Köpa & Sälja hus
maja317: Ja, jag hoppas att nästa e mitt :) vem har kommit på budgivning ;) bråttom har jag inte.. eller lite... men under tiden ska jag hjälpa en kompis o riva vägg o bygga kök :)
eviljava: [citat] Exakt! TS bör även vara medveten om att det är köparna som skall presentera dokumentation som påvisar att detta är ett dolt fel. De måste även kunna visa att de inte hade anledning att misstänka att huset från 1939 inte behövde en översyn av ventilationen... (kommer säkert att bli rolig läsning om inte annat) De tycker naturligtvis att det skulle vara bra med ny ventilation
gaia: Gör man osynliga förbättringar typ ny el, ny värmesystem, golvvärme osv med hjälp av hantverkare så är det inte säkert att man får investeringskostnader tillbaka men det blir kanske lättare att sälja huset om det står i området bland andra mer eller mindre svårsålda hus. Hantverkarfirmor och skatteverket får alltid sina pengar..... men själv vill man ju inte slita och renovera i
Johan Gunverth: Nu börjar de blir trötta (höstmörkret?). Samma himmel i olika väderstreck och på helt olika platser. Om jag inte ser fel så vid olika årstider också. :D http://www.svenskfast.se/Pages/ObjectViewPictures.aspx?objectid=3H741H2TMI56D4MQ&referrer=svenskfast [bild] [bild]
Nyfniken: [citat] 300' kommer du inte långt med. Du behöver till flytt, dubbelt boende, lagfart och pantbrev. 20% är nog närmare sanningen. Faktum är ju att det även blir svårt för en andragångsköpare att klara sig utan topplån.
Grillen: Visstja glömde skriva här. Blev köp av hus och inflytt nu 1a december. Skrevs in att vi fick 1 vecka på oss att få protokoll samt tid att gå igenom det. Att vi hade möjlighet att häva köpet som "öppet köp" under den tiden oavsett fel. Så kändes bara rätt. Var lite fukt i källaren men det är ingen fara då det inte är något organiskt material där nere så :) Tack så mycket för
Herr hatt: Vi ville ha delad ekonomi så detta löstes genom ett gemensamt konto där 60% av lönen går in så båda bidrar med lika mycket efter sin ekonomiska förmåga. Härifrån dras alla gemensamma kostnader och det som blir över går till buffertsparande, resor och amorteringar. Givetvis skulle jag ställa upp och betala allt om sambon blev arbetslös eller på annat sätt inte kan sätta av pengar
hempularen: jag kan ha fel, men jag tror att de 2500 kr också överför ansvaret mot dig. Dvs om du senare hittar fel som besiktningsmannen borde hittat, så har du ialla fall en teoretisk chans att får ersättning av besiktningsföretaget. En ren säljarbesiktning skapar ingen ansvarssituation mellan besiktningsman och köparen, bes. mannen är bara ansvarig inför säljaren. Men om du köper genomgången
-MH-: Nej, EU-bidrag får man inte skämta om! Basta!
Tippen: Jag vågar inte spekulera i vad dina boendekostnader kommer att hamna på men vi har ett mindre hus från början av sextiotalet som värms upp med direktverkande el (rörlig) och en kakelugn under vinterhalvåret. Våra boendekostnader landar på drygt 2700:- i månaden. Då är allt utom lånet inräknat, el, avlopp, sotning, telefon, bredband osv... Lycka till med ditt eventuella hus! :)
hempularen: Roade mig med att titta på Booli.se. Om man tittar på faktiska försäljningspriser i området så ligger det här huset i topp per kvm. Visserligen finns det skapliga ytor i källaren som i annonsen är angivna som biyta, men en källare på ett gammalt hus blir ofta inte bra boyta (fukt). Jag ser det som att huset är dyrt i förhållande till annat som sålts i området, även i
hempularen: Rent definitionsmässigt så är detta ett gammalt hus, det är inte ni som bygger huset. Det mäklaren syftar på är garantibesiktningen som sker efter 2 år. Den skall man givetvis inte missa. Kolla bara att ni verkligen har garanti om ni köper huset. Garantin gäller mellan byggföretaget och byggherren, dvs den som beställde bygget. Det finns ingen automatik i att garantin följer med när
Milkshaken: jag har kollat armeringen igen, och jag ser inga som helst fel med den, balkar är som dom ska kantalkar likaså.... Det enda som skulle kunna vara en orsak till kraftigare sprickor, dvs såna som går rakt igenom plattan, det är kraftiga sättningar, men jag utgår ifrån att ni vet vad ni anlägger grunden på för underlag.
