Nej det är inte kategoriskt så att du kan räkna med att försäkringen gäller i fem år. Jag har skrivit det tidigare och citerar mig själv igen
"Men har du en säljare som ändå flyttar utomlands så kan det för en gångs skull vara en fördel med dolt fel försäkring. Kolla bara att du får rikta krav direkt mot försäkringsbolaget (detta kollar du MED försäkringsbolaget, inte med någon okunnig mäklare, säljare eller besiktningsman) och inte tvingas rikta krav gentemot din avtalspart alltså säljaren för att denne sedermera kan rikta mot försäkringsbolaget. Det är lite beroende på när och vilket bolag som har tecknat dolt fel försäkringen. Idag tecknas nästan alla med direktreglering gentemot ägaren av fastigheten men tidigare hade man som krav att det ska finnas ett skadestånd för dolt fel riktat mot den som tecknade försäkringen för att ersättning skall kunna utgå. Om detta ingår i villkoret för försäkringsbolaget kan du aldrig rikta ett direkt krav då du inte har juridisk rätt att ställa skadeståndskrav mot säljare i tidigare led"
Slut citat.
Ps om du verkligen vill ha det huset så tycker jag inte att säljarens flytt skall hindra men tillfäst inte för stor vikt allmänt vid en dolt fel försäkring. De flesta tror/tycker att den låter positiv men i många fall när det gäller att faktiskt kunna driva igenom dolda fel så är det avsevärt mycket lättare gentemot säljare än mot försäkringsbolag. I mina ögon är det till en köpares nackdel förutom just vid tillfällen när man köper av dödsbo, folk med uppenbar dålig ekonomi så att skadeståndskrav aldrig kommer kunna riktas mot säljaren eller köper av säljare som flyttar utomlands
MVH Lorant