Hur är det med den saken? Väldigt populärt verkar det vara med dessa större lådor som fungerar lite som skåp. Kompletterar de varandra på ett bra sätt eller bör man hellre ha den ena än det andra? Hur gillar ni era lådor jämfört med skåp? Vad har de för innehåll och funktion i ert kök? Ni förstår vilka lådor jag svamlar om va? Synpunkter?

Anna

Vi tänker ha våra som skafferi, inget som kan hamna bakom och så...
Min mamma har så och det är jätteskönt.

Vi har också placerat lådor i direkt anslutning till spis för redskap, makaroner mm.

/aja

Tycker personligen att dessa lådor är klockrena, man dra ju ut dessa och får en bra överblick vad de innehåller och slipper plocka undan 4 saker innan man kan ta fram det som man skulle ha längst in vilket är fallet 9 av 10 ggr i ett skåp.....

Likaså underlättar utdragsskafferier i alla modeller jämfört med tradionella av samma anledning som ovan.

Nackdelen kan ju vara att lådorna hamnar ju oftast längst ner, medan skåpen kan ju vara väggskåp.

Men jag har själv denna typ av lådor och tycker det fungerar bättre än skåp

/M

Just det koettbulle, ett utdragsskafferi skulle jag vilja ha! Kastrullådorna (som man kan ha till annat också) tror jag säkert är bra men -nej ett utdragskafferi är drömmen! Är det någon som vet om man kan köpa en monteringsinsats till sin befintliga dörr och skåp? Tar man då bort gångjärnen, pluggar dem och sätter fast skenan/släden i dörren? Eller måste man byta hela skafferiskåpet??? Tips på billiga ställen och sajter mottages tacksamt...

Snappen skrev:
Just det koettbulle, ett utdragsskafferi skulle jag vilja ha! Kastrullådorna (som man kan ha till annat också) tror jag säkert är bra men -nej ett utdragskafferi är drömmen! Är det någon som vet om man kan köpa en monteringsinsats till sin befintliga dörr och skåp? Tar man då bort gångjärnen, pluggar dem och sätter fast skenan/släden i dörren? Eller måste man byta hela skafferiskåpet???
Jag skulle föreslå att skippa utdragsskafferi. Det är bättre att behålla skåpet med lucka som det är och istället monter skenor för varje hylla så du kan dra ut valfri hylla istället för att behöva dra fram hela klabbet så fort du ska ha lite salt eller vad det kan tänkas vara...
Detta gäller särskilt om det är ett fullhöjdskåp.

Jag håller med om att man bör behålla dörren.
Vi har en lösning i skafferiet där de nedre hyllorna tre hyllorna är ersatta av dragbackar, som man monterar på skenor som sätts på stommen.
Sedan har vi en fulldjup hylla, och ovanför dem tre hyllor som bara är ca 35 cm djupa. Det ger en bra översikt utan att saker halkar in bakom andra.
Dessutom kan man montera en hylla på dörren som passar i det utrymme som blir över vid de grunda hyllorna.
Backar och hylla har vi köpt av Vedum. Borde finnas på fler ställen... Trådbackar till garderober borde funka i värsta fall...

koettbulle skrev:
Tycker personligen att dessa lådor är klockrena

Likaså underlättar utdragsskafferier i alla modeller jämfört med tradionella av samma anledning som ovan.

/M
Håller fullständigt med ang. utdragbara "gryt"lådor, det bästa som vi någonsin haft i köket och definitivt inte bara till grytor, passar till precis allt som du annars skulle sätta i bänkunderskåp+ som skafferiersättning/komplement. SUPERBRA!! Hade jag vetat detta när vi planerade vårt kök så skulle jag ha tagit bort vartenda vanligt bänkunderskåp ;)

Däremot skulle jag vilja lägga in en brasklapp ang. utdragbara skafferier, iof. bra men inte bredare än 40cm. om du har fullhöjd, blir annars när det är fullastat väldigt tungt att dra ut+ att det blir väldig belastning med åren på ställningen.
Håller också mer på idén med att behålla vanlig dörr och installera utdragbara backar i skafferiet istället.

MEN inget klår dessa utdragbara storlådor i praktikalitet :D
MVH/Christina

Jag glömde ju...

Vi har endast lådor i alla underskåp.
Saknar på inget sätt skåpen.
Vi har lådor som rullar lätt, och går att dra "hela vägen ut".
Hur bra som helst!

(Vi har dock underskåp i lägenheten, och det är en jävla röra i dem, om ni ursäktar franskan).

Summa sumarum: Lådorna älskas av "alla" och är bättre än vanliga skåp! Sätt in så många som möjligt dvs.

Bra att veta när en annan ska på Ikea i morrn och beställa stommar till köket!

Gillar även funderingarna kring skafferiet, bra idé med bara några utdragbara backar!

Anna

Hyllor, lådor och annat kan köpas i "lösvikt" hos välsorterade beslagsaffärer, typ Lundell&Zetterberg eller Theofil Carlsson i Sthlm.
De för Blum´s sortiment ,samma som de flesta köksleverantörer använder sig av.

Håller med alla om att utdragslådorna är bäst ! Har beställt alla våra underskåp med denna " finess",speciellt då vi fick ett tips från ett par kompisar som har så att de är jättebra att ha då man har barn-
man kan ju även ha glas och tallrikar i dem så att barnen når lätt och slipper klättra på diskbänken för att nå upp!

Bara för att få skriva samma sak, dvs vi har BARA utdragbara lådor i hela kökets bänkskåp, inte ett skåp att rota i... mvh iw

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.