Hej, jag är intresserad av ett hus byggt 1920 som ser väldigt fint ut. Problemet är att säljarna lagt in en friskrivningsklausul mot dolda fel. Vågar man köpa ett sådant hus? Huset verkar inte vara ett dödsbo utan ägarna bor fortfarande i huset.
Givetvis kommer jag göra en utökad besiktning vid eventuellt köp och dessutom ta med en byggkunnig bekant vid visningen.
Tacksam för råd.

Troligen har det mesta uppnått sin materiella livslängd, så ersättningen du skulle få vid eventuella fel blir väldigt låg. Skulle känna mig trygg med bara besiktning.

• Gilla
Paulista
  • Laddar…
Ja det tycker jag. Gör du en grundlig besiktning som brukligt så är det ju ingen större skillnad. Så resonerar jag.
Fast vårat hus är totalrenoverat från stomme in by the books så skulle jag även jag sälja med samma klausul. För att få sinnesro mot alla muppar som tror allt är dolda fel som någon annan ska betala för.
Som sagt. Så resonerar jag.

• Gilla
Paulista
  • Laddar…
Friskrivningsklausuler är inte helt enkla att skriva korrekt, men vi får väl utgå från att din säljare anlitat en kompetent rådgivare. Tänk på att det är bra att kolla ännu mer noga än för ett vanligt köp. En sådan klausul brukar sänka priset för att ändå ha marginal om något händer.

K klimt skrev:
Friskrivningsklausuler är inte helt enkla att skriva korrekt, men vi får väl utgå från att din säljare anlitat en kompetent rådgivare. Tänk på att det är bra att kolla ännu mer noga än för ett vanligt köp. En sådan klausul brukar sänka priset för att ändå ha marginal om något händer.
Ja huset ligger ute för ca 500 000 under vanligt pris i det området. Tänkte ta det största besiktningspaketet de har.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är extremt svårt att få ut någonting på gamla hus, friskrivning eller ej. Sätt dig/er in i huskonstruktioner, byggteknik, osv, så att ni/du är trygga i kunskapen. Gör en besiktning och ha med bekanta ni/du litar på så ni blir medvetna om situationen. Felfria hus finns inte, och som sagt; det är extremt svårt att få ut någonting alls från tidigare ägare på hus som är +50 år gamla. Kanske tom yngre än så.

Innan du köper extra långtgående besiktning, så kolla upp hur ofta ett besiktningsbolag fälls. Det viktigaste är att förstå vad anmärkningar innebär och att man är beredd att ta ansvaret. Att leta någon att peka finger mot resulterar ytterst sällan i vinst i utfall/resultat av en tvist. Köper man ett äldre hus innebär det att nära nog acceptera de fel och brister som finns och kommer att komma upp.

• Gilla
Paulista
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.