Appendix
Appendix: [citat] Oooo ja. Det är många mysko ägare här ute på landet. Men de duy ser från vägen är det ju nån som letat upp ägaren för länge sen till och köpt. Däremot off the beaten path....
177 svar · 33,3k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Säljaren får inte upplåta servitut mellan kontraktsskrivning och tillträde. Då bryter han som andra sagt mot 4 kap. 12 § jordabalken. Man skulle väl kunna säga att även 4:17 spelar in, men då servitutet inte finns vid kontraktsskrivningen tycker jag inte det. Däremot skulle grannen nog kunna hävda att servitutet är känt av köparen och ska gälla även mot denne då det varit känt
35 svar · 31,8k läst
·
S
Surly: Tack för svar men syftet är alltså att kunna få uppskov med reavinstbeskattningen för hennes bostadsförsäljning och samtidigt komma undan med så låga övriga skatter/avgifter som möjligt.
5 svar · 3,3k läst
D
Dr Jumping Jack: Betongplattor på taket, 60 år gamla. Behöver bytas. Kostar inte så mycket om du gör det själv men annars rätt dyrt.
15 svar · 6,3k läst
B
bjorsi: [citat] Synd, de verkar ha kostat på huset en del men det har uppenbarligen inte blivit bra :(
3 svar · 2,5k läst
O
order66: [citat] Det var ju just det jag skrev i ett svar att vi inte såg för det var övermålat och när besiktningsmannen hjälpte oss så upptäckte han det och lärde oss hur man ser just det här problemet i trä även om det är övermålat.
34 svar · 11,0k läst
M
Maestrof: Tack så mycket för svaren.
4 svar · 1,7k läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det är helt rätt att jag gick fram som en Bulldoozer i en eltråd, iallafall om man med det menar att jag tog frågeställaren i försvar, när han råkat ut för en elektrikerLynchmob, som istället för att ge konstruktiva råd hur man drar en kabel en meter i en imkanal, föreslog elsäkerhetsverkets samlade skrifter i sju band, som sänglitteratur. I den vevan kallade någon mig
78 svar · 15,2k läst
·
M
Maestrof: Hej, Jag och frugan är ute efter ett hus som vi ska bo i under många år. Inom 1 månad kommer en säljstart gällande 7 st hus som vi har fastnat för, rätt område och perfekt hus med en planlösning som passar oss. Vi har pratat med bank som godkänt prissumman för huset osv. Så alla såna grejer är redo. Jag pratade med mäklare som sa att 2 av husen redan är bokade. Dom 2 bästa
0 svar · 1,0k läst
L
Lutte: Jag o tanten sålde nyss och vi betalde 4% rakt av på försäljningspriset, vi hade utgångspris på 1,1. detta i Norrbottens kustland. Tycker det är dyrt med mäklare, men det är smidigt att slippa rodda i allt själv.
13 svar · 3,9k läst
Lobothegreat
Lobothegreat: Intressant tanke. Bullerplanket ägs av kommunen så vet ej om det ens är möjligt att påverka. [citat]
8 svar · 1,8k läst
B
bjorsi: [citat] Jag är pedant när det gäller rensa golvbrunn .
4 svar · 2,5k läst
Appendix
Appendix: För att hålla sig till off topic. Det trista är att generellt när man bryter ut inlägg från trådar så stannar diskussionen i båda trådarna av. Ursprungstråden stannar av för att det framstår som det råder en "åsiktskorridor". Och den nya tråden stannar av för att de inläggen tenderas att missas av de som läser i gamla tråden. Om det inte läggs upp ett inlägg i den som
7 svar · 2,2k läst
B
Bundas: [citat] All respekt och mycket tack för Sjöbo kommuns byggavdelning, de ska ha beröm!
21 svar · 7,4k läst
·
K
klimt: Jag har svårt att se vad problemet är. Om man har en relevant förklaring till att sälja två bostäder under samma år så kan det knappast ses som näringsverksamhet. Jag vet inte om den nybyggda bostaden ger någon vinst, men om det är så beskattas den vinsten högre, det akn ju vara vårt att tänka på. Om man väntar till nästa år med en försäljning är det på en annan marknad.
13 svar · 4,4k läst
M
Muuuuurtin: Om arbetslösheten fortsätter att öka pga Corona-krisen finns det såklart risk för att många inte kan betala räntan på bolånet pga arbetslöshet och tvingas sälja, om det är tillräckligt många så sjunker priserna för att utbudet ökar samtidigt som efterfrågan minskar. Jag tror inte att det finns någon stor risk för detta, allt annat lika. Reporäntan kommer hållas låg igenom
8 svar · 2,7k läst
imported_Benno
imported_Benno: Vad kostar likadana hus i området som är i bra skick? Dvs är det lönt att renovera. Särskilt om man tänkt sälja med vinst. Ska man bo där själv är det lite andra val. Om inte läget är väldigt bra låter det inte som ett objekt att satsa på.
