5 702 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Taktikproblem
Har lite funderingar hur jag ska lägga upp min taktik i denna situationen.
Objektet är ett radhus som ligger ute för 1 275 000:-, dock har det legat ute
90 dagar på hemnet. Finns väldigt mycket objekt ute på marknaden nu på orten.
Visningarna har varit och högsta bud låg på 1 175 000 men nu har vi samt
ett par till blivit intresserade, vi lade ett bud på 1 200 000 vilket skrämde bort
dom andra (dom var villiga att lägga samma bud själva men ville inte gå in
i en budstrid). Nu har säljare lagt ett motbud på 1 250 000.
Ska vi lägga ett lägre motbud emot säljaren eller ska vi vara iskalla och stanna
kvar på 1 200 000 då han troligtvis måste sälja snart när huset legat ute såpass
länge?
Objektet är ett radhus som ligger ute för 1 275 000:-, dock har det legat ute
90 dagar på hemnet. Finns väldigt mycket objekt ute på marknaden nu på orten.
Visningarna har varit och högsta bud låg på 1 175 000 men nu har vi samt
ett par till blivit intresserade, vi lade ett bud på 1 200 000 vilket skrämde bort
dom andra (dom var villiga att lägga samma bud själva men ville inte gå in
i en budstrid). Nu har säljare lagt ett motbud på 1 250 000.
Ska vi lägga ett lägre motbud emot säljaren eller ska vi vara iskalla och stanna
kvar på 1 200 000 då han troligtvis måste sälja snart när huset legat ute såpass
länge?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Jag kanske kan ge en inblick från en säljares perspektiv
?
Vi sålde nyligen (I Juni) vårt radhus. Det var då många objekt i området på marknaden (dålig timing), även om iag jag nog tyckte att vårt var ganska fräscht.
Vi ficn en rätt trög budgivning som slutade på 2030' kr - grannarna och tidigare försäljningar indikerade att vi borde få iaf 2200 - 2400'.
Jag sade då till högstbjudande att vi var villiga att acceptera 2150'.
Han avböjde med stod kvar på 2030', dock kom en ny budgivare då in och lade 2100 ' - vilket vi accepterade.
Vi hade egentligen lugnt kunnat vänta till efter semestern, men vi var inte så giriga och tänkte att "hellre en fågel i handen..."
Så det är lite upp till er.
Troligen har säljaren ett "lägstabud" eller iaf en gräns som dom gärna vill uppnå (kanske på 1250 eller 1300). Om ni visar er villiga att mötas halvvägs, tex på 1225 eller så - så är kanske chansen stor att ni kan få det.
Ni kan också vänta, och kanske får ni det iaf - eller så lägger säljarna då hellre ut huset igen efter sommaren (då det kanske är färre objekt ute och mer spekulanter - men kanske också ett annat prisläge efter bla FI's nya regler osv).
Svårt att råda
/K
?
Vi sålde nyligen (I Juni) vårt radhus. Det var då många objekt i området på marknaden (dålig timing), även om iag jag nog tyckte att vårt var ganska fräscht.
Vi ficn en rätt trög budgivning som slutade på 2030' kr - grannarna och tidigare försäljningar indikerade att vi borde få iaf 2200 - 2400'.
Jag sade då till högstbjudande att vi var villiga att acceptera 2150'.
Han avböjde med stod kvar på 2030', dock kom en ny budgivare då in och lade 2100 ' - vilket vi accepterade.
Vi hade egentligen lugnt kunnat vänta till efter semestern, men vi var inte så giriga och tänkte att "hellre en fågel i handen..."
Så det är lite upp till er.
Troligen har säljaren ett "lägstabud" eller iaf en gräns som dom gärna vill uppnå (kanske på 1250 eller 1300). Om ni visar er villiga att mötas halvvägs, tex på 1225 eller så - så är kanske chansen stor att ni kan få det.
Ni kan också vänta, och kanske får ni det iaf - eller så lägger säljarna då hellre ut huset igen efter sommaren (då det kanske är färre objekt ute och mer spekulanter - men kanske också ett annat prisläge efter bla FI's nya regler osv).
Svårt att råda
/K
lägg ett bud 1230000 eller nåt sånt, det tar han säkert eller så kanske han i slutändan accepterar 1240 000. men 50 000 hit eller dit gör det nån skillnad då?. tänker att vill man verkligen ha huset är det ingen summa som gör skillnad, man ska inte bli för girig har blivit bränd i budgivningar och det e sjukt hur man dels kan dras med o gå högre än man tänkt när det e många som budar och på samma sätt bli för lugn och inte vilja buda bara för att marknaden är trög för stunden....
Varför skulle man höja sitt eget bud för att säljaren kommer med ett motbud? Så länge ingen annan köpare kommer och bjuder över en finns det ingen som helst anledning att höja några bud med en bättre begagnad bil eller ett nytt kök. :S Inte konstigt att det är sådana galna huspriser när människor bjuder hej vilt och tappat pengars värde totalt.
