3 279 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Någon som har en lösning? (lån)
Sida 1 av 2
Vi köpte vår lilla hästgård 2 mil utanför Malmö för 1750 000 för tre år sedan. Har c:a 1,4 milj i lån.
Vi har lagt ner c:a 400 000 kr i renoveringar.
Nu har vi hittat ett nytt hus som de vill ha 2,4 milj för.
Vi bör få ungeför 2,8 milj för vårt hus i dagsläget.
I runda slängar efter reavinstskatt (ca 110 000 kr) och mäklararvode (ca 100 000 kr) har vi alltså kvar 1200 000 kr att leka med.
Ringde idag till banken som upplyste oss om att vi bara får låna 900 000 kr, beroende på våra inkomster (en inkomst är csn 10 000 kr = 0 kr enligt banken och en inkomst är 32 000 kr före skatt + att vi har ett barn.. de skulle veta vad hästarna kostar!!!
)
Eftersom detta inte är vårt första boende får vi inte ha en medlåntagare.
Hur göra? Vi får alltså inte köpa ett nytt boende för 400 000 kr mindre än det vi har idag. Vi saknar cirka 300 000 kr cash:O
Vi har lagt ner c:a 400 000 kr i renoveringar.
Nu har vi hittat ett nytt hus som de vill ha 2,4 milj för.
Vi bör få ungeför 2,8 milj för vårt hus i dagsläget.
I runda slängar efter reavinstskatt (ca 110 000 kr) och mäklararvode (ca 100 000 kr) har vi alltså kvar 1200 000 kr att leka med.
Ringde idag till banken som upplyste oss om att vi bara får låna 900 000 kr, beroende på våra inkomster (en inkomst är csn 10 000 kr = 0 kr enligt banken och en inkomst är 32 000 kr före skatt + att vi har ett barn.. de skulle veta vad hästarna kostar!!!
Eftersom detta inte är vårt första boende får vi inte ha en medlåntagare.
Hur göra? Vi får alltså inte köpa ett nytt boende för 400 000 kr mindre än det vi har idag. Vi saknar cirka 300 000 kr cash:O
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fråga fler banker.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Vad man bör få och vad man får är inte alltid samma sak....
När vi köpte vårt hus trodde säljaren att han skulle få 3mille, han fick bara 2,5 + han fick bekosta ett nytt badrum.
Hör med flera banker, det går inte att pruta på huset?
När vi köpte vårt hus trodde säljaren att han skulle få 3mille, han fick bara 2,5 + han fick bekosta ett nytt badrum.
Hör med flera banker, det går inte att pruta på huset?
Kanske går det att pruta, men det är ett extremt bra pris. De försöker sälja det privat och vi har fått nys om det genom bekanta.
Jag tänker mer om det går att få högre lån om man bygger upp någon form av rörelse. Typ b&b, inackorderingar i stallet, osv osv...
Någon som vet?
Jag tänker mer om det går att få högre lån om man bygger upp någon form av rörelse. Typ b&b, inackorderingar i stallet, osv osv...
Någon som vet?
Att bankerna är försiktiga tycker jag är bra! När man hör talas om unga människor som får lån på flera miljoner utan inkomster blir man ju mörkrädd, men ert case låter ju konstigt med tanke på vad ni kan stoppa in kontant i det nya boendet. Kanske inte er bank tror att ni kan få ut det ni tror och det är där skon klämmer?
Ett tips kan ju vara att argumentera och poängtera vad det nya huset är värderat till om det skulle säljas via budgivning!
MVH
MVH
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast nu var ju detta en affär som skulle innebära lägre lån än de har nu för trådskaparen om jag fattar det hela rätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja visst, lägre lån, men det är ju inte hela saken.hempularen skrev:
kanske också den nya säkerheten är mycket sämre enligt bankens bedömning.
Vad vet vi?
Ett mynt har alltid två sidor.
//KoW
Precis, det framgår inte av texten vad den nya fastigheten är värd utan bara att han vill köpa den för 2,4milj!KnockOnWood skrev:
Banken kanske inte tycker att den är värd det eller liknande, what do i know
MVH d^_^b
Banken vet ingenting om den nya fastigheten. Jag har fått min fastighet värderad till 2,8 miljoner. Den nya fastigheten är jag säker på skulle värderas till åtminstone 3 miljoner, jämför med det senaste årets försäljningar (har stenkoll på alla gårdar som sålts i området). Någon som vet om banken kan lätta på sina regler? Om jag exempelvis visar värdering på både min nuvarande och den andra fastigheten?
Gör en marknadsvärdering i skriftlig form av både din nuvarande fastighet och den du tänkter köpa. Kostar några tusen, men med tanke på affärens omfattning och risker kan det vara värt det. Speciellt om inte banken är villig att låna ut just nu. Alternernativt får du ett kvitto på att marknadens prisuppfattning och din prisuppfattning inte stämmer. Vilket också är bra att veta före man committar sig.
En värdering på den nya fastigheten skulle väl göra det tydligt för banken att det är en bra affär/säkerhet - oavsett mäklare som ska förse sig eller ej.
Förstår inte att de inte redan krävt det?
Ni har ju visat att ni klarar dagens lån - vad är motivet till att sänka lånetak?
Sen är bankerna otroligt olika i sina bedömningar. Fråga flera!
Men ibland kan det vara bra att fundera hur man ställt sina frågor
- finns ju en viss koppling till hur man får svar
Kanske bara missförstånd??
Sen förstod jag inte varför ni inte kan ha en tredje 'delägare'/låntagare??
säger vem? lagen om förbud mot inneboende
Förstår inte att de inte redan krävt det?
Ni har ju visat att ni klarar dagens lån - vad är motivet till att sänka lånetak?
Sen är bankerna otroligt olika i sina bedömningar. Fråga flera!
Men ibland kan det vara bra att fundera hur man ställt sina frågor
- finns ju en viss koppling till hur man får svar
Kanske bara missförstånd??
Sen förstod jag inte varför ni inte kan ha en tredje 'delägare'/låntagare??
säger vem? lagen om förbud mot inneboende