5 svar · 3,1k läst
K
Kane: [citat] Alt. 1 känns rimligt om ni bott tillsammans under alla dessa 20 år. Vid mer "färsk" sammanflyttning skulle alt. 2 vara lämpligt.
17 svar · 6,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag hade ett hus från 1940 med murad källare. När utrymmet för oljetanken och pannan blev ledigt bestämde vi oss för att använda det till en relax-zon. I o m att väggar och golv var av material som inte blev angripen av fukt tyckte jag att fuktspärr var onödigt, dett agäller även nu. Hela rummet blev inrett med en härlig dusch, ett mindre bubbelpool, toa tvättställ. Ett lyxigt
5 svar · 1,7k läst
Karlia
Karlia: Hittas tillräckligt med fel kan det absolut bli så att man inte vill ha huset längre. Då kan det fungera med krav.
11 svar · 2,0k läst
D
David_Hamso: vad besluta ni till slut?
131 svar · 51,2k läst
·
Skogsgubben
Skogsgubben: [citat] Efter det här så blev det istället 0 Swedbank och 100% Länsförsäkringar där våran kontaktperson känner igen oss till namn och även kommer ihåg barnens namn och intressen. Det gör så mycket för känslan. Jag kommer nog aldrig byta bank.[/QUOTE] Jag är 100% enig i vad du säger, vi upplevde just samma mottagning på Swedbank, Länsförsäkringar var så otroligt välkomnande,
129 svar · 45,1k läst
·
kanonvallen
kanonvallen: [citat] Initialt var vår känsla att detta var negativt (huset byggt 2009 och förvärvades 2018). Försökte gå på säljaren men de visade inte något större intresse Nu några år in är ”pärmen” så gott som komplett genom vanligt detektivarbete, det har varit ett bra sätt att lära känna huset. Ta kontakt med kommun för att fått ut bygglovshandlingar. Och ev husfirma för att få
8 svar · 3,6k läst
john68
john68: Jag å frugan träffades på jobbet på hösten. La in om skilsmässa på årsskiftet. Bodde hos morsan Jan till juni tills den var klar. Vi åkte och tittade på ett nyligen utbyggt hus med lite mark i juli. Kikade runt ca 1,5 timme mycket ytligt. Alla ytor utom badrum och kök inne behövde fixas igen. Ingen besiktning och friskrivningsklausul. La ett bud på 425 till banken som nu ägde det.
15 svar · 6,5k läst
·
M
Maledictus: Jag bor i ett lite äldre hus (1925) än du men med källare. Vi nyttjar inte källaren som bostadsyta men det är ju helt suveränt utrymme för lagring, pumprum, pannrum osv som man inte kanske vill ha i markplan i anslutning till bostadsutrymmen. Men som sagt, se till att inte ha organiskt material mot golv/väggar.
8 svar · 5,4k läst
H
hempularen: En liten historia om bevittning. När vi köpte vårt nuvarande hus för drygt 20 år sedan, så hade vi en pärs med mäklaren, lång historia. Men jag hade en advokat som granskade allt åt mig. Så när det var dags för kontrakt, så begärde jag att få avtalet och andra handlingar för granskning ett dygn i förväg. Maken i säljarfamiljen arbetade i Bryssel, så han skulle "närvara"
5 svar · 3,1k läst
G
Ganescha: Vi sålde förste och har ännu ej köpt något nytt :-) Mitt i vår försäljning så kom Corona och tiderna blev väldigt oklara. Vi hittade ett hus att hyra tillsvidare. Sålde med bravur och trivs underbart bra i huset vi hyr! Huset är byggt av ett äldre par enbart för att hyra ut och dryga ut pensionen.
6 svar · 2,3k läst
imported_Benno
imported_Benno: Skriv kontrakt snabbt men med besiktningsklausul. Vi köpte hus nyligen och det var vi som hade ensidig rätt att begära att köpet skulle återgå inom 10 dagar. Kändes bra.
1 svar · 1,3k läst
S
SF84: Tackar för informationen! Låter inte som något att oroa sig för. På visningen syntes eller luktade inga bekymmer, och besiktningsprotokollet anmärkte inget. De mätte endast uppe på golvet dock. Men...budgivningen sprang iväg så det blev inget den här gången, men det kommer ju fler hus :)
5 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.