3 279 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Någon som har en lösning? (lån)
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Om den nya kåken garanterat är värd 3 mille, varför skulle nån sälja den för 2,4???
Kanske ligger en hund begraven???:S
Kanske ligger en hund begraven???:S
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Glömde...
Om någonting är för bra för att vara sant, då är det så...
Om någonting är för bra för att vara sant, då är det så...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Problemet här är att ni måste låna 2,4mile till det nya huset tills ni sålt det gamla.
Det blir totalt 3,8 mile i lån som banken måste ta ställning till om dom vill låna ut.
Ett allternativ är att hyr köpa huset.
Ni hyr huset för x kronor och köper det när ni sålt ert gamla hus.
Stämmer era siffror behöver ni inte ens låna något.
Det blir totalt 3,8 mile i lån som banken måste ta ställning till om dom vill låna ut.
Ett allternativ är att hyr köpa huset.
Ni hyr huset för x kronor och köper det när ni sålt ert gamla hus.
Stämmer era siffror behöver ni inte ens låna något.
Gå till fler banker. Boka in möte och prata med dem ansikte mot ansikte, samt ha med papper på era beräkningar så att ni visar att det är ett överlagt beslut. Sånt spelar stor roll!
Tja, så länge som fastigheterna finns som säkerhet så tar banken ju egentligen ingen större risk.
Håller jag med om. Det kan löna sej att prata med nån annan på samma bank tom. banktjänstemän är också människorTroberg skrev:
Ett exempel på hur olika bankerna kan vara är att en bank nekade oss att flytta vårt lån på knappt 900 000 till deras bank för att vi hade för låg inkomst enligt deras kalkyler. Detta då min sambos inkomst räknades som 0:- p.g.a. att han hade haft sitt företag för kort tid och på mig räknade de bara föräldrapenningen och tog ingen hänsyn till min normala inkomst. Sen räknade de att jag på den skulle försörja mig, mins sambo och vår dotter. Någon månad senare kunde vi få byggkreditiv på 3,25 miljoner i en annan bank då de räknade på att min lön faktiskt är betydligt högre än föräldrapenningen och kontrollerade min sambos balans- och resultaträkning samt budget för 2010.
Så visst lönar det sig att kolla på olika banker.
Så visst lönar det sig att kolla på olika banker.
Vi har nu varit och samtalat med en annan bank och han lät mycket positivare.
Den nya banken räknade mitt studiestöd som inkomst. Däremot verkade de inte vara pigga på att bevilja något lån innan det finns ett köpekontrakt på vårt hus.
Den första banken kunde inte räkna mitt studiestöd (c:a 9000 i handen) som en stadigvarande inkomst, därför fick jag inkomst 0 kr. Däremot om jag hade ett jobb där jag tjänade 10 000 kr FÖRE skatt då skulle vi till och med kunna låna 2 miljoner :-S.
Oavsett om den här nya gården är värd mer än vad den är till salu för så skulle vi ändå bara belåna ungefär 50 %, så om marknaden går ner 20 % så svider inte det särskilt i min ficka. De som drabbas av en prisnedgång är väl snarare de som är tvugna att bo i områden där ett hus kostar 5 miljoner. De lånar 85-90 % av värdet sedan går huset ner 20 % till 4 miljoner..
Idag ska vi få en värdering på vårt hus, blir spännande!
Den nya banken räknade mitt studiestöd som inkomst. Däremot verkade de inte vara pigga på att bevilja något lån innan det finns ett köpekontrakt på vårt hus.
Den första banken kunde inte räkna mitt studiestöd (c:a 9000 i handen) som en stadigvarande inkomst, därför fick jag inkomst 0 kr. Däremot om jag hade ett jobb där jag tjänade 10 000 kr FÖRE skatt då skulle vi till och med kunna låna 2 miljoner :-S.
Oavsett om den här nya gården är värd mer än vad den är till salu för så skulle vi ändå bara belåna ungefär 50 %, så om marknaden går ner 20 % så svider inte det särskilt i min ficka. De som drabbas av en prisnedgång är väl snarare de som är tvugna att bo i områden där ett hus kostar 5 miljoner. De lånar 85-90 % av värdet sedan går huset ner 20 % till 4 miljoner..
Idag ska vi få en värdering på vårt hus, blir spännande!