Milkshaken: Deven: Här i Kalmar län finns det.... vi var själva med i budgivning på ett torp, vi gick till 75.000.- torpet gick för 95.000.- tyckte det var för mycket att göra med det, därför gick vi inte med längre.... Tillfällena är inte många men dom finns.
Thomas59: [citat] Du bör kontakta mäklaren omedelbart och framföra att ni önskar en OVILLKORAD besiktningsklausul, dvs ingen beloppsgräns för vad fel och brister minst måste kosta för att ni skall få häva köpet. Både stora och små fel kan alltså ge er rätt att häva köpet. Beloppsgränser använder man inte idag då dessa gav upphov till mängder av svårlösta tolkningstvister.
Hubbe2: [citat] Men så bor du kanske i ett område med lite lugnare tempo i försäljningarna. I shlm så är det rätt snabb budgivning,kontaktsskrivning m.m Du kan som köpare sällan diktera villkoren för kontraktet, då väljer säljaren bara den budgivare som ligger straxt under. Visning söndag/måndag kontraktsskrivning onsdag torsdag...
kindvall: Om fristen gick ut den 17:e och ni inte hade protokollet då varför kontaktade ni inte mäklare/säljare och berättade hur det stod till? Jag är ingen expert på byggkonstruktioner, men min tolkning av anmärkningarna är att det är friskrivningar, inte fel som måste åtgärdas omedelbart.
Veritas: Håller med de föregående inläggen om att du nog inte behöver oroa dig för någonting. Vad är det för fel på köparen? Kan han/hon inte ringa själv? Blir ju lite jobbigt med 18 olika släktingar som ringer & säger olika saker....;)
Nanny Fine: Tyvärr inte. Det är en andrahandsuppgift från en skadereglerare på det lokala försäkringsbolaget har jag för mig. Kolla annars med BBR eller BKR e. dyl. (eller så gör jag det eventuellt själv....) :)
Greeneyes: Hej igen! För er nyfikna så tänkte jag berätta att vi lät bli att vara med i budgivningen. Priset gick utt med 135' från utgångspris och jag tror att det var ett ganska rimligt pris huset köptes för, förutsatt att det inte kostar mer än 150-200' att fixa allt för de nya ägarna (vet inte vilka det var). Tack för all hjälp!
Byggboom: I samband med att ni lånar pengar av banken kan ni tala med deras jurist. Vanligtvis brukar banken bjuda på en sån tjänst, om inte kostar den inte många hundralappar. Låt en utbildad person titta på det - även om det inte rör sig om ofantligt mycket pengar 400' så är det inte en skuld du vill sitta med själv när marknaden dippar...
yonna: Att svetsa en 25 år gammal badrumsvägg är nog inte att rekommendera. Då jag själv sålde mitt hus med ett 18 år gammalt badrum med plastmattor på golv & vägg påpekade jag åldern i ett dokument utan garanti - badrummet såg mycket fräscht ut. Med medvetet försiktig användning med duschdraperi kan du troligen använda badrummet flera år till.
BoByggarBogge: Vi sålde ett gammalt "ruckel". Va aldrig tal om friskrivning eftersom man inte kan anse att det finns "dolda fel" i ruckel (dock var huset fullt beboeligt!). Men vi fick ändå bra mycket mer för huset än vi skulle fått med enbart tomten.
Thomas59: Låter som om besiktningsmannen kan ha gjort en missbedömning. I vart fall borde besiktningsmannen ha förklarat att alla fel och brister som upptäcks bör diskuteras i termer av vidare undersökning. Det är i princip besiktningsmannens ansvar att påpeka/föreslå när en sådan vidare underökning bör göras. Bedömer besiktningsmannen att felet eller bristen är betydelselös bör han
hallonkräm: Lägenheten har hittat en ny ägare, blocket plus lokaltidning, några problem att ta hand om visningarna tyckte jag inte att det var, jag kan ju objektet mycket bättre än någon mäklare. Möjligen hade det kommit mer folk å tittat, kanske hade priset blivit högre om jag anlitat en mäklare men min bedömning är att det i så fall hade försvunnit i form av mäklar arvode. Förvånad att
bränski: jo, vi var mest ute efter tomten, men ska sälja stugan nu inom kort också, så både och. varför dom tog bort annonsen är nog som sophie säger...