla tummarna att säljaren är reko och står för er överenskommelse. För du har ingen som helst rätt att få ta över huset, eller få tillbaka några pengar, om upplägget är som du antyder.
Ni skall skriva ett köpebrev. Men vilket belopp som skall stå som köpesumma kan vara rätt svårt att reda ut. Skall du anses ha betalat bara lånebeloppet, eller även räntan?
Om du skickar in ett köpebrev med en felaktig köpesumma, så kan lagfarten bli ogiltigförklarad om exempelvis 10 år, då får säljaren tillbaka sitt hus.
Koppla in en jurist så det blir rätt.
Det kan vara enkelt, men det kan också bli väldigt struligt med det ovanliga upplägget. Troligen får du hålla tummarna att säljaren är reko och står för er överenskommelse. För du har ingen som helst rätt att få ta över huset, eller få tillbaka några pengar, om upplägget är som du antyder.
Ni skall skriva ett köpebrev. Men vilket belopp som skall stå som köpesumma kan vara rätt svårt att reda ut. Skall du anses ha betalat bara lånebeloppet, eller även räntan?
Om du skickar in ett köpebrev med en felaktig köpesumma, så kan lagfarten bli ogiltigförklarad om exempelvis 10 år, då får säljaren tillbaka sitt hus.
Koppla in en jurist så det blir rätt.
Du har alltså bott och renoverat ett hus, och betalat ägarens lån, utan att du har pappersarbete på att du är rättmätig ägare till huset?! 
Till råga på allt så är ägaren dement.
Jag hoppas det löser sig för dig. Men det risk att du står med ingenting om det skiter sig. För juridiskt sett äger du ingenting.
Kontakta jurist omgående och hoppas säljaren (sonen) går med på detta knasiga upplägg.
Till råga på allt så är ägaren dement.
Jag hoppas det löser sig för dig. Men det risk att du står med ingenting om det skiter sig. För juridiskt sett äger du ingenting.
Kontakta jurist omgående och hoppas säljaren (sonen) går med på detta knasiga upplägg.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Gå till en mäklare. De tar inte så många tusen för att fixa allt på rätt sätt åt er. Jag gav 8000 för tjänsten när jag köpte ett hus direkt av säljaren.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Klicka här för att svara