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Studiestöd, är inte det ett lån som ska betalas tillbaka???:S iaf en del av det?
Man kan väl inte hävda att ett lån är en inkomst...?
Man kan väl inte hävda att ett lån är en inkomst...?
Tror nog att man kan hävda att studiestöd är en inkomst. Man betalar ju ingenting på det förrän man är färdig och när man är det så har man rimligtvis än högre inkomst även om man drar av återbetalningen av studieskulden.
Och nu tänker jag inte ur en formell synvinkel utan från bankens. Det väsentliga där är ju hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad.
Och nu tänker jag inte ur en formell synvinkel utan från bankens. Det väsentliga där är ju hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad.
Problemet med studiestöd och en av anledningarna till att vi ibland väljer en restriktiv hållning är att den visserligen är en tillgång för familjens ekonomi men den kan snabbt pendla av så enkla anledningar som att man inte klarar av 1-2 terminers tentamen och helt plötsligt är man inte berättigad. Finns de som har fallit på detta snöre där utbildningar haft endast en tentamen/termin och en omtentamen. Missar man då påverkar det inte endast studierna utan helt plötsligt har man inga möjligheter till något studiestöd och i många fall inte heller a-kassa. Socialt stöd är inte heller att tillgå om familjen har tillräcklig inkomst men ekonomin räcker då inte till för lånen.
Egentligen orelevant i detta fallet för jag tror det handlar om missförstånd eller att vi inte har hela historien i detta fallet. Begär ett lugnt möte med banken, ta med egna beräkningar/budgeteringar och ge en korrekt presentation av den nya fastigheten och prisläget. Det är ändå så att banker gärna vill låna ut pengar - det är ju affärsidén men det måste finnas en rimlighet i det hela och saknas många parametrar (som t.ex uppgifter om framtida köpet) så är det klart att det uppkommer tveksamheter
Lycka till
MVH Lorant
Egentligen orelevant i detta fallet för jag tror det handlar om missförstånd eller att vi inte har hela historien i detta fallet. Begär ett lugnt möte med banken, ta med egna beräkningar/budgeteringar och ge en korrekt presentation av den nya fastigheten och prisläget. Det är ändå så att banker gärna vill låna ut pengar - det är ju affärsidén men det måste finnas en rimlighet i det hela och saknas många parametrar (som t.ex uppgifter om framtida köpet) så är det klart att det uppkommer tveksamheter
Lycka till
MVH Lorant
Här kom jag visst av mig, tänkte berätta vad som hände:
- Vi fick en värdering på vårt hus till "varför inte 2,8 miljoner"
- Banken beviljade lån till oss, under förutsättning att vi hade fått vårt hus sålt.
Vi hoppade av hela kalaset eftersom sambon blev gravid igen, det blev helt enkelt för mäktigt att ta på sig ett hus med en omfattande renovering förestående.
För ett par veckor sedan blev jag erbjuden att köpa grannens hus med lite mark till. Priset var av den karaktären att jag kände mig tvungen att nappa på detta. Efter många om och men har jag även fått med min sambo på idén trots graviditet. Banken var inga knep att få med och vi skulle få öka på vårt huslån med 750 000 kr, fick detta beviljat i veckan. Nu väntar vi på att grannen ska höra av sig så vi kan gå vidare i affären. Kontentan av det hela är att bankerna kan vara ganska flexibla så länge man har en bra plan och idé..
- Vi fick en värdering på vårt hus till "varför inte 2,8 miljoner"
- Banken beviljade lån till oss, under förutsättning att vi hade fått vårt hus sålt.
Vi hoppade av hela kalaset eftersom sambon blev gravid igen, det blev helt enkelt för mäktigt att ta på sig ett hus med en omfattande renovering förestående.
För ett par veckor sedan blev jag erbjuden att köpa grannens hus med lite mark till. Priset var av den karaktären att jag kände mig tvungen att nappa på detta. Efter många om och men har jag även fått med min sambo på idén trots graviditet. Banken var inga knep att få med och vi skulle få öka på vårt huslån med 750 000 kr, fick detta beviljat i veckan. Nu väntar vi på att grannen ska höra av sig så vi kan gå vidare i affären. Kontentan av det hela är att bankerna kan vara ganska flexibla så länge man har en bra plan och idé..
Klicka här för att svara