Jag har ett pantbrev på vårt hus 165K har inte tänkt ta några lån ska i nutid inte heller sälja huset, har jag överhuvudtaget någon nytta av pantbrevet, eller ska ja se till att få det dödat?

De är ju positivt om du någon gång säljer så det är väll onödigt att döda.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det har ett värde på lite över 3000kr om man ser till kostnaden för att skaffa det igen. Så låt det ligga inaktivt.
Om det är ett fyskiskt så borde du kunna få det digitalt istället via lantmäteriet.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Det ska du spara ! Ett nytt kostar pengar, så det är värt pengar om du i framtiden vill låna pengar eller om du säljer huset, så är det ett värde för den nya ägaren.

Det framgår ju dock inte om du hittat ett gammal fysiskt pantbrev hemma i nån låda eller bara vet att det finns ett digitalt?

S Stefan1972 skrev:
Det framgår ju dock inte om du hittat ett gammal fysiskt pantbrev hemma i nån låda eller bara vet att det finns ett digitalt?
Det är ett fysiskt pantbrev på mitt ägandes hus, som jag misstänkte av svaren här så är det klokt att behålla pantbrevet så det kommer jag att göra.

Fast du bör nog kolla med berörd myndighet för nuförtiden är alla pantbrev digitala... Så att det inte är värdelöst menar jag....

Gamla pantbrev gäller definitivt. Men de digitaliseras säkerligen om de ska avvändas. Se bara till att det inte kommer bort. Då blir det strul vid försäljning.

• Gilla
andost
  • Laddar…
tommib
Det kan ju vara en poäng att höra efter om det går att digitalisera pantbrevet redan nu, för att slippa strul om det förkommer. Gamla fysiska pantbrev är iofs häftiga men jag vet inte om det är värt det potentiella strulet.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Prata med din bank.
Om du skulle sälja huset så är det jätteviktigt att pantbrevet finns att hitta, annars måste man gå igenom en process som tar sex månader extra för att döda pantbrevet.
Så antingen ser du till att det finns i ett bankfack eller så får du det omvandlat till ett digitalt registrerat pantbrev. Det senare är det bästa tipset.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast du bör nog kolla med berörd myndighet för nuförtiden är alla pantbrev digitala... Så att det inte är värdelöst menar jag....
Jag har kollat med lantmäteriet på "min fastighet" och pantbrevet finns med där så det torde gälla

A andost skrev:
Prata med din bank.
Om du skulle sälja huset så är det jätteviktigt att pantbrevet finns att hitta, annars måste man gå igenom en process som tar sex månader extra för att döda pantbrevet.
Så antingen ser du till att det finns i ett bankfack eller så får du det omvandlat till ett digitalt registrerat pantbrev. Det senare är det bästa tipset.
Ja bankfack har jag inte längre värdelösa Nordea la ner sitt kontor, men det finns nu förvarat i mitt brandsäkra säkerhetsskåp, men kanske bör jag göra om detta pantbrev till digitalt.

• Gilla
andost
  • Laddar…
kidon kidon skrev:
Ja bankfack har jag inte längre värdelösa Nordea la ner sitt kontor, men det finns nu förvarat i mitt brandsäkra säkerhetsskåp, men kanske bör jag göra om detta pantbrev till digitalt.
Fast om du har kollat och det redan finns digitalt så är ju det papperet du har i handen mest kuriosa. Men dubbelkolla med banken för säkerhets skull........

Det är ju pappret han har som finns registrerat. Det är inte samma sak som att det är digitalt.

tommib
Om pappret är ogiltigt ska det stå MAKULERAD på den. Annars är det ett gällande pantbrev.* Även papperspantbreven registrerars hos LM, precis som Daniel säger ovan.

* Det kan ju vara dödat också men då skulle det inte vara registrerat hos LM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.