8 550 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Hjälp vilken ångest! (husköp)
Vi sitter i en jobbig sits som förmodligen många har suttit i.
Hoppas att nån kan ge mig råd om hur vi ska gå tillväga!
Vi har bjudit på ett hus från 1973 och det såg verkligen fint ut.
Vi vann budgivningen men dock så landade priset exakt på vårat tak.
Det finns skavanker som måste åtgärdas, men inget jag ansåg behövde göras akut.
Bla. dräneringen är ej bytt sen huset byggdes, kunde inte se att det släppt från väggar eller luktade speciellt konstigt i källaren. Så jag förmodade att huset hade klarat sig.
Då återstår besiktning och pappersarbeten, (Denna besiktning ska utföras imorgon).
Var där igår för en typ av "egen besiktning" så jag visste lite mer vad jag skulle påpeka.
Hade med mig en kollega som jobbar som besiktningman och han har mätinstrument.
Med fuktmätaren i högsta hugg gick vi igenom huset och insåg att nivåerna är höga i hela källaren. Han rekomenderar att man ska riva ut alla plastmattor och panel som finns, och sätta klinker på golvet samt drenera huset!
(Vilket jag tänkt men kanske efter 5år om det nu skulle komma in fukt i huset)
Vi upptäckte även att vattnet inte rinner till golvbrunnen i toan på övervåningen, blandaren sitter löst och det finns även fukt i väggen där blandaren sitter. Sen är det en sprucken ruta, i garaget rinner vattnet mot vägarna (saknar avlopp).
Vi inser att vi måste renovera för 100-150 tusen för att få bort fukten i källaren och toa
Vår tanke var att renovera första året för ca 45-60 tusen på ytskickt ute och inne.
Vad gör vi?
Inga papper är skrivna och vi kan dra oss ur när som helst eller pruta på huset.
Men dock kostar besiktningen 7500:- som ska utföras imorgon!
Ge mig ett förslag!
Hoppas att nån kan ge mig råd om hur vi ska gå tillväga!
Vi har bjudit på ett hus från 1973 och det såg verkligen fint ut.
Vi vann budgivningen men dock så landade priset exakt på vårat tak.
Det finns skavanker som måste åtgärdas, men inget jag ansåg behövde göras akut.
Bla. dräneringen är ej bytt sen huset byggdes, kunde inte se att det släppt från väggar eller luktade speciellt konstigt i källaren. Så jag förmodade att huset hade klarat sig.
Då återstår besiktning och pappersarbeten, (Denna besiktning ska utföras imorgon).
Var där igår för en typ av "egen besiktning" så jag visste lite mer vad jag skulle påpeka.
Hade med mig en kollega som jobbar som besiktningman och han har mätinstrument.
Med fuktmätaren i högsta hugg gick vi igenom huset och insåg att nivåerna är höga i hela källaren. Han rekomenderar att man ska riva ut alla plastmattor och panel som finns, och sätta klinker på golvet samt drenera huset!
(Vilket jag tänkt men kanske efter 5år om det nu skulle komma in fukt i huset)
Vi upptäckte även att vattnet inte rinner till golvbrunnen i toan på övervåningen, blandaren sitter löst och det finns även fukt i väggen där blandaren sitter. Sen är det en sprucken ruta, i garaget rinner vattnet mot vägarna (saknar avlopp).
Vi inser att vi måste renovera för 100-150 tusen för att få bort fukten i källaren och toa
Vår tanke var att renovera första året för ca 45-60 tusen på ytskickt ute och inne.
Vad gör vi?
Inga papper är skrivna och vi kan dra oss ur när som helst eller pruta på huset.
Men dock kostar besiktningen 7500:- som ska utföras imorgon!
Ge mig ett förslag!
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ta lite i taget - om det nu _upplevs_ som torrt i källaren så går det säkert att ha det så i ett par år tills man sparat ihop pengar till renoveringen. Börja med omdräneringen (riktpris på 2000:- per löpmeter är en vanlig uppskattning), och renovera toan på övervåningen, de två sakerna verkar vettigast att ta itu med först. Fixa inredningen i källaren kan du göra senare, liksom lutningen på golvet i garaget.
Men påpeka förstås resultatet av besiktningen, särskilt fuktmätningen som ju är något ni inte kunde se på visningen, och se om ni kan pruta ner priset.
Men påpeka förstås resultatet av besiktningen, särskilt fuktmätningen som ju är något ni inte kunde se på visningen, och se om ni kan pruta ner priset.
Ahaaa... skönt att få ventilera våra bekymmer!
Jag vill förstås ha huset men önskar att man kan pruta utan att dom går till nästa budgivare!
Känns tråkigt att jag får betala 7500:- för besiktningen och sen kan säljaren välja nån annan som köpare i det fall dom inte godtar min prutning!
