Byggahus.se
Har tittat på ett hus vi är intresserade av. La bud efter visningen på 45 000 under utgångspriset.
Ingen fler verkar vara intresserad av huset just nu då inga fler bud kommit in. Dock är det ännu en visning till veckan.
Och nu till mina funderingar.
Är det dumt att ringa mäklaren nu och höra vad säljaren hade kunnat acceptera för pris för att släppa huset till oss? Eller ska man bara ha is i magen och vänta in nästa visning och hoppas ingen blir intresserad.
Ska tilläggas att vi väldigt gärna vill ha huset. Men samtidigt är det första gången vi lagt ett riktigt bud på ett hus så därför har jag ingen aning om vad man kan/bör/ska göra?
Är rädd att priset drar iväg OM det blir budgivning eller att huset försvinner framför näsan på oss.
HJÄLP.
 
Med den lilla erfarenhet jag har av husköp så rekommenderar jag er att vänta om ni inte är beredda att ge ett sockrat bud.

Om det var en del folk på första visningen så vill ju säljaren inte släppa för utgångspris innan andra visningen.

Vänta så länge ni kan tycker jag. Mäklaren kommer ju självklart säga att det är flera intresserade som bara "väntar på lånelöfte", även om så inte är fallet.

Jag intalar mig att om man får ett lågt bud direkt efter visning så blir man som säljare lite sur att någon värderar ens fina hem så lågt. Jag har fått sånna vibbar av bekanta som sålt. Så då kanske säljaren ogärna vill svälja stoltheten och ta ett bud som legat länge, när det efter några dagar blivit tydligt att intresset inte var så stort som man trodde.

Men efter några dagar eller en vecka så falnar säljarens självförtroende litegrann, och man kanske t om kan acceptera utgångspris... därav, vänta gärna några dagar om ingen budgivning dragit igång.

Är det ett eftertraktat objekt och det blir budgivning så har jag fått bilden av att inga specifika strategier fungerat annat än att vara med tills man inte har råd längre.

Lycka Till!
 
  • Gilla
lb_gbg
  • Laddar…
I nuläget kommer säljaren troligen inte att ta annat än bud en bit över utgångspris. Är du inte beredd att sockra budet så är det nog inte lönt att ta kontakt med mäklaren.

Hur långt över utgångspris är ni beredda att gå?
 
Du är orolig för att det blir budgivning, lika stor är försäljarens förhoppning om att det blir budgivning efter nästa visning. Det är er position nu. Du vill veta acceptanspris, ofta tror jag säljaren vill se hur det går innan hen bestämmer sig, finns det ett acceptanspris kommer det nog det ligga över utgångsbudet eller möjligen på samma nivå. Acceptanspris sätts ju för man vill ha lite mer än en dålig budgivning ger eller för att förhindra underbud och brukar då framgå vid visningen. Om du vill agera nu så är din bästa metod att ringa mäklaren och meddela att du är beredd att skriva nu, idag, annars drar du tillbaka ditt bud. Ev med en höjning t ex till utgångspris som föreslogs ovan. Avslöja absolut inte ditt intresse av huset då blir du garanterat uppskruvad. Då får du ett ja eller nej. Får du nej drar du tillbaka budet men kan buda igen. Alltid trögt för mäklaren att inte ha ett startbud. Alternativet är att bara avvakta, hus säljs ju faktiskt under utgångspris. Finns det budgivare så kommer buden utan att du kan göra något åt det.
Har du klart med banken? Bestäm dig redan nu för maxpris du vill ge beroende på dina möjligheter. Under budgivning blir det stressigt att ta sådana beslut!
 
Tack alla för bra svar!
Vi har finansiering klar vilket mäklaren vet alltså behöver vi inget lån från banken så skulle kunna köpa huset rätt upp och ner idag även över utgångspris. Inget knussel.
Huset ligger ute gör 695. Vi budade 650. Vi hade kunnat höja lite över utgångspris om vi fått det på en gång alltså ge säg 730. Dock vet jag inte om mäklaren hellre har en visning till och väntar in budgivning.
var tre stycken på första visningen. Vi kom 15-20 minuter sent pga jobb och då åkte de som var redan så vi gick runt ensam på visningen och kollade. Intresset verkar svalt efter första visning, dock kan det kanske komma mer på andra, jag vet inte.
Därför tvistar jag om att ringa mäklaren idag eller ej. Om man då ska erbjuda lite över utgångs om vi får det, eller om det är helt dumdristigt att göra en sådan sak? Vi ser huset som ett hus vi i så fall skulle bo i 10+ år framöver så är inget tillfälligt boende. Samtidigt vill man väl komma undan så billigt som möjligt. Svårt!
 
