Hej på er där ute!

Alla verkar ha så himla bra smak, så nu ber jag om hjälp! Jag har ett IKEA-kök med Tidaholmluckor, ekgolv och bänkskivor i.....jag just det, det är här problemet kommer in, vad ska jag ha för bänkskivor ???

Jag bestämde mig tidigt för att ha vita vitvaror, så det har jag satt in, jag har vitt rektangulärt kakel ovanför diskbänk och bakom fläkten (nåja den tänkta fläkten) har jag kaklat upp till taket. Köket går alltså i ek och vitt. Just nu har jag mina gamla bänkskivor, för att överhuvudtaget kunna använda köket, i väntan på att komma på vilken bänkskiva som är snyggast. Nu 3 MÅNADER senare inser jag att jag behöver hjälp.

Jag vill inte har "granitlook" och inte vita bänkar. "Måste" bänkskivorna bryta av, eller kan man ha ekgolv, ekluckor och ekskivor. Till saker hör att jag kommer inte att ha några överskåp där bänkskivorna är. Då tänkte jag att det kanske inte gör så mycket om det blir ek+ek+ek.... :-/

Finns det någon som kan tipsa mig!

mvh Carin

Skulle personligen inte vilja ha ek-ek-ek ;), det är trivsamt med ett väl valt avbrott, till dina luckor så passar en antracitgrå bänkskiva utmärkt, spec. då du valt ett vitt kakel.

Det här tycker jag personligen är en utmärkt kombination :), 'Virrvarr' i antracitgrå med en kantlist som är lite modernare i stilen men har ek som ena komponenten.

MVH//Christina.

Bänkskiva i laminatmönster formgivet av Sigvard Bernadotte.
108_main.jpg
Med kantlist, typ den andra eller tredje nerifrån med ek som ett av träslagen+ ngt ljusare (ask?).
kantprofiler(2).jpg

Hmm, inte alls tokigt. Jag har tittat på mörka bänkar tidigare, men alla jag hittat hittills har haft olika stenmönster, vilket inte tilltalat mig. Det här är ju något helt annat.

Mina vita vitvaror kommer inte att se malplacerade ut? Jag menar rostfritt och mörka bänkskivor är ju succé, men funkar det även med vitt....

Vart någonstans hittar jag denna bänkskiva?

mvh Carin

Finns hos dom flesta stora kökstillverkare, vet att jag sett den på hth, men kanske även finns hos IKEA.

Personligen får jag 70-talsrysningar så det visslar om det , men, men det är ju min huvudvärk.......

ahlback skrev:
Hmm, inte alls tokigt. Jag har tittat på mörka bänkar tidigare, men alla jag hittat hittills har haft olika stenmönster, vilket inte tilltalat mig. Det här är ju något helt annat.

Mina vita vitvaror kommer inte att se malplacerade ut? Jag menar rostfritt och mörka bänkskivor är ju succé, men funkar det även med vitt....

Vart någonstans hittar jag denna bänkskiva?

mvh Carin
Jag tycker inte att vita maskiner ser det minsta malplacerade ut, du har ju vitt kakel och det ser ju inte alls malplacerat ut, tvärtom helt perfekt :)

Du hittar den och listen hos åtminstone alla större köksleverantörer, däremot inte IKEA, tyvärr..... ;)

MVH//Christina.

pappskallen skrev:
Personligen får jag 70-talsrysningar så det visslar om det , men, men det är ju min huvudvärk.......
Fast den antracitgrå såg man då i princip aldrig på 70-talet ;), dessutom var även den ljusa 'orginalvarianten' tämligen ovanlig på 70-talet (utom möjligen hos mormor/farmor som renoverat sekelskifteshuset på 50-talet), då hade de flesta redan bytt ut den till nåt som matchade det grön-orange-bruna temat ;)

MVH :)//Christina.

70-tal har jag inget alls emot. Jag bor i ett radhus byggt -77, jag kommer att tapetsera en av väggarna i köket i en tapet med 50/60-tals cirklar, igår tittade vi lite närmare på fönsterbrädan som har spår av "virrvarr" i mönstret (dock i grå/vitt) men ändå... ;)

Jag tror nog att bänkskivan Christina tipsat om ev. kan passa in, jackpott :D

Vad föreslår du pappskallen ;)

mvh Carin

matteochannika skrev:
det är som Christina säger en riktig klassiker, och klassiker dör aldrig...

Matte
Den var då riktigt död för sisådär tio år sedan ;) och satt i mitt kök (ljusa varianten) från -73..........

Carina: jag föreslår ingenting :'( tycke och smak är inte min gebit, mitt inlägg var främst för att tipsa om att dom finns hos dom stora aktörerna, min personliga åsikt var mest en retsticka, kunde inte låta bli, sorry.

Jag tyckr att du ska åka ut och kolla in provbitarna som finns och låna hem, huvudsaken är ju att DU tycker det är snyggt, eller hur!

pappskallen skrev:
Den var då riktigt död för sisådär tio år sedan ;) och satt i mitt kök (ljusa varianten) från -73..........
Jag har iof. inte själv använt benämningen 'klassiker' när det gäller den här bänkskivan ;)
Huruvida den sedan platsar under den beteckningen kan man säkert ha delade åsikter om.

Emellertid ger jag dig rätt till stor del, 'pappis'. Mönster som detta har en benägenhet att vara riktigt stendöda i perioder för att sedan återuppstå i all sin glans igen och igen och........, om detta faktum sedan kvalificerar eller diskar från kategorin 'Klassiker' låter jag däremot vara osagt ;)

Som kuriosa kan sägas att även jag gärna ville ha den här bänkskivan när vi byggde -03, maken däremot blev omedelbart kräksjuk och kunde inte för sitt liv förstå att någon enda människa kunde ha så usel smak (och ffa. inte jag ;)) att man överhuvudtaget skulle komma på idén att välja den skivan i ett nytt kök och dessutom frivilligt :o, detta gällde den ljusa orginalvarianten, den mörka fann han något mindre avskyvärd, dessvärre var det så lite att det ändå bara rörde sig om små gradskillnader i samma h-vete ::), vi har följdaktligen inte 'virrvarr' i vårt kök, till viss sorg för mig får erkännas :'(, men man får lov att välja sina strider ;).

MVH//Christina.

byggimpert skrev:
Jag har iof. inte själv använt benämningen 'klassiker' när det gäller den här bänkskivan ;)

Som kuriosa kan sägas att även jag gärna ville ha den här bänkskivan när vi byggde -03, maken däremot blev omedelbart kräksjuk och kunde inte för sitt liv förstå att någon enda människa kunde ha så usel smak
1: Nope, det var ngn annan som sa att du gjorde :)

2: Det är kanske "a mans thing" ;) :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.