Ja, vad säger ni, är det viktigt att ha en bra kontakt till sin bankkontakt? Jag och tejen är väl inte allt långt ifrån att köpa hus och vi är då helt sonika runt och kollar med bankerna lite för att bilda vår uppfattning. Idag började vår "resa" med att besöka SEB och min nuvarandre bank LF.

Innan har jag alltid sagt till tjejen att jag tyckt det fungerat bra med LF (har lånet till bostadsrätten där) och att de verkar bra göra med. Sedan har jag sagt att deras rabatter också är förmånliga och det känns skönt att ha allt från boende till bil där och att det borde försätta en i ett bra förhandlingsläge.

Dagen började i alla fall på SEB och vi fick ett väldigt bra bemötande där med en tjej som var intresserade av oss och som förklarade allt från grunden. Visserligen var det för grundligt ibland men hon hade givetvis ingen aning vad vi visste om pantbrev/lagfart och sådana ting. Det kändes i alla fall bra och vi fick en dialog med henne som kändes bra. Hon förklarade även mer om deras tjänster förutom bolån som vi främst var intresserade av. Det kändes som att hon ville ha oss som kunder och göra oss nöjda.

Sedan var det dags för LF, tjejen min hade redan varnat för att hon tyckte kvinnan här var lite "bitchig" men jag tonade ner allt och sa att hon var säkert lite stressad då tjejen min ringde.Men där fick jag mig en käftsmäll. Ursäkta mig, men fan vad en rådgivare på en bank helt kan förändra bilden av banken för en. Det var den mest intetsägande person jag någonsin träffat!!

För det första så sa vi att vi ville öppna ett gemensamt sparkonto till det framtida husköpet. Vi ville ha det så att vi bägge skulle vara på bankkontoret om det ska tas ut pengar, exempelvis. Allt för att inte tjejen skall dra med alla mina pengar:P

I vilket fall så fick vi DRA ur henne allt, hon berättade inget om kontot. Nu vet jag att det inte är någon ränta på ett sådant här konto, men hon kan väl säga något. Efter hon knappat lite i datorn lade hon fram en pinkåd till tjejen. Sedan så var det klart enligt henne. Redan här började jag bli lite smått irriterad. Brukar man inte berätta lite om sparkontot, hur man loggar in på kontot och så vidare? Visserligen ingen raketvetenskap men ändå....

Sen började allt.....Vi började fråga lite om huslån och om vi kunde göra en kalkyl lite över vad vi fick låna utan att göra en riktig ansökan med utdrag av UC. Då gick inte det för det gick endast att göra en riktig med utdrag ur UC och lånelöfte som följd. Min tjej frågade 3-4 gånger om vi bara inte kunde göra en liten enkel kalkyl för att veta på ett UNGEFÄR. Men, NEJ.

Vi var väl sådär sugna på att göra en ansökan med tanke på att ett lånelöfte varar i 3 månader och vi vet inte om vi hittar huset fram tills dess. Sade till då att vi var runt och kollade våra alternativ med banker och vad de kunde erbjuda. Påtalade då att vi inte var så sugna att ha utdrag från varenda bank efter det. Men nej, det spelade ingen roll enligt henne om vi hade många förfrågningar under samma tidsspann hos andra banker också. Jo, verkligen jätte bra att ha cirkus sex nya anmärkningar hos UC, jävla pucko. Tar vi just lånelöftet vid ett senare tillfälle så vill i alla fall inte jag ha massa gamla anmärkningar från alla banker där.

Hon verkade dessutom helt oberörd då jag påtalade att mitt sista bunda lån går ut den 30juni till min bostadsrätt och att jag då tänkte värdera upp lägenheten och lägga om lånet.

Sedan frågade vi om bygglån, hur fungerar det hos er? Men det kunde hon inte så bra... I vevan innan hade också tjejen frågat om det var hon som skulle ha hand om oss om vi ansökte om lånelöfte. Det var det givetvis hon som skulle ha hand om oss.....

Jag har hela tiden innan kännt att kontakten inte spelar så stor roll eftersom man i princip aldrig är på banken men idag så fick verkligen LF en dödsdom av mig. Det som gjort mig att ändra uppfattning är att vi antagligen kommer köpa ett hus med efterföljande renovering och då känns en bra kontakt viktigt, med tanke på renoveringslånet och så vidare.

Så vad säger ni om bankkontakten, är den viktigt vid husköp och när en renovering skall göras?

