Hej.
Vilken kapslingsklass ska takdosan i badrumstaket ha?
Rummet är 1.8 x 1.0 meter där duschutrymmet är 1.0 x 0.6 meter. Vill placera taklampan mitt i rummet.
Kan inte ha infällda spottar då det inte finns plats i taket, då jag bara har ca 4 cm till råsponten i taket.

Mvh Mathias

Låter som ett litet rum. Mina matematiska kunskaper säger mig att dosan hamnar i zon2
zon1 = 0-0,6 m från duschhuvudets normala position
zon2 = 0,6-1,2 m
zon3 = 1,2-2,4 m
(zonerna gäller i vertikalled hela vägen upp till tak)

Då säger föreskrifterna att kopplingsdosor och liknande skall ha kapslingsklass IP44 i område 1, IP24 i område 2 och IP21 i område 3.
Men oberoende av detta får kopplingsdosa infälld i tak ha kapslingsklass IP2X i område 3. (dvs. vanlig oklassad takdosa).
Eftersom dosan säkert hamnar i område 2 så är det således IP24 som gäller. Du kan sätta en vanlig dosa och förse denna med ett IP44 lock (plasko).
Jag hade dragit endast rörutlopp till ljusarmaturen och då kommer vi in på kapslingsklasser på armaturer!
Dessa är samma som jag nämde ovan för kopplingsdosor, dock får glödlampsarmatur som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan i detta fall ha kapslingsklass IP2X.
Ljusarmatur i område 1 och 2 skall vara fast ansluten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.