3 401 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Äger ett pantbrev
Sida 1 av 2
Det har ett värde på lite över 3000kr om man ser till kostnaden för att skaffa det igen. Så låt det ligga inaktivt.
Om det är ett fyskiskt så borde du kunna få det digitalt istället via lantmäteriet.
Om det är ett fyskiskt så borde du kunna få det digitalt istället via lantmäteriet.
Det ska du spara ! Ett nytt kostar pengar, så det är värt pengar om du i framtiden vill låna pengar eller om du säljer huset, så är det ett värde för den nya ägaren.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det framgår ju dock inte om du hittat ett gammal fysiskt pantbrev hemma i nån låda eller bara vet att det finns ett digitalt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast du bör nog kolla med berörd myndighet för nuförtiden är alla pantbrev digitala... Så att det inte är värdelöst menar jag....
Gamla pantbrev gäller definitivt. Men de digitaliseras säkerligen om de ska avvändas. Se bara till att det inte kommer bort. Då blir det strul vid försäljning.
Det kan ju vara en poäng att höra efter om det går att digitalisera pantbrevet redan nu, för att slippa strul om det förkommer. Gamla fysiska pantbrev är iofs häftiga men jag vet inte om det är värt det potentiella strulet.
Prata med din bank.
Om du skulle sälja huset så är det jätteviktigt att pantbrevet finns att hitta, annars måste man gå igenom en process som tar sex månader extra för att döda pantbrevet.
Så antingen ser du till att det finns i ett bankfack eller så får du det omvandlat till ett digitalt registrerat pantbrev. Det senare är det bästa tipset.
Om du skulle sälja huset så är det jätteviktigt att pantbrevet finns att hitta, annars måste man gå igenom en process som tar sex månader extra för att döda pantbrevet.
Så antingen ser du till att det finns i ett bankfack eller så får du det omvandlat till ett digitalt registrerat pantbrev. Det senare är det bästa tipset.
Ja bankfack har jag inte längre värdelösa Nordea la ner sitt kontor, men det finns nu förvarat i mitt brandsäkra säkerhetsskåp, men kanske bör jag göra om detta pantbrev till digitalt.A andost skrev:Prata med din bank.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast om du har kollat och det redan finns digitalt så är ju det papperet du har i handen mest kuriosa. Men dubbelkolla med banken för säkerhets skull........kidon skrev:
Det är ju pappret han har som finns registrerat. Det är inte samma sak som att det är digitalt.
Om pappret är ogiltigt ska det stå MAKULERAD på den. Annars är det ett gällande pantbrev.* Även papperspantbreven registrerars hos LM, precis som Daniel säger ovan.
* Det kan ju vara dödat också men då skulle det inte vara registrerat hos LM
* Det kan ju vara dödat också men då skulle det inte vara registrerat hos LM