Köpa & Sälja hus
sonny baldersson: [citat] tack för svaret, det är redan löst, så det ska inte vara några problem.
cpalm: [citat] Ja, och då är vi ju tillbaka på ruta ett, så jag förstår inte skillnaden.
BirgitS: Det som är bra med en egen besiktningsman är att man då går runt med en kunnig person i ett antal timmar och kan prata om vad som bör göras först, hur man löser olika problem, riskfaktorer osv.
Zekesson: Ang. Vinden så ska du kontrollera att det finns bra ventilation I takfot och gavlar om sådana finns. Att det finns fukt på vinden kan tyda på dels ej tillräcklig ventilation där och att det inte finns ångspärr samt tillräckligt med isolering i takbjälklaget som gör att varm luft tillåts att stiga upp från bodelen.kanske bör det tilläggsisoleras. Självdragsventilationen i gamla hus
Besiktningssökare: Hej, tack för svar. Ja precis som imported_Benno är inne på. Vill få lite bättre koll på hur omfattande de brister som finns är och vad som är viktigast att åtgärda, kanske hittar de något okänt fel. Det finns ju en hel mängd med firmor som genomför sådana här besiktningar, men svårare att hitta någon som är bra på gamla hus. Engagemanget och villkoren varierar säkert också
DjKool: [citat] Vi har nog inte förstått hur problemet hänger ihop centralt och bara sett problem med tvättmaskin där vi vill lösa det på enklast sätt.
polaris78: [citat] Ja såklart så går man så högt som 40 miljoner klassen så är det såklart lite som du säger.. Att väldigt få har tillräckligt stor plånbok så det finns väldigt få köpare.. Men håller man sig lite mer kvar där lite mer välbärgade svenssons fortfarande har råd så blir det mer som jag menade... det är iallfall hur jag upplever det att lättsålda lite finare villor på
Miike88: [citat] Kan man ha ett billigare boende mellan ? (Om man håller sig inom tidsgränderna ?)
kribban: Uppdatering Kontaktade en annan handläggare på banken. Fick först samma svar som första handläggaren men då drog jag svaret jag fick från konsumenterna.se att lånet inte förfaller vid extraamortering och jag endast behöver betala ränteskillnadsersättningen för extraamorteringen. Den nya handläggaren blev osäker och behövde prata med sin chef och återkomma. resultatet blev att jag
bergigtomt: [citat] Tycker nästan det är lika illa med de som renoverar och försöker in i det yttersta att hitta något som "ska passa alla". Det blir totalt intetsägande och det känns nästan ännu värre att vilja riva ut något som faktiskt är fint men som ändå är helt astråkigt.
PurreP: [citat] Det kan man ju hoppas på iallafall.... https://www.byggahus.se/forum/threads/besiktningsklausul-med-avgift.353005/#post-3410771
Byggdjuret: [citat] Jag kan hålla med. Även om man kan tycka att frågan är korkad så kan man säga det på ett bättre sätt. Men jag tror inte att du kommer få så mycket bättre svar. Slutklämmen är att detta med allra största säkerhet något som hamnar på köparen. En anledning är att man borde upptäcka spillkoppen vid besiktningen av fastigheten. Det som går att hitta vid en besiktning är
Argastesnickaren: Dom är kanske bättre men det var inte det som saken gällde. Att påstå att det är ett föråldrat system som anses felaktigt var det som jag svarade på. Vanliga gipsskivor är godkända i badrum i dag vilket du också visste;)
bjorsi: [citat] [citat] ok. Pannan som sitter i huset idag är en Nibe combi vx. Allt är draget och kopplat för den befintliga luftvattenvärmepumpen. ja, elen har hög prio den med (det blir säkert 80-100k till). gällande taket så bytte man delar av pappen när man bytte tak (ägaren innan säljaren som gjorde det) (fråga mig inte varför man inte bytte all papp ). Öppna upp till nock på
kanonkurtan: [citat] Sedan brukar man ju få betala för resorna med väl tilltagen schablon, så ska materialpåslaget betala detta en gång till är det ju kaka på kaka....
