Kök
Cujo: Vill helst ha nåt värre än en vanlig fyrlågig 60cm spis... En 100cm Ilve Nostalgie med stekbord och dubbla ugnar, vore klockrent............. om det inte vore för priset: 38 900kr Men front/framsida i rostfritt går bort, av samma anledning som kylskåpdörrar i rostfritt. Det för "sterilt" och det blir fula feta handavtryck bara du tittar på grejorna! Emaljerat är snyggt! Finns det inga
KarlXII: Damixa har en helt fantastisk anordning med den största fasta dusch jag sett. Kolla på deras web... http://www.damixa.com/Products.asp?Language=GB&CategoryId=64
Carl: Sorry, jag kan el-frågor men annat byggtekniskt vågar jag inte svara på. (Jag kan endast gissa isåfall). Som lekman inom området har man ju sett att det inte är helt ovanligt med plastmatta på golvet och endast väv på väggar.
Lill: säg så här, Värde är ett, tycker jag, jättesnyggt kök. Att det dessutom innehåller mycket massivt trä tycker jag är en stor fördel och det ger många extra plus. Däremot har jag lite svårt att "gå med " på de här utskjutande bänkskivorna som gör att man inte kan ställa delarna intïll varandra utan att få glipor vid golvet. Svårstädat är min bedömning. Jag har dock ingen
abel48: jag kan inte kottla i mellan reglarna för jag ska ha vatten buren värme. Och då ska man lägga plåtar i imellan reglarna och då skulle det vara cc30 sa rörmockaren. Men jag tänkte om jag kottlar ändå och lägger 45x100mm plank över (liggande), 90 grader vridet över sedan så det blir 30cc. Och sedan 22mm spån + en golv gips. Räcker detta? blir det nog styvt. Är rädd att det ska
Lill: Tack för tipset Annas..har badat bubblor kopplat av druckit vin..helt perfekt...ätit räkor..druckit mera vin..ännu mer perfekt =skön fredag ;) Till dej Kalle kan jag berätta att det finns ett bubbelkar (Westerbergs i vanligt format)gjort för långa som "herrn i huset" (194cm) föll för, dock hade vi inte utrymme för detta utan valde en annan variant som inte är ett hörnkar utan någon
TN: Om du behåller plastmattan så blir två täta skikt som gipset hamnar mellan och det är inte någon bra konstruktion. När jag rev vår vägg i badrummet som var likadan så undrade jag om man skulle klippa gipsskivan med gräsklipparen pga allt det gröna där var....... :o
Nybyggare: [citat] Egentligen ingen speciell, fungerar förmodligen ungefär på samma sätt oavsett vilket fabrikat du väljer. Har själv använt Casco för samma ändamål och var nöjd. Använd helst genomgående samma fabrika på primer (om du använder detta), lim och fog.
byggimpert: Hej! Det går utmärkt att genomföra, det finns något som heter Elementfläkt och som monteras under diskbänksskåpet (utblåset fälls in i sockeln) om du absolut behöver behålla just det elementet för köksvärmens skull. Annars så tror jag inte, om du har övriga element i rummet som räcker för uppvärmningens skull, att du behöver ett element under fönstret för imma o.dyl,
CaJa: Vi har bokstavs-skiva från Ikea, och den har suttit sen ca 92-93. Träskivor blir alltid fula med tiden - om man inte lyckas vara pedant hela tiden. Men själva kvalitén är det absolut inget fel på. Vi kör vax. Funkar bra. vet ej om olja är lika bra, bättre eller sämre. Min nybyggda hus ska nog faktiskt INTE ha träskiva. Om vi har råd att välja annat.
forskarfia: Tack för alla råd, tips och uppmuntrande ord! Jag är ledsen om jag varit otydlig i mina beskrivningar, det är självutjämnande flytspackel vi blandat och använt och det är i det övre skiktet i detta som sprickan uppstått. Har slarvigt använt ordet betong istället...sorry! ;) Golvet kommer sen (när vi är klara med väggarna - kaklet på dessa sätter vi nu) att primas - för
AndersG: Håller på med detaljplanering av badrummet. Har sett på färdiga skåp som exempel. Exvis Marbodal har 704mm och 30mm bänkskiva. Om handfatet skall vara på 800mm höjd blir det bara 66mm kvar under skåpet för städning. Hur har ni löst detta?
Marachinos: TACK... ..så mycket! Här kommer länken: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1033144266 Man kan höger klicka och sedan välja att Öppna i Nytt fönster eller så klickar man bara på länken. Sedan kopierar man länken som står i adress-fältet. Sedan klistrar man i det i texten, hänger du med? Åter igen Stort Tack för hjälpen! Trevlig helg!
Madeleine: Skrev nedan om vår felaktiga bänkskiva. I går ringde IKEA och sa att de tar på sig hela ansvaret och kommer hit och byter ut hela bänkskivan och installerar en ny! :)
Baspett: [citat] Om man alltid sköljer disken noga före diskning så kommer diskmaskinen inte att bli glad... En liten mängd fett i maskinen är att rekomendera "för smörjningen", alllt enligt maskintillverkare. :)
Annas: Vet inte riktigt. De vi snackade med skulle armera. Antar att man lägger ngn slags armering i underkant...??
DrBig: Jag håller på att renovera tvättstugan i vårt gamla radhus -59. När jag tog bort kaklet som satt upp till halva väggen rasade putsen bort som satt under. Nu är betongen blottad och jag ska börja bygga upp nytt. Jag vill ha helkaklat och klinker på golvet, golvvärme. Hur ska jag börja? Vad ska sitta närmast betongen? Ska jag regla för att få luftspalt? Vilket matrial bör jag ha?
BoByggarn: [citat] Detta är just ett av problemen med att köpa ifrån IKEA. Och även om du får tillbaka lite pengar, så tycker jag inte det motsvarar den "sveda och värk" man tvingas leva med under kökets livstid :'(
Link: Hej ! Det luktar lite när man kör programmet och en fullständig pyrolys tar tid. som tur är stänger programmet av sig själv i alla fall på min. sen får du en bättre isolerad ugn som är billigare i drift samt att den går att montera brevid kyl/frys. Mvh Mattias
AndersG: Bara så att ni vet.. Vi köpte en LVI TFR-45 för mässpris, 1100 SEK i Älvsjö ;)
chrsko805: Om du läser i t.sex Miras brschys så skall du låta fukten vandra genom golvet. Däremot under duchen så kan du lägga fuktspärr.
BoByggarn: Idag finns det inen anledning till att inte välja inbyggnadsugn eller d:o micro. Ventilationen är löst, du har oftast ett värme utsläpp på framsidam - ovanför luckan. Men där är luften redan ordentligt kyld. Väljer ni en varmluftsugn, och har den i midjehöjd, så får man dock lätt en värme och ång dusch innan man har lärt sig "ducka" ordentligt när man öppnar luckan. Men