10 859 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Överlåtelsebesiktning - vilken nivå & är det ett måste?
Sida 1 av 3
Äntligen har vi fått vår drömgård (!) - inget är ju säkert förens pappren är skrivna så klart, men säljarna valde oss framför några andra och godkände vårat bud. Vi skålade i kaffekoppar och stämningen var på topp!
Nu till min fråga; Huset har totalrenoverats från det att de köpte det till 2018 som var sista "ingreppet". Allt har utförts av hantverkare och fakturor finns sparade. Vi har haft vår egen familjemedlem med bra kunskaper på plats som har kikat runt och kunnat göra vissa anmärkningar (samma anmärkningar som mäklaren tagit upp i annonsen).
Vi hade tänkt oss Anticimex för besiktningen, men vilken nivå ska man välja när allt är nytt och fräscht (minus tak och fasad, som behöver putsas upp). Den okulära besiktningen känns som bortkastade pengar då vi själva - med vår kunnige familjemedlem - sett och gjort egna anmärkningar. Visst kan det kännas skönt att en tjänsteman kommer dit som jobbar med det varje dag, men samtidigt kan man lägga 8000SEK på målarfärg eller nåt. Förvisso, 8000SEK är en liten summa att spendera, men nivå två, ca 10 000SEK, mäts också fukthalten.
Husets byggår: 1909
Säljarna har haft det sedan 2008 och totalrenoverat samtliga rum, kök och badrum
Ett par fönster har murknat och behöver bytas
Taket består av betongplattor, det har ej utförs något arbete på taket de senaste 20 åren, kan behöva ses över
Källaren är en murad stenkällare
Nu till min fråga; Huset har totalrenoverats från det att de köpte det till 2018 som var sista "ingreppet". Allt har utförts av hantverkare och fakturor finns sparade. Vi har haft vår egen familjemedlem med bra kunskaper på plats som har kikat runt och kunnat göra vissa anmärkningar (samma anmärkningar som mäklaren tagit upp i annonsen).
Vi hade tänkt oss Anticimex för besiktningen, men vilken nivå ska man välja när allt är nytt och fräscht (minus tak och fasad, som behöver putsas upp). Den okulära besiktningen känns som bortkastade pengar då vi själva - med vår kunnige familjemedlem - sett och gjort egna anmärkningar. Visst kan det kännas skönt att en tjänsteman kommer dit som jobbar med det varje dag, men samtidigt kan man lägga 8000SEK på målarfärg eller nåt. Förvisso, 8000SEK är en liten summa att spendera, men nivå två, ca 10 000SEK, mäts också fukthalten.
Säljarna har haft det sedan 2008 och totalrenoverat samtliga rum, kök och badrum
Taket består av betongplattor, det har ej utförs något arbete på taket de senaste 20 åren, kan behöva ses över
Jag vet inget om vilken sorts besiktning du bör ta men jag skulle avråda att ta Anticimex, i Umeå har de fått riktigt dålig kritik, jag har själv dålig erfarenhet och närstående med samma erfarenhet.
Kolla runt med de olika företag som erbjuder besiktning och kolla omdömen.
Kolla runt med de olika företag som erbjuder besiktning och kolla omdömen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Anticimex har väldigt ojämn standard på sina besiktningspersoner. Det kan vara allt från 40 år i branschen till 20-åring med två veckor internutbildning där man lär sig följa punkter på ett besiktningunderlag, så det är svårt att rekommendera dem över hela landet...
Vad gäller fuktmätning så kanske det kan vara intressant, men det beror ju vad det är för konstruktioner det kan vara fukt i... I mitt fall borrade Anticimex hål i innertaket för att mäta fukthalt i råsponten under pappen på mitt platta tak.. Hade de varit mer insatta i konstruktionen (och jag med, det här var precis efter jag köpt kåken) så hade de bara kunnat lossa på en ventil på utsidan och mätt där...