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Det beror väl på om man vill ha huset eller ej.cem77 skrev:Varför skulle man höja sitt eget bud för att säljaren kommer med ett motbud? Så länge ingen annan köpare kommer och bjuder över en finns det ingen som helst anledning att höja några bud med en bättre begagnad bil eller ett nytt kök. :S Inte konstigt att det är sådana galna huspriser när människor bjuder hej vilt och tappat pengars värde totalt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det finns som du säger inte alls något tvång att höja sitt bud.cem77 skrev:Varför skulle man höja sitt eget bud för att säljaren kommer med ett motbud? Så länge ingen annan köpare kommer och bjuder över en finns det ingen som helst anledning att höja några bud med en bättre begagnad bil eller ett nytt kök. :S Inte konstigt att det är sådana galna huspriser när människor bjuder hej vilt och tappat pengars värde totalt.
Såklart kanske man inte får köpa huset då - men tycker man inte det var värt mer än det man redan lagt så är ju det ok ...
I alla affärstransaktioner handlar det ju om att säljare och köpare kommer överens, det med eller utan andra budgivare.
Men det är ju inte så att man kan betala 1 kr för en begagnad bil bara för att just den bilen inte just då har andra budgivare ?
/K
visst vill man riskera att tappa huset så okej, o i detta fall kanske det inte handlar om ett unikt hus som man kärat ner sej il, dvs kommer liknande objekt förr eller senare, men i budgivningar är folk som korpar, muntliga avtal bryts för småslantar, har säljaren is i magen och vill ha 1250 o e redo att vänta är jag övertygad om att det kommer gå för de priset. Det är ändå under utgångspris o de e få mäklare som sätter utgångspris som är över marknadsvärde...
Finns ju även ett scenario med sjunkande priser. Och allt är ju verkligen upplagt för det nu. Räntan kan bara öka i princip. Tak på bottenlån. Ekonomierna i världen är idag i sämre skick än för ett par år sedan. Mycket hus till salu. Köparna vill inte gå i budstrid. Is i magen är mitt tips. Speciellt om det som TS säger finns många objekt av samma typ till salu i området.pette skrev:visst vill man riskera att tappa huset så okej, o i detta fall kanske det inte handlar om ett unikt hus som man kärat ner sej il, dvs kommer liknande objekt förr eller senare, men i budgivningar är folk som korpar, muntliga avtal bryts för småslantar, har säljaren is i magen och vill ha 1250 o e redo att vänta är jag övertygad om att det kommer gå för de priset. Det är ändå under utgångspris o de e få mäklare som sätter utgångspris som är över marknadsvärde...
du å jag verkar inte riktigt ha samma uppfattning om saker o ting cem77....., men visst kan det sjunka-känner folk som vill vänta (och har väntat länge) med o flytta från lägenhet till villa för att de tror att "taket är nått". ibland tror jag bara inte att man ska hänga upp sig för mycket utan köra om det känns rätt...även om priserna fortfarande gått upp så känner ju marknaden av folkets osäkerhet inför överbelåning o vore det inte för det skulle priserna vara högre nu.
ska man va på den säkra sidan så ska man väl sälja villan, flytta till hyresrätt, ta ut allt från banken köpa guld för pengarna o gräva ner tackorna (eller kornen) på säkert ställe.......o vänta......
sen beror de ju på vara radhuset ligger, låter inte som det är i stockholmsområdet ifall det e friköpt med tanke på priset. I stockholm är det iallafal så mycket folk som letar hus så det går alltid o hitta någon ny ifall en pot. köpare hoppar av, det kommer nya hela tiden,, men är det ute i nån småort kan förmodlingen köparna ställa högre krav o ha is i kistan.
ska man va på den säkra sidan så ska man väl sälja villan, flytta till hyresrätt, ta ut allt från banken köpa guld för pengarna o gräva ner tackorna (eller kornen) på säkert ställe.......o vänta......
sen beror de ju på vara radhuset ligger, låter inte som det är i stockholmsområdet ifall det e friköpt med tanke på priset. I stockholm är det iallafal så mycket folk som letar hus så det går alltid o hitta någon ny ifall en pot. köpare hoppar av, det kommer nya hela tiden,, men är det ute i nån småort kan förmodlingen köparna ställa högre krav o ha is i kistan.
...men till skillnad från en bil så är ju en bostad förknippad med rätt höga omkostnader. I alla fall en belånad sådan. Därför finns ju helt andra möjligheter att pressa en säljare utan andra budgivare. (Nu är iofs räntan rekoooordlåg. Men annarsklaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Nu var det bara ett exempel iof - men jag tycker nog en bil är förknippad med jäkligt höga kostnader den också.Nyfniken skrev:
En bil kostar mellan 3000-6000 kr/mån - inte småpotatis direkt. Visst är det en del bränsle/service/milkostnader i det men ändå
Visst kan du ha rätt i att det kan gå att pressa en säljare av ett hus på priset - men det beror helt på omständigheterena, behöver inte alls vara så att det är jätteprutläge bara för att det just då inte finns andra intressenter.
50 000 kr mer i försäljningskostnader gör att du kan stå med en medelstor villa troligen i iaf 6-12 månader och gå plus minus noll på det...under förutsättning att du tror att du verkligen kan få det högre priset senare.
/K
Klicka här för att svara