8 550 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Hjälp vilken ångest! (husköp)
Vi sitter i en jobbig sits som förmodligen många har suttit i.
Hoppas att nån kan ge mig råd om hur vi ska gå tillväga!
Vi har bjudit på ett hus från 1973 och det såg verkligen fint ut.
Vi vann budgivningen men dock så landade priset exakt på vårat tak.
Det finns skavanker som måste åtgärdas, men inget jag ansåg behövde göras akut.
Bla. dräneringen är ej bytt sen huset byggdes, kunde inte se att det släppt från väggar eller luktade speciellt konstigt i källaren. Så jag förmodade att huset hade klarat sig.
Då återstår besiktning och pappersarbeten, (Denna besiktning ska utföras imorgon).
Var där igår för en typ av "egen besiktning" så jag visste lite mer vad jag skulle påpeka.
Hade med mig en kollega som jobbar som besiktningman och han har mätinstrument.
Med fuktmätaren i högsta hugg gick vi igenom huset och insåg att nivåerna är höga i hela källaren. Han rekomenderar att man ska riva ut alla plastmattor och panel som finns, och sätta klinker på golvet samt drenera huset!
(Vilket jag tänkt men kanske efter 5år om det nu skulle komma in fukt i huset)
Vi upptäckte även att vattnet inte rinner till golvbrunnen i toan på övervåningen, blandaren sitter löst och det finns även fukt i väggen där blandaren sitter. Sen är det en sprucken ruta, i garaget rinner vattnet mot vägarna (saknar avlopp).
Vi inser att vi måste renovera för 100-150 tusen för att få bort fukten i källaren och toa
Vår tanke var att renovera första året för ca 45-60 tusen på ytskickt ute och inne.
Vad gör vi?
Inga papper är skrivna och vi kan dra oss ur när som helst eller pruta på huset.
Men dock kostar besiktningen 7500:- som ska utföras imorgon!
Ge mig ett förslag!
Hoppas att nån kan ge mig råd om hur vi ska gå tillväga!
Vi har bjudit på ett hus från 1973 och det såg verkligen fint ut.
Vi vann budgivningen men dock så landade priset exakt på vårat tak.
Det finns skavanker som måste åtgärdas, men inget jag ansåg behövde göras akut.