Har alltid gillat ett specifikt hus i min hemtrakt sen jag vart liten. Det är ett gammalt 2,5 plans hus från troligtvis 1920-1930-tal, mycket charmigt men finns ju såklart endel att göra. Enligt mig har den en perfekt tomt/läge på 4000kvm med nära till skola, affär osv samtidigt som det är avskiljt.
Dock är ju inte detta huset till salu och har inte varit på många många år. Mannen som är skriven där idag är 85år gammal och hittar ingen vidare info på namnet om tidigare adress osv så troligtvis har han bott där länge. Finns det på något sätt möjlighet att se om det är den här mannen som i själva verket äger bostaden?
På vilket sätt ska jag nu visa mitt intresse? Självklart kan man bara ringa personen men det kan kanske kännas för påträngande och skapa ett dåligt intryck, kanske brev?
Jag har inte bråttom då jag studerar för tillfället även fast handpenningen redan finns. Men inom 1-1.5år så är det möjligt och min tanke är ju att en sådan process kan ta tid så kanske bra att börja reka redan nu.
Nu vänder jag mig till er om tips på hur jag ska närma mig saken. Någon som har gjort något liknande? eller rent av någon som har köpt utav er på detta sätt?
Alla tips är välkomna
Dock är ju inte detta huset till salu och har inte varit på många många år. Mannen som är skriven där idag är 85år gammal och hittar ingen vidare info på namnet om tidigare adress osv så troligtvis har han bott där länge. Finns det på något sätt möjlighet att se om det är den här mannen som i själva verket äger bostaden?
På vilket sätt ska jag nu visa mitt intresse? Självklart kan man bara ringa personen men det kan kanske kännas för påträngande och skapa ett dåligt intryck, kanske brev?
Jag har inte bråttom då jag studerar för tillfället även fast handpenningen redan finns. Men inom 1-1.5år så är det möjligt och min tanke är ju att en sådan process kan ta tid så kanske bra att börja reka redan nu.
Nu vänder jag mig till er om tips på hur jag ska närma mig saken. Någon som har gjort något liknande? eller rent av någon som har köpt utav er på detta sätt?
Alla tips är välkomna
Det är bara att ringa till lantmäteriet så får du reda på ägaren.
Jag hade nog försökt att "råka" träffa på mannen om han är ute trädgården och börja kallprata lite först. Smickrar du först så tror jag i vart fall inte risken är så stor att han tar illa upp. Och som du säger så kan det ju krävas både bearbetning och lång tid.
Ha dock i åtanke och var beredd att respektera att vissa personer vill göra sina sista dagar i det hus de levt hela sitt liv
Sen får du väl kika på brevlådan att han bor där.
Jag hade nog försökt att "råka" träffa på mannen om han är ute trädgården och börja kallprata lite först. Smickrar du först så tror jag i vart fall inte risken är så stor att han tar illa upp. Och som du säger så kan det ju krävas både bearbetning och lång tid.
Ha dock i åtanke och var beredd att respektera att vissa personer vill göra sina sista dagar i det hus de levt hela sitt liv
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Min gamla mamma bodde kvar i sin villa till rätt nära slutet (aldeles för länge). När hon var 87 år blev hon kontaktad av en förbipasserande som på ett trevligt sätt visade sitt intresse för att köpa huset. Mamma var inte intresserad av att sälja då, men vidarebefodrade kontakten till mig, kunde vara bra att ha den dag det blir aktuellt som hon uttryckte det.
Jag gjorde så gott jag kunde en bakgrundskontroll på personen, som dels visade att det mesta hon sagt om sig själv, var osant. Och dessutom arbetade hon på ett lokalt mäklarkontor, dock inte som reg. fastighetsmäklare.
Jag gjorde så gott jag kunde en bakgrundskontroll på personen, som dels visade att det mesta hon sagt om sig själv, var osant. Och dessutom arbetade hon på ett lokalt mäklarkontor, dock inte som reg. fastighetsmäklare.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Hon fick inte köpa, när det var dags.
En äldre person uppskattar säkert ett handskrivet brev. Du bör dock förklara såsom du gjorde här d.v.s. att du alltid tyckt om huset o.s.v. o.s.v. innan du framför att du gärna önskar köpa det när denne är redo att sälja.
Hej,
I Frankrike är det inte ovanligt att, framför allt äldre personer, ofta utan familj eller osams med dem, säljer sina hus på ett kontrakt 'viagère'.
viagère
adj f
1 (droit) qui doit durer pendant la vie d'une personne et pas au delà.
2 qui bénéficie, sa vie durant, de ressources
Dvs, efter försäljningen så har de rätt att bo kvar tills deras livsbana ändar.
