Kök
NikS: Vi har en AEG-häll modell 81700 K . Den är lite bredare än standard, vi är mycket nöjda med den.
sarpat: Det beror nog på leverantören, vissa har kanske "paketavdrag" medan andra kan ge avdrag styckevis, åtminstone eksjöhus har en specad prislista föe enskilda poster o när jag räknade ihop vitvarorna var det ingen speciell paketrabatt...avdraget för eksjöhus vitvaror är ca 35.000:- (husqvarna)om man väljer bort allt...
anette_jonas: Ett ljust kök är trivsamt att arbeta i, vi har i dag en tapet som går i lite gråt med en färg gran bård och dom kommer från Boråstapeter. När vi gjorde om i lägenheten så provade vi olika förslag på deras hemsida för hur det såg ut med olika bårder och färger. Gå in på http://www.borastapeter.se och prova dig fram vad ni gillar. Lycka till med tapetseringen. ;)
TN: [citat] Nu har du troligen varmare vatten än 45grader i "tanken" det är blandningsventilen som späder ut med kallvatten till en lägre temp. Men det låter lite......
Magnyz: Hej, Har ett irriterande problem. Jag skall byta ut en gammal inbyggnadsugn där "hålet" endast är 550mm brett samt 500mm högt. Detta var inbyggnadsmåtten för ca 20 år sedan och numera verkar ugnarna ha svällt i storlek. Finns det så här små ugnar att få tag i? /Magnus
Bridgemountain: ... trevligt att se att Gurra Daléns gamla AGA-spis fortfarande tillverkas, även om produktionen nu sker i Shropshire, England. http://www.aga-rayburn.co.uk/ /Mats
AndersG: "Man kan nog inte räkna med att dagens vitvaror håller mycket mer än 10 max 15 år.. Så om man tröttnat på rostfritt är det bara att ta vitt" Om man tänker spendera 10-15 år med att putsa finger och näsavtryck så... Men "De Gustibus Non Est Disputandum" ;)
Michailoff: Många gånger använder man ett monteringslim om man behöver byta ut en platta som gått sönder, Enkelt och man kan foga direkt.
Michailoff: Och får du en skada i tätskiktet suger spånskivan vatten som en svamp!
Michailoff: Använd färgborttagningsmedel! Det finns medel som inte är starkt lösningsmedelsbaserade idag som gör att molekylerna i färgen löses upp och det blir enkelt att skrapa bort färglagret. Det går även att spola bort den lossnade färgen, dock kan det bli problem i avloppet... Medlet tillverkas av Biokleen och säljs i välsorterad färgaffärer och heter RemovAll. Kolla in www.biokleen.se
byggimpert: Inte för att det är aktuellt för oss just nu, vi håller som bäst på med första varvet.... Men bara för "kul och veta", måste man spackla el. dyl. innan man lägger på nästa lager kakel?? Hur får man annars plattorna i jämn nivå, spec. om det är olika storlek eller det underliggande är lite så där modernt "buckligt", eller spelar det ingen roll ??? /Christina.
anette_jonas: Om du skall kolla på Siemens så brukar El-giganten ha bra priser på dessa sakerna för dom tar in stora partier från Tyskland till Sverige så dom hoppar över en mellan hand på sina priser som håller ner det ganska så mycket. Jag kan från en säker källa meddela att när jag kollade på det här så var El-gigantens priser bättre än vad dom stora hus leverantörerna hade som inköps
byggimpert: [citat] Tack för svaret! OK, ingen idé att argumentera mot sakkunskap! Det får bli kakel ända upp till taket och runt fönstret! Men vad impregnerar man fogarna med?? MVH/Christina.
Adagan: I pdf dokumentet visas inga mått på just fläktkanalen. Jag fixade det ikväll genom att skaffa en broschyr hos en försäljare. Den är bra snygg tycker jag, men vi får se. Skall vara bestämmt tills i överimorgon.
AndersG: Finns ingen som säljer dem häruntikring, men man skulle kanske fråga dem direkt... Hoppsan, det fanns det visst men han var tydligen inte intresserad av att sälja den sorten..
IOWEALOT: Gjorde en mindre undersökning av marknaden och fann att Silvan var billigast. Våran lösning med infälld häll men traditionell diskbänk skulle hamna på ca 8.000 kr för ca 4,5 m bänkskiva "New Africa". Silvan sågar sina skivor i DK så det får inte vara för komplicerat ;) Billigaste svenska stenhuggeriet hamnade på ca 11.000.
Midas: Nu så håller vi på att försöka enas om bänkskiva till det nya huset (många små saker som man ska enas om blir det). Vi tycker båda att stenskivor är oerhört snyggt, men då vi har två småttingar så undrar man ju hur det kommer att gå då det är så oförlåtandes. Ni som har kombinationen sten och barn, blir det mycket glaskross / porslinskross?
tuut: tack för tipsen ! kan man köpa sånt här utomlands via nätet för att spara lite pengsing ?
astia: Svart är skitläckert ;D Reno - har du en svart micro från Whirlpool också - det köpte vi *ler*
astia: håhå - nu är Stima igång igen :( När vi köpte våra vitvaror fick vi löfte om samma rabatter om vi senare köpte diskmaskin - det var inget problem för vi handlade så mycket - bra tänkte vi men det gör vi aldrig om. Killen slutade på Stima och igår när vi var och tittade på diskmaskin (enl en annons + hemsidan + pricrunner.se) så var det fel i annonsen och vi skulle inte få
mallan2: :D Hej. Har länge velat ha en kökssoffa. Men då jag har ett burspråk har det varit omöjligt att möblera. Jag hittade en mycket fiffig lösning hos en möbelsnickare i trakten. Den är vinklad så att den passar perfekt in i burspråket-dessutom ursnygg. Hela köket fick ett lyft så jag vill tipsa andra om den här lösningen. Info plus bild finns på www.tappatra.com Ha det! Malin
DoJz: Vi har inluften genom dörrspringan som är väldigt nära aggregatet, annars är det riktigt som har sagt att inluften ska komma underifrån så att aggregatet inte slår ifrån hela tiden pga värmen. Utluften ska sitta på andra sidan aggregatet och i vårt fall sitter den uppe vid taket.
ama: Ett par saker till: Jämför garantier på det ni köper, bättre garantier på dyrare märken. Jämför godstjocklek på karen. Provbada innan ni köper! Testa allt som går att testa, hur känns munstyckena, hur mycket låter pumpar och kompressorer, hur känns det att sitta i olika kar, vilket djup känns bäst (glöm inte att mäta så att ni får in karet genom dörren). /ama
David: Japp! ;) ...och nu har vi slipat bort tätskiktet igen så att det får bränna ut ordentligt. Har man inte jobb så skaffar man sig... mvh David
Lotta och Roger: Skrangligt, tunnt, dålig kvalitet Andra märken på kök är i vinklar och inte så skrangligt. Kan inte ricka på andra märken. Marbodal är bra kvalitet, Ballingslöv, Swenova, Arthur Bonnet mfl. IKEA är ok idag, men har haft dåligt rykte och det är jobbigt när det fattas saker+ att man får skruva ihop allt själv. De andra märkena kommer ihopskruvade.