Innan har jag hela tiden resonerat strikt ekonomiskt och tänkt att en lite halvsur banktjänstenman kan jag ta för jag bryr mig bara om stället där jag får bäst förutsättningar. Men jag har nog ändrat mig där:). Ska väl sägas till LF:s försvar att jag har haft jätte bra kontakt med min före detta kvinnliga kontakt. Den här "nya" kontakten som också hade övertagit den gamlas skrivbord var absolut inget att hänga i julgranen.

Redigerat:
Jag tycker absolut det är viktigt. Om allt fungerar lungnt och efter ritningar så spelar kanske inte bankontakten så stor roll. Men om något händer så att man snabbt behöver ändra något, mer lån, tidigare utbetalning etc. Då tror jag det är viktigt med en bra kontakt.

En riktigt bra bankperson ger dig både toppenservice och bästa villkor.

Håller me i princip men det har blitt svårare. Som ung bodde ja i småstad med samma bankkontakt i många år vilket gjorde att vi betraktades som kända kunder som kunde få lån etc även om inte alla officiella krav var uppfyllda för att man visste att vi skött våra affärer tidigare.
I Uppsala spelar det ingen roll för det verkar sitta en ny person vid skrivbordet varje gång man kommer och vartefter lokalkontoren stängs blir man alltmer en okänd person som nån bara försöker tjäna pengar på. Motparten behöver inte bry sej för han/hon är ändå inte kvar nästa gång man kommer in.
Slutsatsen blir den vanlig "Det var bättre förr" :)

Men självklart ska den som tar emot mej som potentiell kund visa respekt, intresse och välvilja mot mej annars finns det bättre alternativ runt hörnet. Har själv bytt lokalkontor pga av det.

Jag har valt att ha kvar min bankkontakt på mindre ort fast jag bor i en större. Blir lite strul vid kontraktskrivningar men annars är allt 100 ggr bättre.

Be att få byta bankkontakt. Det har jag gjort, inte varit några problem, och jag är numera väldigt nöjd med min bankman.

En personlig bankman där personkemin inte fungerar, eller som inte är kunnig, kan förstöra mycket. Vi var tvungna att byta bank inför tomtköp och husbygge på grund av bankkontakten. Vår dåvarande bank motsatte sig till vår tomtalternativ nummer 1 eftersom hon tyckte att området var för fin för oss, och för tomt nummer 2 eftersom det växte en stor ek där, och det är så besvärligt med ekblad på hösten. De multnar så sakta.
Vi köpte vår tomt och byggde huset med en annan bank. Det blev tomt nummer 2, och vi gillar vår ek.

kiirus skrev:
Vår dåvarande bank motsatte sig till vår tomtalternativ nummer 1 eftersom hon tyckte att området var för fin för oss, och för tomt nummer 2 eftersom det växte en stor ek där, och det är så besvärligt med ekblad på hösten. De multnar så sakta.
Det var väl inte Sparbanken? :)

Vi har haft samma bankman i mer än 15 år på Handelsbanken, och det har varit guld. Vi fick extra mycket hjälp då vi köpte vårt första hus privat (utan mäklare).

Bankkontakten är viktigare än vilken bank det är.

Jag har tidigare haft lite olika kontakter på "min" bank SEB.
Nu i våras ringde jag upp mitt lokalkontor och fick en persoling kontakt där.

Det har varit jättrebra, tex ansökte vi om lånelöfte nyligen på telefonbanken (SEB) och det tog en evinerlig tid (inga 36h iaf) då ringde jag jhonom och han fixade löftet på en dag.

/K

Tror också att bankkontakten är viktig, men när dom byter tjänst eller är föräldrarledig skyfflas kunderna över på någon annan på bankkontoret, med andra ord sitter det någon annan där nästa gång du kommer in. Men som sagt, be att få byta bankman, borde vara ett incitament att ändra attityd för pesonalen.

Jag gifte mig med min bankkontakt...

Vill minnas att LF var pigga på att göra en UC innan de ville göra nån kalkyl och komma med ränteförslag. :)
När jag sedan påtalade att jag inte var supersugen att få ett lånelöft hos dom, utan mer bara ville veta vad dom hade att erbjuda så lät 'damen' i andra änden av luren småputt.

Jag valde min 'gamla' bank då kontakten där har fungerat fint, trots att dom inte kommit ner lägst gällande räntan.

styrman1... du gör allt för att sänka räntan du :)

tsarraz skrev:
styrman1... du gör allt för att sänka räntan du :)
'

Japp men vilken administration det är när vi ska låna pengar...
Det gås igenom noga kan jag säga!
Det ska automatiskt godkännas av en grupp höga tjänstemän.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.