5 845 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Budgivning eller...?
Ja det är ju balansen mellan att tjäna på det och hur mycket vi vill ha huset.S johd01 skrev:
Vårat tak ligger väl på 800 000 så det är ju fortfarande under det.
Känns som man ISF skulle erbjuda 720-730 och säga antingen det eller att vi drar tillbaka vårat första bud på 650.
Jag personligen tycker väl att 30-50,000 är inga pengar egentligen, när det ligger på lån.. och vill man verkligen ha huset och inte riskera att säljaren tycker man är en död fisk, så är det väl bara köra på ...H Hattifnatti skrev:
Ja dock tar vi inga lån för detta. Men vi vill ju väldigt gärna ha huset. Det är det som överväger lite. Är rädd att någon annan ska bli intresserad och budgivningen trissas upp till ännu högre än vad vi tycker är rimligt. Dock verkade ju intresset svalt efter första visning och därför är det svårt att veta. Men krävs ju bara att en enda till känner som vi och det eskalerar i en budgivning.S johd01 skrev:
Japp men det kan gå åt båda hållen. Ni kanske får det för ert bud, eller så får ni betala 800,000 för det, eller förlorar det helt. Och man kan inte veta i efterhand vilket som var bäst.H Hattifnatti skrev:Ja dock tar vi inga lån för detta. Men vi vill ju väldigt gärna ha huset. Det är det som överväger lite. Är rädd att någon annan ska bli intresserad och budgivningen trissas upp till ännu högre än vad vi tycker är rimligt. Dock verkade ju intresset svalt efter första visning och därför är det svårt att veta. Men krävs ju bara att en enda till känner som vi och det eskalerar i en budgivning.
Jag har förlorat massor med budgivningar och kan inte säga vad som är bäst.
Okej blir nog att ringa mäklaren och känna lite. Man kanske kan fråga om de har något acceptanspris? Eller ska man bara kasta fram ett erbjudande och säga "take it or leave it"?
Man kan ju iofs sägs att man har andra hus på gång och därför vill ha ett acceptanspris.
Man kan ju iofs sägs att man har andra hus på gång och därför vill ha ett acceptanspris.
Mäklare är ormiga så man kan inte riktigt lita på vad de säger. Det kan vara 0 intresse och de kan ändå dra någon vals. Jag har kört bud med tidsintervall där jag sagt att vi måste veta nu för vi har andra hus på gång, det "funka" men sen blev jag blåst ändå av mäklaren, för de skjöt fram kontraktskrivning en dag (var en helgdag mellan) så några andra intressenter hann gå till banken för lånelöfte.H Hattifnatti skrev:
Vilken mardröm!!S johd01 skrev:Mäklare är ormiga så man kan inte riktigt lita på vad de säger. Det kan vara 0 intresse och de kan ändå dra någon vals. Jag har kört bud med tidsintervall där jag sagt att vi måste veta nu för vi har andra hus på gång, det "funka" men sen blev jag blåst ändå av mäklaren, för de skjöt fram kontraktskrivning en dag (var en helgdag mellan) så några andra intressenter hann gå till banken för lånelöfte.Så min erfarenhet är att man ska vara hård och tydlig, och inte bluffa, och man ska inte sitta i en sits där man "måste" något, varken sälja eller köpa.
Sånt vill man ju inte vara med om.
Jag ringde mäklaren och han skulle återkomma med ett pris säljaren hade kunnat tänka sig. Är tydligen en till intresserad och en del som anmält sig till nästa visning. Så får se vad mäklaren säger när han ringer upp sen
Det värsta var att vi höll på buda på ett annat hus som vi hoppa av ifrån, och det huset var borta 2 timmar innan jag fick höra om de andra intressenterna från mäklaren.H Hattifnatti skrev:
Därför säger jag igen: sätt er aldrig i en sits där ni måste något. Vi har precis försökt sälja nu men corona gör att marknaden här är död, så det har känts bra att vi ordnat så vi inte är tvungna.
Lycka till med köpet.
Jag förstår. Vad jobbigt. Hoppas ni hittar drömhuset tillslut!S johd01 skrev:Det värsta var att vi höll på buda på ett annat hus som vi hoppa av ifrån, och det huset var borta 2 timmar innan jag fick höra om de andra intressenterna från mäklaren.Då blev vi stressade och köpte ett hus som vi egentligen inte ville ha som vi bor i nu.
Därför säger jag igen: sätt er aldrig i en sits där ni måste något. Vi har precis försökt sälja nu men corona gör att marknaden här är död, så det har känts bra att vi ordnat så vi inte är tvungna.
Lycka till med köpet.
Jag ska se vad mäklaren säger. Jag är bara så töntigt rädd för budgivning alla budgivnignar vi följt har alltid urartat som tusan.
Allt beror ju på vad för område du ska köpa i. Är det populärt så lär säljaren köra på visningar och hoppas på budgivning, för de har kanske sett att budgivningarna stiger mycket.H Hattifnatti skrev:
I min kommun behöver du bara knäppa med fingrarna så är husen borta och med en del budgivare.
Största visningen jag själv gått på var över 60 intressenter och huset gick för 135% över utgångspriset. Renoveringsobjekt dessutom till priset av ett renoverat =)
Men man kan alltid fråga.
Ja jag förstår. Det är svårt att säga hur det kommer bli. Alla husköp är ju olika.
Väntar fortfarande på besked från mäklaren. Får se vad han säger.
Väntar fortfarande på besked från mäklaren. Får se vad han säger.
Tyvärr har du nu avslöjat dig och du kommer få ett uppskruvat acceptanspris och du får alltså betala mer än du behöver! Mäklaren har redan förstått hur sugen du är. Det är ju därför han drar på att återkomma och börjar prata om andra spekulanter. Du får väl 730-750 som bud el så driver han det till budgivning. Nu vet han ju att du inte drar dig ur utan finns där när det blir budgivning! Du har ju inte hotat el ställt några villkor!
Har du en mäklare som skall sälja ert nuvarande boende? När jag var i budgivning bollade jag frågor med min sälj-mäklare och hon var riktigt listig. Fick bra råd. Nu köpte och sålde jag i samma område och hon hade bra kännedom om området.H Hattifnatti skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Solceller med ackumulatortank
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Spackla eller inte? Temperatur?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nibe City eller CTC Family KÖPES
Köpes, Hyres & Bytes -
Fulspel eller rent sagt olagligt? Mäklare trissar upp budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Konstig budgivning eller jag som är nojig?
Köpa & Sälja hus