2 476 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Klinker källare!
Hej!
Jag har klinkers i källaren utan fuktspärr.
Jag tänkte bygga en en dusch på runt på 2 kvm.
Kan jag fuktspärra ovanpå den gamla klinkersen och sedan lägga nytt ovan på, eller behöver jag ingen fuktspärr?
Skall man även fuktspärra väggarna i duschen, alltså även en yttervägg i källare?
Tacksam för svar.
Jag har klinkers i källaren utan fuktspärr.
Jag tänkte bygga en en dusch på runt på 2 kvm.
Kan jag fuktspärra ovanpå den gamla klinkersen och sedan lägga nytt ovan på, eller behöver jag ingen fuktspärr?
Skall man även fuktspärra väggarna i duschen, alltså även en yttervägg i källare?
Tacksam för svar.
Du skall absolut ha fuktspärr!!
Huruvida man kan sätta fuktspärr ovanpå gammalt kakel/klinker har jag försökt kolla med lite plattsättare.
Dessvärre får jag olika svar.
Teoretiskt tycker jag att man borde kunna sätta gips, göra nytt tätskikt och kakla/klinkra.
Det enda problemet jag kommer på är golvbrunnen, och att få det tätt runt den.
Är det någon som vet bättre?
Huruvida man kan sätta fuktspärr ovanpå gammalt kakel/klinker har jag försökt kolla med lite plattsättare.
Dessvärre får jag olika svar.
Teoretiskt tycker jag att man borde kunna sätta gips, göra nytt tätskikt och kakla/klinkra.
Det enda problemet jag kommer på är golvbrunnen, och att få det tätt runt den.
Är det någon som vet bättre?
Klinker på golvet har bara fuggor som inte är vattentätta. Om man kan göra fuggorna vattentätta med något medel så är problemet löst. Väggarna ska fuktspärras. Är det bara bra ventilation i källare och ingen trä i direkt närhet av duschen så börde det fungera. Har använt en enkel källardusch där väggarna var målade och golv av betong - inga fuktskador syntes. Det verkade att källarens putsade väggar klarade fuktbelastningen mycket bra i många år.
gaia
gaia
OBS! det är bara mina obekräftade ideer. Är ytterväggen snustorr så skulle ja fuktspärra. Mest troligt att du har markfuktvandring i den - så skulle jag kakla direkt utan fuktspärr . Fugorna ger chans att fukten vandrar ut men också in. Eftersom det är en vägg så rinner det mesta av vatten ner och det kanske inte bli så farligt. Jag har mina tvivel om en fuktspärr kan sitta fast och skydda mot fukt åt båda sidor 
gaia
gaia
Klicka här för att svara