Robert-san01: Jag sålde just en tomt för drygt 3 och den skulle ha kostat 60 i arvode, typ samma som om den hade varit bebyggd. Det enda som skiljer i arbete är nästan bara fotograferingen. Visningar, prospekt mm är det samma även om det blir i stövlar ute i en skogsdunge. Besiktningar mm ingår normalt inte i arvodet så det skulle ha tillkommit om det varit byggnader. Även Hemnet betalar du bredvid.
imported_Benno: Ett tips är att bevaka marknaden på vintern. Tittar man på priskurvan är det normalt en dipp. Å andra sidan är antalet objekt lågt. I år var det stort intresse redan innan pandemin. Vi var på ett några visningar i jan-feb. En gård hade ett hundratal spekulanter på visningen. Trots förbud mot lockpriser verkar det inte hindra att slutpriset blir det dubbla utgångspriset. Med facit i
hempularen: Som sagt, det är rätt ovanligt att någon köper en komplett jordabalskbesiktning. Dels är det får bes. företag som erbjuder det. Dels är de väldigt mycket dyrare än en överlåtelsebesiktning. Om man nu väljer att inte köpa en komplett besiktning,m så kan man lära sig en del av att titta på hur ett erbjudande om jordabalksbesiktning ser ut. Läs på firmans hemsida, ofta stårdet
hobbitar: [citat] Jag misstänkte detta också. Det var många år sedan vi fick bygglovet beviljat så det är utgånget nu.
klimt: [citat] Du får gärna förtydliga vad du menar, men kortfattat är svaret nog ja. Det är ju en affärsuppgörelse med kontraktsskrivning och formell överlåtelse som de viktiga stegen. Ibland kanske det kompletteras med ett möte där man går igenom funktionen för apparater till exempel
useless: [citat] Det beror ju på... Finns alla nödvändiga faciliteter och planen tillåter bostadshus på den platsen så blir det kanske bara 10-15 000:- för ett bygglov? Sen kanske man vill renovera och ändra saker ändå, precis som de flesta andra som köper ett hus, men det får man ta i nästa etapp.
Fejkblubb: Hej, min sambos styvfar äger en stor fastighet med åkermark runt om ett hus som även jag och min sambo hyr i nuläget. vi ska få köpa huset och då behöver vi stycka av huset och dess tomt ” samt få lite extra tomt” tillhörande denna större fastighet. Är det någon som har erfarenhet av hur lång tid detta kan ta i Halland? ”Vet att man kan logga in på lantmäteriet för att se
hempularen: Det är väl så att om man har berg i dagen i källaren, så blir det "alltid" någon vatteninträngning. Den risken borde nog bes. företaget ha upplyst om. Nu har du ju haft experter där och tittat, men som jag uppfattat det så, om du har berg i dagen inne i källaren , som lutar mot huset. Så måste man i princip spränga ett dike i berget utanför huset och leda bort allt vatten, innan
Dan_Johansson: [citat] Det beror ju såklart på vart det står.. Om det står i Norrland, där närmaste köpare måste transportera huset 100 mil, eller om det står på en tomt i Stockholm, där en lyftkran lyfter det över en häck till grannen...
sjoelund: [citat] Jag har haft tvärt om problem. Flyttat över lån till mitt namn och haft intresserade banker i förväg. Och sedan inte vägrar de när jag väl försöker byta till dem ("du är ju jobbig som försöker byta bank; tänker du göra det igen när vi höjer räntan?" vad typ svaret jag fick från 4 storbanker) - Stabelo var däremot på och ringde upp varje dag tills fastigheten var
ArneTW: Jag gick tillbaka och läste om tråden... Jag kan ha tolkat in saker som TS inte frågade/tänkte... så jag ber om ursäkt om jag upplevdes lite *bleep*. /ATW Ps hos mig triggade det nya tankar iallafall. ds
Hank_Ö: Man kan tycka att både mäklare och köpare har strulat lite. I och för sig kan jag inte se att mäklaren nödvändigtvis gjort något fel. Hen kan gott och väl ha ställt tillräckliga frågor och sedan är köparen en strulpelle. Men inget formellt fel har begåtts, väldigt svårt att kräva något av någon av dem. Om jag varit i din sits, inte känt att jag behövde sälja nu, så hade