Jag har inte stött på det i Sverige men det kanske finns ändå.
Fövisso så det ju en liten 'risk' i det hela. Jag hörde om ett fall där säljaren, även om hon var ett tjugotal år äldre än köparen, överlevde denne.
I Frankrike är det inte ovanligt att, framför allt äldre personer, ofta utan familj eller osams med dem, säljer sina hus på ett kontrakt 'viagère'.
viagère
adj f
1 (droit) qui doit durer pendant la vie d'une personne et pas au delà.
2 qui bénéficie, sa vie durant, de ressources
Dvs, efter försäljningen så har de rätt att bo kvar tills deras livsbana ändar.
Jag har inte stött på det i Sverige men det kanske finns ändå.
Fövisso så det ju en liten 'risk' i det hela. Jag hörde om ett fall där säljaren, även om hon var ett tjugotal år äldre än köparen, överlevde denne.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Tror, precis som hempularen antyder, att ärlighet är bästa vägen. Kontakta personen på det sätt som känns bäst för dig och berätta din historia. Det är ingen idé att knyssla.
Jag kan tänka mig att en person som levt hela sitt liv i ett hus troligen är ganska förälskad i det, och har en önskan att det tas omhand av en person som har samma känsla.
Lycka till!
PG
Jag kan tänka mig att en person som levt hela sitt liv i ett hus troligen är ganska förälskad i det, och har en önskan att det tas omhand av en person som har samma känsla.
Lycka till!
PG
Det där är ett lotteri. Många äldre är envisa som f-n.
Ibland handlar det inte bara om att skiljas från huset utan praktiska saker som skaffa ny bostad, flytt och vem som ska hjälpa till att fixa det. Det är inte så lätt att mobilisera upp den energin när man är 85 (undantag finns).
"Råka stöta på" och tala om hur fint huset ligger kan vara en bra start.
Ibland handlar det inte bara om att skiljas från huset utan praktiska saker som skaffa ny bostad, flytt och vem som ska hjälpa till att fixa det. Det är inte så lätt att mobilisera upp den energin när man är 85 (undantag finns).
"Råka stöta på" och tala om hur fint huset ligger kan vara en bra start.
Jag har köpt 2 st hus genom att visa mitt intresse, affärerna har sedan gjorts upp på banken.
Jag har precis köpt mitt drömhus på detta sätt. Tror dock att det är en dålig idé att kontakta ägaren direkt. Det bästa är att kontakta en mäklare som du är lite tjenis med. Mäklaren kan sedan ringa ägaren och säga att hen har en spekulant till ert vackra hus. Det blir mycket mer seriöst. Det har faktiskt funkat två gånger för mig. Lycka till!
Varför blanda in en mäklare?Pete77 skrev:Jag har precis köpt mitt drömhus på detta sätt. Tror dock att det är en dålig idé att kontakta ägaren direkt. Det bästa är att kontakta en mäklare som du är lite tjenis med. Mäklaren kan sedan ringa ägaren och säga att hen har en spekulant till ert vackra hus. Det blir mycket mer seriöst. Det har faktiskt funkat två gånger för mig. Lycka till!
Själv köpte jag tillbaka min mors gamla föräldrahem förra hösten, något jag velat ha sedan 1981 då min morfar som sista person dog!Nicke_A skrev:Har alltid gillat ett specifikt hus i min hemtrakt sen jag vart liten. Det är ett gammalt 2,5 plans hus från troligtvis 1920-1930-tal, mycket charmigt men finns ju såklart endel att göra. Enligt mig har den en perfekt tomt/läge på 4000kvm med nära till skola, affär osv samtidigt som det är avskiljt.
Alla tips är välkomna
Jag kontaktade första gången ägaren 2005 och kollade om de ville sälja men fick inget svar (Visade sig sen att de slarvat bort mitt brev och därför inte kunnat höra av sig), i höstas provade jag igen efter att kollat upp att det fortfarande var samma ägare!
BINGO..!
Efter mitt brev till dom så ville de att jag skulle titta förbi och diskutera med dom, så gjorde jag och vi kom överens om både pris m.m..
Jag tror att jag fick det till ett ganska bra pris då han var gammal skolkamrat till min mors lillebror, jag skötte själv allt pappersarbete utan inblandning av någon mäklare och det fungerade fint!
Vi kom överens på ett pris på 110.000:- (Finns lite att göra men fullt beboligt),så jag fick en tidig julklapp!
Så jag rekomenderar att du skriver ett brev först och ber dom höra av sig om dom är intresserade av att sälja, tala gärna om ditt intresse för huset...Men verka inte för intresserad så de tror att de kan ta vad som helst för det!
Med ett brev så är man inte påträngande utan de kan svara om de känner för det!