2 215 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Diskbänk
Vi har redan valt vårt, men det skulle vara roligt att höra vad ni har för material på bänkarna och erfarenheter.
Det har faktiskt varit en pärs att välja: laminat och stål var uteslutet för gubbens del, vi sliter rätt hårt på saker så jag litade inte på att vi skulle kunna skötta en i trä, granit tyckte vi var för hårt (och vår porslin för ömtålig...), så det blev en skiva i något som heter "corian" från LG. Svindyrt (pris som granit) men skall vara lika tåligt som granit men bearbetas som trä (kan slippas, borras håll i...)
Det har faktiskt varit en pärs att välja: laminat och stål var uteslutet för gubbens del, vi sliter rätt hårt på saker så jag litade inte på att vi skulle kunna skötta en i trä, granit tyckte vi var för hårt (och vår porslin för ömtålig...), så det blev en skiva i något som heter "corian" från LG. Svindyrt (pris som granit) men skall vara lika tåligt som granit men bearbetas som trä (kan slippas, borras håll i...)
Det är jätte snyggt med Corian men verkligen dyrt.
Jag har haft i olika hus både trä, granit och vanliga standard bänkskivor.
Det är, tycker jag en myt att porslinet skulle gå sönder mera på granit än annan material.
Enda skillnad är att den kanske går sönder i mindre bitar.
Det är min erfarenhet.
Jag har aldrig tappat en tallrik på en plastgolv utan att den gick sönder ;D
Vi har valt granit i nya huset.
Jag har haft i olika hus både trä, granit och vanliga standard bänkskivor.
Det är, tycker jag en myt att porslinet skulle gå sönder mera på granit än annan material.
Enda skillnad är att den kanske går sönder i mindre bitar.
Det är min erfarenhet.
Jag har aldrig tappat en tallrik på en plastgolv utan att den gick sönder ;D
Vi har valt granit i nya huset.
Vi har trä idag och sköter nog inte heller bänken så bra som man skall. Slipar 1 gång per kvartal och oljar in men det ser ändå inte speciellt bra ut. Blir snabbt fläckar efter vatten etc. Har faktiskt oxå funderat på granit, vad kostar det per lpm?
Vi har lite trä
Men runt spis och diskho i köksön har vi en kaklad skiva.
Helt enkelt ett vitt 5*5-kakel, kaklat på en specialbeställd skiva.
Funkar kanon.
Trodde ett tag att fogarna skulle bli grisiga.
Men scotchbrite någon gång ibland så...
Men runt spis och diskho i köksön har vi en kaklad skiva.
Helt enkelt ett vitt 5*5-kakel, kaklat på en specialbeställd skiva.
Funkar kanon.
Trodde ett tag att fogarna skulle bli grisiga.
Men scotchbrite någon gång ibland så...
Kan tipsa om en annan sak när det gäller diskbänksval.
Jag har alltid tyckt att det har varit så "slabbigt" när man ska diska stekpannor, stora ugnsformar, plåtar o.dyl, så nu när vi valde ny diskbänk så sökte jag en med en stoooor ho och en ngt. mindre än vanligt men ändå inte så liten så det bara ryms ett äpple i, utan en mellanstorlek.
Nu funkar det jättebra, allt ryms att sänka ner i stora diskhon och det är otroligt mycket mindre slask och rinn på bänken när man diskar stora grejer som inte ryms att köra i diskmaskin och man har ändå en hyfsat stor ho vid sidan av för att skölja i
//Christina.
Jag har alltid tyckt att det har varit så "slabbigt" när man ska diska stekpannor, stora ugnsformar, plåtar o.dyl, så nu när vi valde ny diskbänk så sökte jag en med en stoooor ho och en ngt. mindre än vanligt men ändå inte så liten så det bara ryms ett äpple i, utan en mellanstorlek.
Nu funkar det jättebra, allt ryms att sänka ner i stora diskhon och det är otroligt mycket mindre slask och rinn på bänken när man diskar stora grejer som inte ryms att köra i diskmaskin och man har ändå en hyfsat stor ho vid sidan av för att skölja i
//Christina.
Helena!
Visst är den i rostfritt, underlimmad i bänkskivan med en avrinningsplåt placerad över diskmaskinen.
Kommer från IFÖ men jag kommer inte ihåg den exakta beteckningen, ganska bra i pris, vill jag minnas. Ingen "design" diskbänk men bra storlek på hoarna och det var mitt enda KRAV förutom att den inte skulle kosta "skjortan"

MVH/Christina.
Visst är den i rostfritt, underlimmad i bänkskivan med en avrinningsplåt placerad över diskmaskinen.
Kommer från IFÖ men jag kommer inte ihåg den exakta beteckningen, ganska bra i pris, vill jag minnas. Ingen "design" diskbänk men bra storlek på hoarna och det var mitt enda KRAV förutom att den inte skulle kosta "skjortan"
MVH/Christina.
När vi kollade så kostade det i princip lika mycket att slå en egen som att köpa superduperbänkarna från Franke mfl. Då får man ju precis som man vill!
Nu köpte vi en rätt billig Franke, men med två rätt stora hoar.
Men en dag så åker den ut, till förmån för en egendesignad!
Då ryker också 60-snutten björkskiva bredvid, så att det blir bara rostfritt mellan högskåpen.
Nu köpte vi en rätt billig Franke, men med två rätt stora hoar.
Men en dag så åker den ut, till förmån för en egendesignad!
Då ryker också 60-snutten björkskiva bredvid, så att det blir bara rostfritt mellan högskåpen.
När jag, innan vi köpte, tittade igenom Frankes "superduperdesignade" bänkar så tyckte jag att de flesta såg både konstiga och opraktiska ut, underliga former och de mest opraktiska hostorlekar/placeringar :-/ och till det kom sen det mest "fantastiska" av allt nämligen prisetNix skrev:
//Christina.
PS: Hoppas nu ingen tar allt för illa vid sig av detta "kritiska" uttalande
Klicka här för att svara