Vad gäller fuktmätning så kanske det kan vara intressant, men det beror ju vad det är för konstruktioner det kan vara fukt i... I mitt fall borrade Anticimex hål i innertaket för att mäta fukthalt i råsponten under pappen på mitt platta tak.. Hade de varit mer insatta i konstruktionen (och jag med, det här var precis efter jag köpt kåken) så hade de bara kunnat lossa på en ventil på utsidan och mätt där...
Jag hade också valt bort anticimex och gått på någon med bra referenser.
Jag skulle se det tvärtom mot vad hur du resonerar.
Ni har ett hus som är över 100 år gammalt där man har gjort invändiga ytskiktsrenoveringar trots att fasad och tak behöver ses över. Det säger för mig något om säljarnas ambitionsnivå. Du kan ha el och vattenanläggningar med blandad nivå som kan vara delvis utbytt många gånger sedan byggåret med tveksamma kopplingspunkter.
I detta fallet hade jag beställt en besiktning som även kollar el och vs samt självklart fuktmäter.
Jag skulle se det tvärtom mot vad hur du resonerar.
Ni har ett hus som är över 100 år gammalt där man har gjort invändiga ytskiktsrenoveringar trots att fasad och tak behöver ses över. Det säger för mig något om säljarnas ambitionsnivå. Du kan ha el och vattenanläggningar med blandad nivå som kan vara delvis utbytt många gånger sedan byggåret med tveksamma kopplingspunkter.
I detta fallet hade jag beställt en besiktning som även kollar el och vs samt självklart fuktmäter.
Produkter som diskuteras: "fuktmäter"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Tycker det hänger på er tilltro till den här personen. Är det bara fukt som ska mätas utöver det som redan gjorts är ju 10.000 rätt saftigt för det. Men kan inte den personen gå igenom ett hus systematiskt utan främst gått och sparkat däck (för att dra en bilköparanalogi) och anmärkt på det mest uppenbara är ju inte mycket gjort alls.H harrythekatt skrev:
Tack för alla svar! Det blir nog en nivå 1-besiktning, måhänd att vi kollar efter fukt "sen". Arbete på fasaden är ju endast att måla, arbete med tak är att ta bort mossa och byta ut eventuellt spruckna takpannor men säljaren säger att några sådana finns det inte.
Vidare kommer vi inte gå med Anticimex iallafall, 100% av er som svarade avråder ju så statistiken har talat sitt klara språk
Tack än engång!
Vidare kommer vi inte gå med Anticimex iallafall, 100% av er som svarade avråder ju så statistiken har talat sitt klara språk
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nej, taket är inte bara att ta bort mossa osv. Det som slits på ett tak är underlagspappen. Är taket mer än 30 år, så bör du räkna med ett takbyte (papp, läkt, pannor), men det kan hålla i 5, 10 år till.
Det en bes. Man kan hjälpa dig med är att undersöka om det redan läcker, eller om det finns bristfälliga plåtdetaljer.
Du bör få en noggrann undersökning av det nya badrummet. Vanligt med fusk, mycket dyrt att åtgärda. Man kan ofta se väldigt mycket med närbilder ned i golvbrunnen.
Det en bes. Man kan hjälpa dig med är att undersöka om det redan läcker, eller om det finns bristfälliga plåtdetaljer.
Du bör få en noggrann undersökning av det nya badrummet. Vanligt med fusk, mycket dyrt att åtgärda. Man kan ofta se väldigt mycket med närbilder ned i golvbrunnen.
Håller med helt i ovan. Förmodligen är underlagspappen så gammal att det bör bytas tak på sikt. Återigen, är det mosspåväxt på taket indikerar det att säljarna inte har skött underhåll som de ska utan bara prioriterat ytskikten invändigt. Än mer anledning att besiktiga av de nya badrummen och köken ordentligt då ni nu troligtvis betalar för dessa renoveringarna.H hempularen skrev:Nej, taket är inte bara att ta bort mossa osv. Det som slits på ett tak är underlagspappen. Är taket mer än 30 år, så bör du räkna med ett takbyte (papp, läkt, pannor), men det kan hålla i 5, 10 år till.
