Visst har man väl rätt att få veta vad varje del i köket kostar och inte bara en slutsumma för alla snickerier och tillbehör i en enda klump...?!!!

Vi har t o m bett om detta specifikt, men ändå kommer offerten med endast en slutsumma. Är det nån fler som råkat ut för detta?

Japp! Tibrokök kom i en klump, men Länghem var specad in i minsta detalj :D. Fast vi köper Tibro ändå :)

Jag har uppfattat det så att vissa kökslev. har ett kalkylsystem där varje del har ett ganka högt komponentpris, sedan när de sätter ihop lösningen till dig så lägger dom in ett rabatt system som dels bygger på hur stort ditt kök är, dels på vilken betalningsförmåga dom tror att du har. Det innebär at tdom kanske lägger en 15-20% rabatt redan innan ni diskuterar pris (alltså igentligen ingen rabatt).

Om du sedan tar bort något så drar dom bort det rabatterade priset, medans ev tillval (efter offerten) debiteras till fullt prislistepris.

Med en sådan ganska subjektiv prissättning så vill/kan man inte presentera hela kalkylen. Det behöver inte vara till nackdel för mig som kund. Däremot så gäller det ju i ett sådant läge att inte ändra något efter att priset är lagt.

En anledning är att dom flesta tillverkare är billga på något och dyra på andra saker, lite "gungor och karuseller" kan man säga, för att inte bli "plockade" på det dom är billiga på så blottar man inte gärna sig.

Jag förstår dock inte riktigt problemet för du ska väl ändå betala "hela" köket och inte varje del för sig så det kan väl inte spela någon roll i sista ändan om du bara får totalpriset??

pappskallen skrev:
Jag förstår dock inte riktigt problemet för du ska väl ändå betala "hela" köket och inte varje del för sig så det kan väl inte spela någon roll i sista ändan om du bara får totalpriset??
Jag förstår absolut frustrationen... Om man tycker att köket totalt set är för dyrt, så vill man jo veta vad varje grej kostar så man har en fair chance att prioritera bort det som enten kostar aldeles för mycket, eller som känns onödigt i förhollande till priset.

Vi holder präcis på med sluttbeställningen på vårt Kvänumkök (som är standard i vårt Trivselhus). Våra ganska små ändringar går på 45.000 ovan på det som redan ingår i huset. Tillvalen är specade, och det är jag mycket glad för, det ger mig möjligheten att välja bort dessa 2 tillval:
Snurra i hörnskåbet i stellet för hyllplan - Denna skulle gå på 5.100 :o
3 Hyllplan i stellet för ett 60cm överskåb - Merpris 3.200 :o

Jag anser inte att jag är en snålt människa, men i min budget på 4.6mill, så känns dessa 2 extrautgitfer helt ute i skogen... Vad tycker ni?

/Jan

Om ni är nyfikna på hur vårt kök kommer att se ut, så finns där näst intill uppdaterat ritning på http://server.lindhardsen.org/banva...content&task=view&id=22&Itemid=26
Kommentar mottages gärna ;)

Jag håller helt med dig Lindharsen. Vissa tillbehör kan man ju få betydligt billigare på andra ställen. Vi kommer t ex att köpa bänkskivan i ek från IKEA.

Vi funderar även på att tillverka takanslutningarna själva. Är det nån som vet om dessa brukar vara väldigt dyra från köksfirmorna?

Vilken läcker planlösning ni ska ha i huset. Det ser kanonmysigt ut med kök och vardagsrum på det sättet med matgruppen i mitten! :)

ingalisa skrev:
Vi funderar även på att tillverka takanslutningarna själva. Är det nån som vet om dessa brukar vara väldigt dyra från köksfirmorna?
Se det är något som jag tyckte var konstigt hos Kvänum (som vi ändå kommer att välja - för det är jo bare SÅ läkra kök ;) - Att få fullhöjd på köket kostade under 5.000 - medan tex. "snurran" kostar över 5.000 Jag tycker inte riktigt att det hänger ihop (690 för en snurra på IKEA - Det är jo som hittat :)

ingalisa skrev:
Vilken läcker planlösning ni ska ha i huset. Det ser kanonmysigt ut med kök och vardagsrum på det sättet med matgruppen i mitten! :)
Tackar! Jo då vi så den här ritningen vista vi bpda direkt att detta var rätt - Att det sedan passar perfekt på tomten också är jo bara ett plus!

/Jan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.