1 802 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Hur riva gjutjärnsstamrör?
Hej,
Jag skall byta befintlig gjutjärnsstamledning från 1934 i trevåningsvilla. Tar gärna tips kring hur den lämpligast demonteras. Planen är uppifrån och ner till nedre våningen, så nedre toa kan användas under renovering av övre badrum. Ny plaststam dras i nytt schakt.
Hur delas det gamla röret bäst? Vinkelkap, hugmejsel eller kan skarvarna helt enkelt dras isär?
/Mikael
Jag skall byta befintlig gjutjärnsstamledning från 1934 i trevåningsvilla. Tar gärna tips kring hur den lämpligast demonteras. Planen är uppifrån och ner till nedre våningen, så nedre toa kan användas under renovering av övre badrum. Ny plaststam dras i nytt schakt.
Hur delas det gamla röret bäst? Vinkelkap, hugmejsel eller kan skarvarna helt enkelt dras isär?
/Mikael
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Tack för snabba svar! Postade frågan vid 0:30 och redan åtta timmar senare finns tre svar. Prima!
Jag viste inte att man lödade samman rören med bly. Skall källsortera det.
Hur löste ni problemet med nedfallande skräp i röret? Allt för stora bitar kan ju förosaka stopp, men det är ju inte så lätt att trycka ner en trasa ed under krosspunkten, om man inte skall ta bitar om någon decimeter åt gången.
Tips?
/Mikael
Jag viste inte att man lödade samman rören med bly. Skall källsortera det.
Hur löste ni problemet med nedfallande skräp i röret? Allt för stora bitar kan ju förosaka stopp, men det är ju inte så lätt att trycka ner en trasa ed under krosspunkten, om man inte skall ta bitar om någon decimeter åt gången.
Tips?
/Mikael
Fingertoppskänsla. Det var aldrig något problem för oss.
Visst föll det ner lite bôs (skräp) men man slår ju inte urskiljningslöst utan några välriktade slag med en slägghammare så spricker rören. Sen är det bara att bryta, bända, plocka ner rören.
Visst föll det ner lite bôs (skräp) men man slår ju inte urskiljningslöst utan några välriktade slag med en slägghammare så spricker rören. Sen är det bara att bryta, bända, plocka ner rören.
Hej på er,
En fråga bara:
Man hör ofta att avlopp i gjutjärn ska bytas ut (inte minst golvbrunn). Men allvarligt talat, är det värt det? Jag har ett 70-tals hus med gjutjärn både i plattan och på ovanvån.
Vad är riskerna. Har hört alltifrån att det spricker till att det sätts igen.
Någon som kan få mig att se klart i dimman?
En fråga bara:
Man hör ofta att avlopp i gjutjärn ska bytas ut (inte minst golvbrunn). Men allvarligt talat, är det värt det? Jag har ett 70-tals hus med gjutjärn både i plattan och på ovanvån.
Vad är riskerna. Har hört alltifrån att det spricker till att det sätts igen.
Någon som kan få mig att se klart i dimman?
Någon som vet hur länge rören håller? Jag kommer från en bostadsrättsförening och där låg det inne i underhållsplanen en besiktning av stammarna och utbyte efter ytterligare ett antal år, men jag kommer inte ihåg intervallet.
Bor nu i en kedjefastighet där vi har gjutjärnsrör i 20 fastigheter, husen byggda 1968, är det det dax för en inspektion, kanske rensning, utbyte eller liknade av avloppsnätet?
Bor nu i en kedjefastighet där vi har gjutjärnsrör i 20 fastigheter, husen byggda 1968, är det det dax för en inspektion, kanske rensning, utbyte eller liknade av avloppsnätet?
Gjutjärn håller väldigt länge. Däremot är slitaget olika hårt på olika stammar i en flerbostadsfastighet. Köksstammarna ryker först pga maskindiskmedlet.
I flerbostadshus brukar stammarna gå ner i en källare och ner i plattan. Innan nergång i plattan sätter man en dubbelböj så alla fekalier och vatten slår i den innan det rinner vidare. Påfrestningarna är höga på denna böj, men eftersom den inte är ingjuten i betong kan den bytas relativt enkelt.
Det är rätt vanligt att man besiktigar stammarna efter 30-40 år, och därefter håller god koll på dem. Spolning av stammarna kan behövas. Sen kan man ju fördröja bytet med att epoxispruta insidan. Det sägs hålla minst 5 år.
Sen ska man ju inte riva alla stammar på en gång om de är utslitna, utan ta ex.vis köksstammarna först då slitaget är mycket hårdare där...
I flerbostadshus brukar stammarna gå ner i en källare och ner i plattan. Innan nergång i plattan sätter man en dubbelböj så alla fekalier och vatten slår i den innan det rinner vidare. Påfrestningarna är höga på denna böj, men eftersom den inte är ingjuten i betong kan den bytas relativt enkelt.
Det är rätt vanligt att man besiktigar stammarna efter 30-40 år, och därefter håller god koll på dem. Spolning av stammarna kan behövas. Sen kan man ju fördröja bytet med att epoxispruta insidan. Det sägs hålla minst 5 år.
Sen ska man ju inte riva alla stammar på en gång om de är utslitna, utan ta ex.vis köksstammarna först då slitaget är mycket hårdare där...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden