Har tänkt köpa mitt kök i två ertapper. Alltså först köpa inredning, och därefter köpa vitvaror i rostfritt.

Efter att ha fått min offert ifrån HTH så har jag börjat tänka om. Köket skulle landa på 118' med lite enklare vitvaror.

Köper jag istället köket på IKEA och sätter ihop det själv (vilket jag gärna gör) så landar köket på ca.35.000:- exkl. vitvaror. Då är köket ganska stort (24 m2)
Lägger jag sedan ytterligare 35' på vitvaror ifrån BOSCH så får jag 1st. induktionshäll, 1st. inbyggd ugn, 1st. inbyggd micro, 1st. tystgående fläktkåpa m. spots, 1st. inbyggd kyl. Allt i rostfritt.
Mao. landar köket med tillägg (10') för extra lampor, ben diskbänk m.m. på ca. 80.000:-

Då har jag betalt 40.000:- mindre och ändå fått mkt. dyrare vitvaror än vad som var inräknat på HTH's offert.

Frågan är vad ska man välja för vitvaror? Här har jag som sagt räknat på vitvaror ifrån BOSCH.
Finns det märken i samma prisklass som är bättre? Det finns ju en djungel utav märken.
Vilket ska man välja?

mvh Wiking

Tycker du verkar vara på rätt spår. Kvalitetsskillnaden mellan HTH, eller andra dyrare märken, och IKEA står inte i paritet med prisskillnaden, sedan är det ju det där med känslan. Personligen tycker jag inte att den heller motsvarar prisskillnaden.
Själva kommer vi sätta in IKEA-kök. Vi resonerar som så att man får två IKEA-kök på varje HTH, Ballingslöv et.c. , och eftersom köket blivit något av moderummet nummer ett så kan man nog förvänta sig en hel del utveckling och modesvängningar vad det gäller utformning och funktion. Jag lovar att det kommer kännas lättare att byta ut ett 40000 kronors kök än ett 80000 kronors kök om femton år när dagens kök kommer kännas omoderna eller bara trista.
Vi har också valt Bosch vitvaror. Min erfarenhet och kunskap säger mig att deras produkter är av mycket god kvalitet. Men det är nog tyvärr samma sak med vitvaror som med kök. Man kan lugnt räkna med en kraftig utveckling på området, antagligen ännu mer än på köken, och risken är att de dyra vitvarorna redan om fem-tio år kommer kännas hopplöst omoderna.

Eftersom jag kunde INGET om vitvaror (bott i hyreslägenhet hela livet), jag har surfat friskt på konsummentverkets hem sida. Där finns ett rätt stort utbud av varor med diverse egenskaper, har använt deras valmöjligheter och sedan sorterat efter vad jag/vi tyckte var viktigaste egenskaper.
Om nu vi har valt rätt eller fel får jag återkomma om ca 20/5 8)

Lycka till med valet!

C.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.