Staffans2000
När jag letade efter hus, märkte jag att vissa mäklare var kortfattade och sakliga, medans andra agerade som en parodi på en begagnadebilförsäljare. Hur kan man sålla agnarna från vetet?

Råkade titta på denna sida. Huset i sig har jag ingen uppfattning av. Men försäljningsknepet att se en film där mäklaren själv lagar rabarberpaj! Dessutom fler bilder på mäklaren i avslappnad pose, samt närbild på ett cykelhjul.

För mig är det här ett rent sabotage, eller en instruktionsfilm för mäklarskolan hur ett försäljningsupplägg INTE skall se ut.

https://www.listed.se/objekt/varloksvagen-25-alvangen/

Staffan

• Haha
  • Arg
Mattias_Edeslatt och 2 till
  • Laddar…
Var bor du?

Kanske höra runt med grannar och bekanta, de flesta har nog hyfsad uppfattning vilken firma som är bra och inte. Och glöm för guds skull inte att kolla in granntanterna sen när ni ska välja nytt hus. Förlåt, detta svaret blir nog raderat snabbare än jag hinner säga vattenutkastarbekymmer.

• Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När jag letade efter hus, märkte jag att vissa mäklare var kortfattade och sakliga, medans andra agerade som en parodi på en begagnadebilförsäljare. Hur kan man sålla agnarna från vetet?

Råkade titta på denna sida. Huset i sig har jag ingen uppfattning av. Men försäljningsknepet att se en film där mäklaren själv lagar rabarberpaj! Dessutom fler bilder på mäklaren i avslappnad pose, samt närbild på ett cykelhjul.

För mig är det här ett rent sabotage, eller en instruktionsfilm för mäklarskolan hur ett försäljningsupplägg INTE skall se ut.

[länk]

Staffan
Hur ska du välja? Gå på resultat (försäljningspris) och referenser (hur nöjda är tidigare kunder).

Vid de tillfällen jag varit involverad i försäljning har jag tagit in tre offerter och tagit hänsyn till
A) mäklarens uppträdande/kunskap
B) vad ingår i mäklararvodet
C) vilka annonser och hur brett de går
D) mäklararvodet dvs trappa eller fast pris
E) ponerat försäljningspris
F) tidsperspektiv
G) dokumentation avs budgivning
H) att mäklaren själv är tillgänglig (dvs inte lägger över visningen på någon kollega i fötetaget - någon som tex aldrig tidigare varit i huset).

Den sista punkten är viktig. Jag har själv sett hus där mäklaren bara kan det som står i prospektet eftersom det är en kollega som säljaren diskuterat med.

Det är inte självklart att man väljer den mäklare som vill utgå från högst försäljningspris - också det kan misslyckas.

Känner man någon som kan ge bra referenser är det ok men jag tar ändå in flera offerter. Det är en stor kostnad för en enskild att köpa OCH sälja en fastighet.

Jag tyckte det var inovativt av "Listed"! Såhär tror jag mkt av framtiden kommer vara. En så kallad inkastar-film. Sen vill man såklart åka dit fysiskt också. Men intressant ny vinkel på det hela (y)
Angående mäklare så skulle jag börja med att kolla alla andra sålda objekt i området och kolla vilka mäklare som sålt de dyraste objekten (y)

Staffans2000
Tackar för tipsen.
Jag bor i Ale kommun norr om Göteborg. Nu har vi fått pendeltåg, så priserna ligger fortsatt på en hög nivå, för att vara "på landet".

Är det bara jag som direkt skulle skicka den narcsissistiska smulpajsbakande fåfänga mäklaren åt skogen, med motiveringen att hon gör mig, som säljare till åtlöje genom att idiotförklara intressenterna?

Ang. blivande grannfruar: skall jag bara knacka på och be om en besiktning, eller skulle det kunna uppfattas som oortodoxt.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ang. blivande grannfruar: skall jag bara knacka på och be om en besiktning, eller skulle det kunna uppfattas som oortodoxt.

Staffan
Du gör som du vill, det är inte det viktiga. Det viktiga är att du berättar om det här sen.

• Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Ställ ut ett par flamingos på gräsmattan inför försäljningen. Det lockar kanske någon fler. ;)

• Haha
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Lite tidskrävande kanske - men om man går på lite visningar i närområdet så får man en ganska bra bild av vilka mäklare som jobbar bra eller mindre bra, hur de bearbetar potentiella köpare mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.