Hej,

Dax att byta vattenrör i det gamla huset. Planen är att behålla den gamla stammen (ca 35 mm diameter), och att på befintliga utgångar ansluta nya 22 mm rör till kök och bad.
Problemet är att de befintliga rören har diameter 21 mm respektive 26.5 mm (ytter mått).
Närmaste standard är 18, 22, 25 och 28(?) mm. Vanlig 22 mm klämkoppling glappar för mycket på 21 mm rör för att kunna klämmas tät.
Så, hur fixas bäst en övergång från gamalt till nytt?

/Mikael

Är det kopparrör hela vägen eller galvade järnrör i stammen? 35 koppar låter väldigt grovt i en villa. 22 eller 15 i stam, 15 till badkar, dusch och tvättmaskin, 12 till tvättställ är vanligt vad jag vet. (koppar). Utifrån de dimensioner du anger så misstänker jag att du har galvade rör. I så fall har du 1" i stammen och 3/4" och 1/2" till kök och bad. Galvade rör brukar vara ett snäpp grövre än man väljer i koppar. Troligen för att man vill ha lite rostmarginal. Om du har galvade rör så bör du nog kolla skicket på stammen innan du bestämmer dig för att behålla den. Du kan behöva byta hela vägen för det kan bli hemskt trångt pga rost i galvade rör med tiden.

Det enklaste sättet att koppla in sig på galvade rör är att gå på där det finns en gänga och sätta en övergång mellan gäng och klämkoppling där ev kan du behöva nån bussning också. Det går att kapa röret och gänga röret direkt, men då måste man ha en gängkloppa och såna är svindyra. Sån iofs kanske går att hyra om du inte vill investera lite i din nya hobby rördragning ;)

På min länksida hittar du dinbyggare.com och Tenico (under GDS). Där finns tips och gör-det-själv-anvisingar. Rinkaby har en storleksguide för gängor och där hittar du också dimensioner på galvade och kopparrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.