Är paneltaket redan uppsatt sedan länge eller är det ett nytt tak ni tänker sätta dit??blomman skrev:
Är det kraftigt gulnat av ålder så föreslår jag täckmålat, då lasyr inte blir riktigt bra enligt min personliga åsikt om furutaket hunnit mörkna för mycket, även om det finns någon ny produkt från danska 'Trip-Trap' som enligt reklamen ska fungera även till den åldrade panelen, men jag har ingen egen erfarenhet om huruvida det fungerar i praktiken.
Är det nytt virke så är det en ren smaksak, då jag personligen gärna ser att det är ordentligt vitt så bör lasyren eller, vilken också fungerar utmärkt, panellacken brytas med mycket vitt pigment.
När det gäller din andra fråga så tvingas jag erkänna att jag är osäker på hur du egentligen menar :-[, men om du frågar om den vita (S0502-Y) färgen passar nyansmässigt till de övriga valen (luckfärg, tapet osv.) så är svaret tveklöst -JA!
Hoppas du fick svar på det du ville, MVH//Christina.
*EDIT* Här är länken till Trip-Trap's 'lasyr', http://www.ttwoodcare.com/default.asp?V_DOC_ID=843
Jag tror inte du ska bekymra dig om 'gulheten' på 0502-Y, i princip alla fabriksmålade 'vita' fönster är målade i just 0502-Y.blomman skrev:Tack för svaret. Det var så jag menade,om de olika färgerna passade samman alltså. Var mest fundersam om fönsterfärgen "såg" gul ut. Vilket den gör ,men kanske beror det på att det är inte färdigt allt .Gamla tapeten kvar, likaså korkmönstrat plastgolv,har inte sätt upp träpanelen i taket än,osvinte målat taket på 20-25 år osv. Så det kanske är en oro i onödan. Vad säger du om svarta vitvaror då? En ekskiva på bänken blir det åxå. Avlutade köksmöbler, en parantes bara.
Möjligen kanske du använder en fet, blank oljefärg till båge och karm och den kan te sig en smula 'gulare' än en vattenbaserad snickerifärg, det där 'kramar' säkert till sig när det är färdigt (allt under förutsättning att du har rätt brytning i burken förstås
Om svarta vitvaror så säger jag att det inte skulle vara mitt förstahandsval, däremot så kan jag, trots det, tycka att det blir jättesnyggt tillsammans med dina övriga val, detsamma gäller ekskivan och de avlutade furumöblerna, låter supersnyggt
Jag personligen gillar inte att allt är för 'stylat' (gillar inte alls när ett helt rum ser ut som ett 'fullsortimentsblad' från möbelkatalogen
MVH
Klicka här för att svara