87 084 läst ·
102 svar
87k läst
102 svar
Måste mäklare starta budgivning på skambud?
Vi fick 3 milj under utgångspriset - visst är det ett skambud? Den som la det budet hoppade genast av när nästa budet kom som ärA AndersS skrev:Att också beakta är vad utgångspriset är satt till, vilket inte framgår i texten.
Om utgångspriset är 5 Mkr är i mina ögon 400 kkr lägre inte ett skambud utan att man satt ett ganska rimligt utgångspris, däremot om utgångspriset är 1 Mkr kan 400 kkr kanske ses som ett skambud.
Men som sagts tidigare så finns det inget generellt regelverk hur en budgivning ska genomföras.
rätt så konstigt. Jag tror att den personen ville dra ner budgivningen till en låg nivå. Den och den andra budgivar känner väl varandra. Det måste vara olagligt
Det var väl snarare så att personen gjorde en chansning. Är det lågt intresse kan man göra rejäla fynd. Men personen ifråga var inte villig att följa med i en budgivning. Det är definitivt inte olagligt att göra så.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Om man är intresserad av objektet budar man väl upp till den nivå man anser att objektet är värt, oavsett vad andra lägger för bud, eller?
Inte om man är den enda intressenten.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Suck, självklart man man misstolka om man vill vara jobbig.D Daniel 109 skrev:
Jag skrev ”budar upp till”, dvs i en budgivning med flera budgivare är man med tills dess att de andra har lagt sig, eller maximalt upp till den nivå man tycker objektet är värt (eller till den nivå man har råd med).
Och det gjorde väl hen även om det var väl lågt? Jag köpte mitt hus en bra bit under utgångspris och förhandlade bara med säljaren då det inte fanns några andra intresserade.Pasjostrom skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Det jag syftar på är att man sänker väl inte sin gräns (för vad man tycker huset är värt) bara för att nån annan lägger ett skambud?
Tänk dig att ett hus är värderat till 12 msek, det finns tex 5 potentiella köpare som är beredda att buda till ungefär den nivån, sen kommer en ny spekulant in och lägger ett skambud på 7,5msek. Inte tänker man väl ”ajdå, var huset bara värt så mycket, nej då stannar jag vid 8msek istället”?
Tänk dig att ett hus är värderat till 12 msek, det finns tex 5 potentiella köpare som är beredda att buda till ungefär den nivån, sen kommer en ny spekulant in och lägger ett skambud på 7,5msek. Inte tänker man väl ”ajdå, var huset bara värt så mycket, nej då stannar jag vid 8msek istället”?
Jag försökte med den metoden, men det fanns en intressent till. Så det slutade över utgångspris efter en lång och långsam budgivning.Ramnemark skrev:
"Dra ner budgivningen"? Vanligtvis bjuder de över varandra.Herman Vera skrev:
Nej men allvarligt talat så förstår jag inte hur skambuden skulle vara ett faktiskt problem. Det vore väl möjligen om endast en av intressenterna skulle vara redo att faktiskt bjuda på den nivån som ni/säljaren är intresserad av, och att de accepterade skambuden lockar denne intressent att lägga ett lägre (men ändå vinnande) bud än hen ursprungligen avsett att göra. Å andra sidan. om så få intressenter är intresserade att lägga bud på den nivån säljaren förväntar sig så har kanske säljaren ormliga förväntningar. Vidare har väl 00- och 10-talens lockpriser visat att ett lågt utgångspris inte drar ner slutpriset utan snarare ger en snabbare försäljning med fler bud och budgivare vilket brukar påstås resultera i högre slutpriser, så jag förstår inte riktigt problemet här. Det är ju inte så att intressenter minskar sin budget bara för att budgivningen börjar på en lägre nivå än utgångspriset.
Men personen som hoppade av var ju den som la skambudPasjostrom skrev:
Det jag syftar på är att man sänker väl inte sin gräns (för vad man tycker huset är värt) bara för att nån annan lägger ett skambud?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Var med om en budgivning för 6-7 år sen. Budgivare 1 la ett bud långt under utropspris (30%) och försvann sen från budgivningen. När alla trodde budgivningen var klar med 15% över utropspris kom budgivare 1 till ska och höjde rött mycket och kör te sen bostaden. Allt är inte vad man tror.
Väldigt enkelt. Mäklaren är inte på din sida utan är neutral. Plus att mäklare tjänar mer på många affärer än att dra upp priset det sista lilla på varje affär.L LoJo skrev:Hej.
Har hustet ute till försäljning och det känns som om det ligger lågt i förhållande till området men det kan man ju inte veta innan.
Mäklaren fick ett "skambud" på 400000 under utgångsbudet.
Vi meddelade att vi inte accepterar detta som bud, dvs inte aktuellt att beakta vid en försäljning.
Idag startade budgivningen med att budgivare 2 gick in med 50000 till, dvs till -350000.
Jag var inte så imponerad av detta och kontaktade mäklaren som sa att hon måste acceptera och förmedla alla bud. Det är klart.
Men sen sa hon att när budgivare 2 frågade om det fanns något bud sa hon ja och var det var. Detta tycker jag är helt fel men kan vara så det funkar. Om man lägger ett skambud så startar processen där även om säljaren inte vill och inte accepterar detta?
Ok om budgivningen startar runt utgångspriset.
Att någon får lägga vad dom vill hur lågt dom vill fattar jag... men inte att processen måste starta med det låga budet. Då kan jag när jag köper hus be en kompis lägga skambud och sen ringer jag och frågar om det finns bud och så startar vi där.