Man bör se över panel och fönster utvändigt också ordentligt. Gärna med fuktmätningar. Det kan ha målats med fel färger vid tillfällen eller liknande som kan ha gett snabbare nedbrytningsförlopp. För mig hade status på el och VA varit väsentligt, speciellt när nu alla ytskikt är vidgjorda invändigt. Har man nu hoppat över detta behövs det ju göras förstörande ingrepp för att fixa ev. problem i efterhand.
I ett hus från 1909 bör i princip allting ha byts ut minst 1 gång när det gäller ovan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Det kan vara bra att veta att just det här året sällan är sant. De flesta hus äldre än från 1909 har fått det året inskrivet i fastighetsregistret då det var då man började registrera byggnadsår. Så det kan vara från 1909, men är sannolikt äldre. Inte för att det spelar så stor roll, men ändå.H harrythekatt skrev:
Om det är en överlåtelsebesiktning som ska göras så är min erfarenhet att det inte spelar sån stor roll om det är Anticimex eller någon annan utförare. De går bara igenom de grundläggande sakerna, möjligtvis kan man ha tur och få några råd vid sidan om, om det är en besiktare med erfarenhet. Jag har haft olika besiktningsfirmor och har inte upplevt någon större skillnad när det gäller överlåtelsebesiktningar.
NEJ, inte anticimex. Kort och gott. Inte heller någon som mäklare rekommenderar.H harrythekatt skrev:Äntligen har vi fått vår drömgård (!) - inget är ju säkert förens pappren är skrivna så klart, men säljarna valde oss framför några andra och godkände vårat bud. Vi skålade i kaffekoppar och stämningen var på topp!
Övrlåtelaebesiktning är ett måste för att är det nåt ni har missat själva eller säljaren har fuskat med nåt eller vet nåt som dom i te berättar så kan ni vända er till besiktningen annars kan ni inte göra nåt...till sist så här besiktningmannen ett ansvar även om nu hen skulle förneka det...jag är i tvist men besiktningmannen, därför säger jag det...men kolla upp hen innan ni låter hen besiktiga huset och ta full besiktning, värt varje krona då ni har nåt slags säkerhet och välj ett stort företag så dom inte går i konkurs om ni skulle stämma dom.
Fukt vääldigt viktigt kolla. Finns fukt kan det finnas eller bildas mögel, och mögel ger upphov till sjukdomar. Ni har sett murkna fönster, kolla då även runt fönster och dörrar.H harrythekatt skrev:Tack för alla svar! Det blir nog en nivå 1-besiktning, måhänd att vi kollar efter fukt "sen". Arbete på fasaden är ju endast att måla, arbete med tak är att ta bort mossa och byta ut eventuellt spruckna takpannor men säljaren säger att några sådana finns det inte.
Vidare kommer vi inte gå med Anticimex iallafall, 100% av er som svarade avråder ju så statistiken har talat sitt klara språkTack än engång!
Tios: Läs på sidan Lisas innemiljö & hälsa på facebook, hon är utbildad fukttekniker. Hon o hennes familj har även bott i mögelhus.
Den en till viktig grej är elen. Besikta elen också, samt ventilationen.
Jag skulle ha gjort så !
Ta inte anticimex, de är inte noggranna eller särskilt bra. De anmärker på ovesäntligt men missar viktiga saker.
GRATTIS!H harrythekatt skrev:
Jag skulle rekommendera att ta in en egen besiktningsman. Nyrenoverat i all ära men det är ju då man verkligen vill, så långt möjligt, kolla att allt är rätt gjort.
Anticimex är det bolag som främst är till för säljarna och att de ska kunna friskriva sig från krav. Så det bolaget skulle jag sky som pesten.
Det låter som du har köpt ett fint hus. Men med tanke på skicket har du säkert betalat bra för det med. Då är en egen besiktning för 7-8000 en ringa kostnad.
Köp även en uttagsprovare och sätt i några kontakter för att se att jord med mera är rätt. Det kollar nämligen väldigt få besiktningsfirmor (och kostar dig 100-200).
Om taket är i det skicket skulle jag helt enkelt se till att budgetera omläggning för det till nästa år.