16 339 läst ·
46 svar
16k läst
46 svar
Varudeklarerat - Svensk Fastighetsförmedling
Ja det har verkligen varit lärorikt. Nu vet jag mer vad jag ska titta efter för fel och brister, och har fått en ganska bra uppfattning om vad saker och ting kostar att utföra.Appendix skrev:
Nu är jag lite sent in och du har säkert fått en del bra svar:
Jag tycker att man alltid ska ha en egen besiktningsman. Då kan man både föra diskussion kring risker på ett mer ärligt sätt samt även ha en eventuell kontakt vidare för bra stöd kring "underhållsplan" med vad man bör prioritera första fem åren. Sen kanske man kan få en sån kontakt med besiktningsmannen att man kan avgöra att denne är kunnig och noggrann så att man kan använda sig av mäklarens. Det är väl en fråga om fingertopskänsla.
Det jag gillar med varudeklarerat är att jag redan innan en budgivning får en hyffsad grundbild om husets skick. Det blir därmed lättare att tidigt se om jag är intresserad eller inte av ett objekt och var jag ska lägga prisnivån.
Och tack för uppföljingen. Det är alltid trevligt att folk berättar hur det gick. Att vara med på en besiktning om man inte har så mycket erfarenhet av hus är ju att lära sig mycket både till nuvarande och kommande hus man är intresserad av.
Måste ändå säga att jag är positivt överraskad av besiktningsmannen (som mäklaren hade bokat denna gång genom Varudeklarerat). Igår när det skriftliga protokollet var färdigt ringde jag upp honom och ville diskutera igenom allt en sista gång. Och efter att jag hade pratat med olika byggfirmor kan jag bara konstatera att han hade rätt med det mesta. Han varken avrådde eller sa att vi skulle köpa, men gav mig en del bra tankar och funderingar. Sen ringde han upp mig igen efter att han själv hade pratat med en byggfirma ang detta, och gav mig fler tips. Och om vi inte går vidare ned detta köp (vilket vi inte gör) så sa han att jag bara kunde ringa inför nästa visning så skulle han lösa igenom fall den fanns ett protokoll eller beskrivningen av huset inför visning, så kunde han ge tips om vad vi ska titta efter. Tyckte det var snällt!
Det där handlar ju om att bygga relationer. Är man en trevlig person och bra att ha att göra med så är många hantverkare faktiskt vanliga trevliga människor.F SaraSallie skrev:Ja det har verkligen varit lärorikt. Nu vet jag mer vad jag ska titta efter för fel och brister, och har fått en ganska bra uppfattning om vad saker och ting kostar att utföra.
Måste ändå säga att jag är positivt överraskad av besiktningsmannen (som mäklaren hade bokat denna gång genom Varudeklarerat). Igår när det skriftliga protokollet var färdigt ringde jag upp honom och ville diskutera igenom allt en sista gång. Och efter att jag hade pratat med olika byggfirmor kan jag bara konstatera att han hade rätt med det mesta. Han varken avrådde eller sa att vi skulle köpa, men gav mig en del bra tankar och funderingar. Sen ringde han upp mig igen efter att han själv hade pratat med en byggfirma ang detta, och gav mig fler tips. Och om vi inte går vidare ned detta köp (vilket vi inte gör) så sa han att jag bara kunde ringa inför nästa visning så skulle han lösa igenom fall den fanns ett protokoll eller beskrivningen av huset inför visning, så kunde han ge tips om vad vi ska titta efter. Tyckte det var snällt!
I det här fallet verkar besiktgningsmannen trivas med sitt jobb och ha kompetens och förstå att om han är på er sida kanske han får en trovärdighet och fler uppdrag.
I mina ögon måste det vara roligt att kunna hjälpa folk att köpa rätt hus och ge dem en bra förutsättning att bygga sitt fortsatta liv där
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden