Kök
Lilla_My: Antar att för att duscha får man stoppa ner lämplig kroppsdel i toastolen och sedan spola... ;D
common: Vi har Form ek. Vi är otroligt nöjda med köket. Vi hade samma funderingar som MKa att det kunde bli lite för mycket, var rädda att det skull kännas som en bastu. Vi bröt av med rostfria skåpssocklar och en bänkskiva som liknar de gamla perstorpsskivorna som mormor hade. De rostfria socklarna bildar en fin gräns mellan golvet (ektiljor från rappgo) och köksluckorna. Håller också med
KarlXII: Känn på slangarna vid golvvärmefördelaren.Är de varma går det ut varmvatten i slingorna.. Första stället det märks på golvet är på ytor med klinkers.
Adagan: Jag ser skillnaden direkt: Kvinna = Utseendet Man = Praktiskt Detta ger en kompromiss: Vi går på kvinnans önskemål. Det är enklast för då kan man sedan säga: Vad var det jag sa! Vi har idag en diskbänk på 90*50 cm med en ho med avrinning/avställnings yta. Det är praktiskt. Min andra hälft vill inte ha en avrinningsyta/avstälnningsyta. Vad skall man göra av all disk som är nydiskad
stockhult: Jag själv har laggt in Forbos Ek tilja i köket, tycker det är ett bra allternativ, ett parkett golv som bygger 14mm samt är omslipningsbart 2 ggr om jag inte minns fel. varmt golv, jag själv rev ur den gammla plastmattan ersatte denna med en "knarrkyddsmatta" av skumgummi, det blir inte kallt Pris..hmmmm dyrt: 495:- /m2 1:a sort men 2:a sort är lika fint, leta lite så hittar du
Hammerhead: [citat] Tråkigt, eftersom det är miljövänligare (avfallet transporteras i avlopp istället för med lastbil). Mer belastning på reningsverk, men mindre belastning på återvinningsstationerna (kompostering eller vanliga hushållssopor).
Charisma: En annan tanke när det gäller bänkskivor: Jag har sett ett snyggt kök där man som bänkskivor hade kakel, samma på köksön. Det tycker jag var läckert, men hur är det i verkligheten, det måste finnas en anledning till att det inte syns lika ofta som annat material i dessa sammanhang? Eller? Någon med erfarenhet? Det är ju värmebeständigt och tåligt, men hur är det med smutsiga
Bob_the_builder: Är badrummet så pass nyrenoverat att det har fuktspärr? Har det inte det så skulle jag nog riva kaklet och göra "rätt". Det är trots allt ganska mycket jobb med att bara kakla.
AndersG: Beror myckey på vad du vill ha och annat. Min svåger som köpt en gammal bindgård i Bergslagen har en köksspis med tillhöriga ackumulatortankar som primär värme, elpatron som backup. Funkar bra för de som orkar hugga och bära ved och som stiger upp tidigt i ottan för att gulla med djuren ;)
byggherreNR1: Ok KarlXII ett rostfritt är alltid lätt att hålla rent, men om det är mycket blankt är det mycket jobbigt att få handfatet att se rent ut. Med rätt behandling kan nog betong bli rätt ok tror jag. Skall man ha praktiska så gäller nog vanliga handfat, men varför inte satsa på något sånt här på grästtoaletten isället?
BoByggarn: Visst går det att få till det med så stora plattor, men ni kommer få ett litet h-e att få det bra. Max 10 * 10 bör plattor i ett litet utrymma vara för att det ska bli bra.
JoGi: Om du ändå skall byta diskbänk/diskho så är det väl läge att ändå investera lite i nytt kakel. Det nya kaklet ger ju det verkliga lyftet!!! Lite diskho och träbänk... Snyggt ett tag men inte efter ett par år! Skulle aldrig hamna i mitt kök, en modefluga som snart försvinner i takt med att träbänkarna svartnar... Köp en rejäl plåtbänk! Jag har 240cm glänsande vacker och
Svard: Tack för tipset. Hade tyvärr redan hunnit beställa, det blev Nordin & Ölwing i Hammarby som fick förtroendet, billigast och bra service (än så länge). Det blev en "Exclusiv" 70cm rostfri med extern motor. /Fredrik
JesperS: Är det pyttesmå bitar så får man hoppa över delandet, annars kan man använda en vinkelkap och ta bort det man inte vill ha. En skruvtving att hålla fast biten med är bra. Jag skulle börja vid fönstret ...
Lotta och Roger: Nä, du har helt klart för dig. Gjutmarmor är inget vidare. Enligt fabrikanterna är det bättre idag och kan poleras upp med en olja, men det hjälper inte mot repor. Porslin är lättare att hålla iordning, och porslin blir vårt val.
AndersG: Ähum... Gäller det även frakt till Åland? ;)
Snowblade: Luftspalt direkt bakom panel. Panelen sätts på reglar som inte är så tjocka, dessa reglar sitter utanpå "folie". Folie används tydligen inte så mycket nu för tiden, det är istället någon plast. Sen vanliga isoleringen bakom "folien" som sitter på väggreglarna. Att det är luftspalt runt om gör att luften går runt bra och att fukt som blir på baksidan av panelen ventileras bort.
byggherreNR1: Jag stekte makrill igår så jag skulle inte tveka. Sorry, men en utsugsfläkt är mycket bättre. :( Sedan är det bara att värdera kronor versus komfort, lätt va :-/
andreasp: Hej mellan golva och väggarna i mitt badrum så börjar det släppa, det är en tjock typ av matta både på golv och väggar. Måste man lägga på nytt spärrskikt eller kan man bara byta? Vissa delar av golvet är "svetsade" kan man görta det själva eller måste man skaffa proffs hjälp. Tacksam för alla tips, även på om det finns några bra proffs i Tyresö MVH Andreas
LB: Glöm inte 2cm våtrumströskel som är (tror jag) krav från försäkringsbolag vid eventuell vattenskada.
Snoddas: Hej Alla! Jag har börjat renovera tvättstugan som ligger i källaren. Väggarna är murade och golvet är betong. Det var kaklat lite på väggen som nu är bortaget. Resten av väggarna är målade direkt på putsen. Måste jag ta bort färgen eller kan jag kakla direkt på. Ytan är lite skrovlig och det är inte ihåligt utan mycket fast. Där kaklet var följde putsen med. Vad ska jag sätt
TN: Lägg vattenburen golvvärme, el är bara till för oss som inte har något alternativ.....
Vilma: Hmmm... kanske inte är så dumt med laminatkant ändå... :-/
DennisK: ) [citat] Detta är (som jag skrev :P) enda toaletten. Vi har inte plats för en toa till. Vi har inte vattenburen värme. Tomten är förhållandevis stor och utedusch är OK (om temperaturen tillåter). Jag får väl göra en detaljerad tidplan, timme för timme, för att se hur mycket man kan pressa tiden; tider för bruk, fog etc. att härda kan man ju knappast påverka i någon större
MPower: Skall bygga ett badrum i min källare med dusch och bad.skall klinka och kakla väggar och golv som är av matrialet betong,eftersom väggarna är så ojämna tänkte jag regla upp en ny vägg utanpå den befintliga,skall jag då ha fuktspärr på betongen och sedan på gipsen???.Vad det gäller golvet har jag bilat upp det för att lägga nya avlopp + vattenburen golvvärme,sedan gjuta ny platta