Tror ju att säljaren vill ha sålt huset innan hösten så ganska snabbt.
Däremot vet jag inte hur mäklaren värderar en smärtfri och snabb affär strax över utgångspriset, mot för en eventuell budgivning.
 
Min gissning är att mäklaren bryr sig väldigt lite om det blir 650 eller 730. De brukar gilla snabba avslut så de kan casha in arvodet och sen vidare till nästa affär.
 
H Hattifnatti skrev:
Tack alla för bra svar!
Vi har finansiering klar vilket mäklaren vet alltså behöver vi inget lån från banken så skulle kunna köpa huset rätt upp och ner idag även över utgångspris. Inget knussel.
Huset ligger ute gör 695. Vi budade 650. Vi hade kunnat höja lite över utgångspris om vi fått det på en gång alltså ge säg 730. Dock vet jag inte om mäklaren hellre har en visning till och väntar in budgivning.
var tre stycken på första visningen. Vi kom 15-20 minuter sent pga jobb och då åkte de som var redan så vi gick runt ensam på visningen och kollade. Intresset verkar svalt efter första visning, dock kan det kanske komma mer på andra, jag vet inte.
Därför tvistar jag om att ringa mäklaren idag eller ej. Om man då ska erbjuda lite över utgångs om vi får det, eller om det är helt dumdristigt att göra en sådan sak? Vi ser huset som ett hus vi i så fall skulle bo i 10+ år framöver så är inget tillfälligt boende. Samtidigt vill man väl komma undan så billigt som möjligt. Svårt!
Vad gör det för skillnad om man behöver låna eller ej, hur påverkar ett lån vilket för att en cash only deal skulle vara snabbare, det är ju bara en flytt av pengar?
 
A Andy78 skrev:
Vad gör det för skillnad om man behöver låna eller ej, hur påverkar ett lån vilket för att en cash only deal skulle vara snabbare, det är ju bara en flytt av pengar?
Nej tänkte mer folk som haft problem med lånelöfte och tjorvat runt en del. Har hört om sådana. Menade mer att vi har allt klart och pengarna på kontot så det är bara tuta och köra.
 
M Myckling skrev:
Min gissning är att mäklaren bryr sig väldigt lite om det blir 650 eller 730. De brukar gilla snabba avslut så de kan casha in arvodet och sen vidare till nästa affär.
Okej så pass! Kanske man bara skulle erbjuda utgångspriset då. Det är vi ju beredda att betala från första början.
 
H Hattifnatti skrev:
Nej tänkte mer folk som haft problem med lånelöfte och tjorvat runt en del. Har hört om sådana. Menade mer att vi har allt klart och pengarna på kontot så det är bara tuta och köra.
Det är det man har mäklaren till att kolla upp innan, jag som köpare hade ifrågasatt en bdugivning om det visar sig att någon inte har lånetlöfte.

Men om ni vill ha huset sätt press på mäklaren att få till ett avslut så fort som möjligt.
 
Frågan är ju då om man ska erbjuda utgångspriset eller strax över det?
 
H Hattifnatti skrev:
Frågan är ju då om man ska erbjuda utgångspriset eller strax över det?
Varför erbjuda mer än utgångspriset om ingen annan budar?
Om du ska buda mer så lägg ett bud som gör det attraktiv att avsluta affären.
 
A Andy78 skrev:
Varför erbjuda mer än utgångspriset om ingen annan budar?
Om du ska buda mer så lägg ett bud som gör det attraktiv att avsluta affären.
Funderar på om mäklaren kan tycka utgångspriset är nog attraktivt eller om man ska spä på till 720 för att försöka avsluta affären.
 
Handlar lite om hur mycket ni vill "tjäna" på att köpa det billigare, ni kan/kunde ha sagt att ni lägger utgångspris, budet gäller i 24 timmar, eller kanske 730,000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.