Ska på visning av ett 100 år gammalt hus på tisdag. Läget är näst intill perfekt.
I annonsen står det RENOVERINGSOBJEKT. Priset ligger 200 000 under taxeringsvärde 2009.

Jag undrar vad jag ska titta efter och vart, så jag vet om det är alls går att renovera eller om det egentligen handlar om ett rivningsobjekt?

Nu skriver du inte vad huset är byggt av så antar att det är ett trähus? Isåfall är det väl röta/insektsangrepp som är den stora faran. Tak som läckt under lång tid tex kan ju gjort att stora skador uppstått på bärande delar av stommen som kräver mycket arbete för att fixa.
Husets grund, en stadig och välgjord grund är ju en bra början för att kunna bygga vidare ovanpå.

Ex. En grund bestående av staplade stenar och huset gjort av liggande timmer med nära till marken kan medföra att större delen av golvbjälkarna är uppruttna om man har otur. Samtidigt kan ett 100 år gammalt hus ha en massiv grund av granitstenar på halvmetern i tjocklek och en trästomme som är frisk och fin bara taket varit tätt.

Planlösningen och bärande element i huset. Ett 100 år gammalt hus behöver ju inte uppfylla dina önskemål idag om hur ett hus ska se ut. Finns det tex ett lämpligt utrymme för att kunna bygga ett modernt badrum tex eller måste du göra en kostsam utbyggnad för detta. Räcker ytan på huset till.

Är takutsprång tillräckligt stora för att kunna tilläggsisolera huset utvändigt för att slippa ta utrymme invändigt. Hus blir inte särskilt vackra utan takutsprång kvar och panel och fönster slits hårt av väder och vind.

Skick på murstock i huset. Är ofta centralt placerade i gamla hus och tar mycket utrymme. Kan vara svåra att riva då ibland huset hänger på murstocken delvis. Kostsamma att mura nya från grunden och upp. Att bara göra en ny topp över tak är enklare.

Annars med tid och kunskap kan man renovera allt men tillslut blir det ju en gräns att man egentligen bygger ett helt nytt hus och bara har en planka i ett hörn kvar från ursprunget.

Huset har delvis källare. Sen är det ett trähus ja. Hur kollar jag att stommen är ok? Kryper upp på vinden så klart och tittar, men vad ska jag titta efter förutom svart trä och vita/mörka fläckar. Hur ser man om der är insektsangripet? Håller trä hur länge som helst om det inte är röta/ insektsangripet? Nu vet jag inte hur taket ser ut, men oom det är skevt eller krokigt, är det jätte varning-varning då eller går sånt att fixa. Jag kan inte mycket om sånt här,, men lär mig gärna.

Köp undersökningen av en byggare. Förväxla ej med besiktningen som kan vara dyr! Eller har du kunniga kompisar? Eller din pappa? Farbror?

Efter att ha byggt om och ut ett 1800-talshus en gång kan jag nog säga att det är enklare och förmodligen billigare att riva och bygga nytt. Fördelen med att bygga om och ut är att man får ett helt eget hus som ingen annan har. Och det faktum att man har en timmerstomme att utgå ifrån skapar spännande prång och vinklar i det nya huset.
Men det tar längre tid än att riva och bygga nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.