Känner att det påverkar förtroendet lite.
Tittar folk på utgångspris och sen när budgivning startar så ser det ut som om vi har överprisat.
Kanske finns det någon mäklare eller jurist här som vet vad som gäller. Eller någon som satt sig in i reglerna för budgivning.
Sammanfattat.
Budgivning startade på ett väldigt lågt bud.
Vi accepterade inte det budet och meddelade att vi inte vill att budgivning startar med det.
Mäklare kör på låga budet som start när det pratas med andra intressenter.
Smådutt bud långt under utgångsbud.
Det kan ju ordna upp sig men är mest irriterad just nu!
Tack på förhand.
Har sålt många hus, bästa råd jag har och ge är att man själv checkar upp hur bostadsmarknaden ser ut i din kommun/stad, fråga minst tre mäklare hur marknaden fungerar (budgivning och priser), följ själv bostadsmarknaden via nätet, se hur den fungerat i ditt område och stad, om priserna går till budgivning eller stannar under utsatt pris.
Har du en bra stad där det oftast blir budgivning och efter frågan är stor så kan du börja med lock pris eller ett lägre bud, brukar vara en bra start för budgivning.
Men har du en trög stad där oftast buden hamnar under utropspris , sätt då en ribba för mäklaren där han inte får acceptera bud under din utsatta nivå, utan han får tacka spekulant för visat intresse och hänvisa till dit pris.
Jag sålde själv sista huset i en svår såld stad, där låga bud var mer standard än undantag , problemet med detta är att du då lockas till att sälja lägre pris än du tänkt. jag tog upp detta med mäklaren att han måste avvisa alla bud under en viss nivå, och tacka för visat intresse, först gick mäklaren inte med på detta och jag avsluta försäljningen, mäklaren följde inte mina anvisningar.
Sedan kom mycket riktigt rätt pris in i bilden, några av dessa skambudare förstod att jag var inte intresserad av dessa bud och bjöd då vad jag begärde.
Men jag har följt många hus i mitt område, dom som låg på topp fick också massa skambud och var tvungna att byta mäklare i bland upp till en 2-3 försök med olika mäklare firmor och sedan lyckats sälja till det utsatt pris när väl alla förstod att skambud inte accepterades.
Detta tar lite längre tid, men som jag och flera säljare upplevde var detta något vi var tvungna o göra för att lyckas.
När vi skrev kontrakt så förklara köparna av mitt hus att dom var helt inställda på ett lägre bud för att känna sig nöjda, vi prata om dom tre liknande husen som gick sida vid sida med mig, dom hade provat buda lågt även där och fick nej, varav dom sedan acceptera priset , och vi alla tre som sålde på detta sätt fick vad vi begärde, även om det drog ut på tiden, så gå ut i god tid om du har en svår såld stad, vägra godta låga bud, då det kan ge en finger visning till andra spekulanter vad dom anser priset ska ligga inom. Genom att bara ge spekulanten ett nej till skambud så acceptera dom lättare utsatt pris än att bygga upp en förhoppning att huset ska säljas till deras skambud om den presenteras som bud.
Har du en bra stad där det oftast blir budgivning och efter frågan är stor så kan du börja med lock pris eller ett lägre bud, brukar vara en bra start för budgivning.
Men har du en trög stad där oftast buden hamnar under utropspris , sätt då en ribba för mäklaren där han inte får acceptera bud under din utsatta nivå, utan han får tacka spekulant för visat intresse och hänvisa till dit pris.
Jag sålde själv sista huset i en svår såld stad, där låga bud var mer standard än undantag , problemet med detta är att du då lockas till att sälja lägre pris än du tänkt. jag tog upp detta med mäklaren att han måste avvisa alla bud under en viss nivå, och tacka för visat intresse, först gick mäklaren inte med på detta och jag avsluta försäljningen, mäklaren följde inte mina anvisningar.
Sedan kom mycket riktigt rätt pris in i bilden, några av dessa skambudare förstod att jag var inte intresserad av dessa bud och bjöd då vad jag begärde.
Men jag har följt många hus i mitt område, dom som låg på topp fick också massa skambud och var tvungna att byta mäklare i bland upp till en 2-3 försök med olika mäklare firmor och sedan lyckats sälja till det utsatt pris när väl alla förstod att skambud inte accepterades.
Detta tar lite längre tid, men som jag och flera säljare upplevde var detta något vi var tvungna o göra för att lyckas.
När vi skrev kontrakt så förklara köparna av mitt hus att dom var helt inställda på ett lägre bud för att känna sig nöjda, vi prata om dom tre liknande husen som gick sida vid sida med mig, dom hade provat buda lågt även där och fick nej, varav dom sedan acceptera priset , och vi alla tre som sålde på detta sätt fick vad vi begärde, även om det drog ut på tiden, så gå ut i god tid om du har en svår såld stad, vägra godta låga bud, då det kan ge en finger visning till andra spekulanter vad dom anser priset ska ligga inom. Genom att bara ge spekulanten ett nej till skambud så acceptera dom lättare utsatt pris än att bygga upp en förhoppning att huset ska säljas till deras skambud om den presenteras som bud.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Toro Groundmaster 117 (GM117) extremt svårstartad
Trädgårdsmaskiner -
Måste man anlita mäklare?
Köpa & Sälja hus -
Dimmerknappen måste hållas in för starta
El -
Ny dom: Mäklare måste ge säljare spekulantlista om så begärs
Artikelkommentarer -
"Trögstartad" Miele-diskmaskin - måste ofta trycka två-tre gånger på power-knappen...
Vitvaror