Jag vill förstås ha huset men önskar att man kan pruta utan att dom går till nästa budgivare!
Känns tråkigt att jag får betala 7500:- för besiktningen och sen kan säljaren välja nån annan som köpare i det fall dom inte godtar min prutning!
Hej,
En sak är säker - saa länge inga papper är skrivna kan vad som helst hända. Säljaren bestämmer sig för att sälja till naagon annan, du bestämmer dig för att inte köpa (före eller efter besiktningen) osv. Normalt hade man väl skrivit ett kontrakt vid det här laget med en friskrivningsklausul angaaende besiktningen (finns en rad traader paa forumet om detta).
Om du vill ha huset, besikta det och ta en diskussion med köparen. Du kanske faar "ja" paa en del av dina krav och "nej" paa vissa andra - det är ett givande och tagande.
Sunemangs
En sak är säker - saa länge inga papper är skrivna kan vad som helst hända. Säljaren bestämmer sig för att sälja till naagon annan, du bestämmer dig för att inte köpa (före eller efter besiktningen) osv. Normalt hade man väl skrivit ett kontrakt vid det här laget med en friskrivningsklausul angaaende besiktningen (finns en rad traader paa forumet om detta).
Om du vill ha huset, besikta det och ta en diskussion med köparen. Du kanske faar "ja" paa en del av dina krav och "nej" paa vissa andra - det är ett givande och tagande.
Sunemangs
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är ju förstås jobbigt om du redan ligger på gränsen.
Fuktvärdena borde vara ett skäl för prutning dock, och visst kan säljaren gå till ngn annan, just nu upplever dock jag marknaden som rätt trög (precis innan sommmaren) med rätt måna objekt ute (iaf i Sthlm) så det är inte säkert att tvåan i budgivningen är så sugen på att köpa efter ngn vecka heller - ngt säljaren måste kalkylera med.
Så det är som sagt ett givande och ett tagande, om ni försöker pruta lite pga renoveringsbehoven, som ni ju ärligt inte visste om, och säljaren inte går med på det - well fundera ut i förväg hur ni ställer er till det om ni hellre backar än fullföljer då . . . men prova att pruta kan ni ju alltid göra - annars får ni som sagt ta det lite i taget.
/K
Fuktvärdena borde vara ett skäl för prutning dock, och visst kan säljaren gå till ngn annan, just nu upplever dock jag marknaden som rätt trög (precis innan sommmaren) med rätt måna objekt ute (iaf i Sthlm) så det är inte säkert att tvåan i budgivningen är så sugen på att köpa efter ngn vecka heller - ngt säljaren måste kalkylera med.
Så det är som sagt ett givande och ett tagande, om ni försöker pruta lite pga renoveringsbehoven, som ni ju ärligt inte visste om, och säljaren inte går med på det - well fundera ut i förväg hur ni ställer er till det om ni hellre backar än fullföljer då . . . men prova att pruta kan ni ju alltid göra - annars får ni som sagt ta det lite i taget.
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som jag ser det beror det lite på hur ni tänkt använda källaren. Om det är utrymmen som är väsentliga för ert boende, sovrum eller andra rum man vistas mycket i, då bör ni ordna dränering osv direkt, eller inte köpa om pengarna inte räcker till renovering. Man skall inte bo i utrymmen med för hög fukthalt eller där det finns risk för mögel.
Att det finns fukt i en inredd källare från 70-talet är mer regel än undantag så det börde inte vara en överraskning för den som köper. Ofta räcker det att riva ut och låta utrymmen torka och sen renovera som din kompis sagt. Dräneringen behöver inte vara ett akut behov om fukten torkar snabbt efter rivningen men det får du veta först efteråt.Bultman skrev:
Fukt i badrummet är en mer besvärlig punkt - kostar mycket att renovera, kan finnas omfattande skador och egentligen akut om det är det enda bad i huset. Är badrummet från 70-talet så är det ingen överraskning heller men kan vara en bra prut-punkt eftersom det går ej att använda idag utan risk för fortsatta skador.
Var med under besiktningen så ler du dej en hel del om huset. Kommer det mer stora saker under besiktningen typ takbyte eller behov av nytt värmesystem inom närmaste tid så kan man ju överväga att hoppa av.
Det kommer inte att kännas bra att köpa om du tycket att huset är redan för dyrt och dessutom mycket mer att renovera än du har tänkt. Det blir kanske svårt att komma överens inom familjen om pengarna ska sparas till fex nytt tak eller spenderas på nya möbler , färg och gardiner - glädjen av huset kan försvinna snabbt.
Om du känner att du kan få bättre hus för det priset så det är bara att leta vidare.
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden