Inga vitvaror, ca . 4,5 meter Granitbänk, och 2 meter massiv Ekbänk, måttbeställd diskbänk. (bänkarna var inte med i priset från IKEA).
Detta låter ungefär så som vi har tänkt oss (förutom måtten...) men köpte du diskho och blandare på ikea?
Detta låter ungefär så som vi har tänkt oss (förutom måtten...) men köpte du diskho och blandare på ikea?
Jag är väldigt nöjd med mitt kök och frun även så.
Att alla kök inte kan ha IKEA måhända det är iofs inget som jag vet något om.
Om det är designmässigt så måste jag väl säga att IKEA kopierar friskt så det finns mkt för de flesta smaker men om det gäller speciallösningar så faller ju många andra kökstillverkare bort även de.
Om du har "standardkök" så kan du kombinera med väldigt många lösningar med IKEAs kök iallafall.
Hoppas detta var lite hjälp på traven.
Att alla kök inte kan ha IKEA måhända det är iofs inget som jag vet något om.
Om det är designmässigt så måste jag väl säga att IKEA kopierar friskt så det finns mkt för de flesta smaker men om det gäller speciallösningar så faller ju många andra kökstillverkare bort även de.
Om du har "standardkök" så kan du kombinera med väldigt många lösningar med IKEAs kök iallafall.
Hoppas detta var lite hjälp på traven.
Jag köpte IKEA-kök (Nexus) förra gången jag renoverade (1996) och har varit nöjd med det. Valde dock vitvaror och vattenkran från andra leverantörer för att IKEA hade så lite vitvaror att välja på då och för att jag också hade blivit varnad för deras vattenkranar.
Ett av de avgörande argumenten för mig var någon som sa:
Om du köper ett dyrt fint kök håller det troligen i 30 - 40 år. IKEAs hålle antagligen bara i max 20 år. Men efter 20 år vill du nog byta i alla fall. Så då är det onödigt att betala för de extra åren.
Det kök jag satte in 96 - 97 har blivit lite nött på handtagen. Och så har det blivit lite fult i nederkanten på luckorna under diskbänken. Annars ser det ut som nytt (förutom att träet har mörknat.)
/Ulrica
Ett av de avgörande argumenten för mig var någon som sa:
Om du köper ett dyrt fint kök håller det troligen i 30 - 40 år. IKEAs hålle antagligen bara i max 20 år. Men efter 20 år vill du nog byta i alla fall. Så då är det onödigt att betala för de extra åren.
Det kök jag satte in 96 - 97 har blivit lite nött på handtagen. Och så har det blivit lite fult i nederkanten på luckorna under diskbänken. Annars ser det ut som nytt (förutom att träet har mörknat.)
/Ulrica
Vi har varit i kontakt med en säljare från marbodalkök och han pratade ner ikea (givetvis...). Han sa att det är inte säkert att ett ikea kök skulle passa i vårat kök rent måttmässigt. Sen var det då det här med kvaliteten.
Gud, vad svårt det är, man vill ju att det verkligen ska bli bra när man lägger ner så mycket pengar.
Gud, vad svårt det är, man vill ju att det verkligen ska bli bra när man lägger ner så mycket pengar.
Jesca_j skrev:
Hur får EN butik sluta med det när dom annonsera helsidor om att dom har hela paketet? Låter konstigt tycker jag :
Ikea har visst kvar designtjänsten. Det är det som de lever på... Men ni kan göra mycket själv genom att ladda ner deras designprogram för datorn http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/planner_tool/index.html. Ta med ert arbete (utskrivet eller sparat på deras web-tjänst) som underlag till en diskussion med deras kökssäljare så blir det smidigare för er båda!
V38 börjar deras köksveckor - då skall vi beställa vårt nya Ädel-kök...
V38 börjar deras köksveckor - då skall vi beställa vårt nya Ädel-kök...
Vi var där för 1½ månad sedan och då pratade vi med en kvinna på köksavdelningen som påstod att de slutat med tjänsten.....jaja, bra att det verkar funka igen.....men det var surt att köra dit 25mil enkel väg i onödan för våran del...
Jag kan rekomendera ikeas köks hjälp på IKEA i Barkaby specielt en kille som heter David han är kanon duktig.
Skulle vilja säga lite om IKEA-köksplanering och material.
Planering:
Policyn är från centralt håll på IKEA att kunden ska göra jobbet själv med viss hjälp av säljaren. Vidare har man från centralt håll under en längre tid försökt avveckla konsult-tjänsterna med tidsbokningen. Men varuhusen har fortfarande ett visst mått av självbestämmande, så det är lite upp till ledningen på varje ställe.
Alltså:
-kommer du med ett blankt papper utan mått blir du givetvis hemskickad (det händer).
-kommer du med ett blank papper med mått hjälper de dig om de har tid. Vad jag menar med hjälp här, är att de planerar åt dig.
-Tanken är nämligen den att kunden skall hjälpas in i att planera sitt kök själv så att personalen lägger ner så lite tid som möjligt på varje kund.
Personalen vill man givetis ha vid terminalerna där man knackar in ordrar, kan man banta planeringshjälpen tjänar man pengar i minskade lönekostnader. Och blir det fel i ordrarna tjänar man ännu mer pengar! Det är nämligen så att ett IKEA-besök statistiskt sett alltid är lönsamt för varuhuset, eftersom de flesta går in och handlar även när de kommer för reklamationer.
Hjälpen är alltså olika på olika varuhus och vid olika tidpunkter, beroende på belastning på personalen vid det enskilda tillfället, eller på de beslut man tagit angående detta på just det varuhuset.
Konsultation med tidsbokning finns nog kvar på en del hus, detta troligtvis som resultat av att man arbetsrättsligt är bunden av de avtal man har med enskilda personer, eller att det varuhuset har gjort bedömningen att det är viktigt.
Jag har av olika skäl kunnat följa hur man hanterat den här säljstationen på IKEA under en längre tid och får väl säga som så: Var snälla mot kökssäljarna på IKEA! De har en tuff situation och det är inte de som bestämmer vilken hjälp du får, du möter aldrig någon på golvet som har tagit den här typen av beslut.
---
Material:
På IKEA finns det luckor av både MDF och Spånskiva, man väljer alltid billigast möjliga material i varje enskild produkt.
Stommarna och inredningen på IKEA är det bästa, det är där DU sparar pengar. Visserligen är melaminet tunnare på IKEA:s stommar än de på t ex HTH, Marbodal o Ballingslöv (man ser nästan spånskivan igenom). Men det tror jag många är beredda att strunta i, det är ju inte det gästerna tittar på.... ;D
När det gäller lådorna är det otroligt att IKEA kan sälja dem till de priserna, deras försäljningspris är lägre än vad t ex en HTH butik betalar till HTH i inköp för lådan. Där är visserligen konstruktionsskillnader, men de är inte så stora.
När du ska välja lucka, se då till att ta dig tid att granska luckorna i fogarna (om det är massivt) innan du bestämmer dig, det är en stor fördel om det utställningskök som visas verkar vara skitigt och slitet. Då får du se vad just detta kök verkligen går för. Är köken nyuppsatta är det svårt att se vad det tål. Har fogarna krupit i ramträet, så ta dig i akt! Det finns bra luckor på IKEA och det finns riktiga bottennapp.
När det gäller luckor kan de också dras in utan förvarning, du köper inte ditt kök i etapper på IKEA, handla alla du behöver med en gång och helst några till om du ev har tänkt att bygga till senare.
Kranarna är som nämnts inget du ska satsa på, man går ut med lång garanti, men du måste komma dit med kranen. Det finns inga reservdelar!!! Inte ens nya smutsfilter. Kan du inte skruva bort och sätta dit kranen på ett yrkesmässigt sätt ska du inte köpa IKEA kranar. Det är bara VVS kunnigt folk som är beredda att göra en sån grej, och VVS kunnigt folk handlar troligtvis inte kranar på IKEA.
När vi ändå är inne på vatten så vill jag bara nämna det här med bänkskivor i trä med underlimmad vask, det säljs på IKEA fortfarande och även på en del andra ställen. Den som håller på med trä inser snabbt att det är vansinne pga av det öppna ändträet vid vasken och på grund av att skivans egenrörelse med tiden kommer att få vasken att släppa. Vad hjälper det dig med de garantier företagen utlovar? När din vask släpper, säger säljaren givetvis att det är ovanligt och ifrågasätter hur du skött den. Har du tur får du den utbytt, men du får troligtvis stå för hantverkarens kostnader.
Laminat eller rostfritt är det som gäller (eller sten för de som vill kosta på det).
Ja, det blev visst några rader...
Planering:
Policyn är från centralt håll på IKEA att kunden ska göra jobbet själv med viss hjälp av säljaren. Vidare har man från centralt håll under en längre tid försökt avveckla konsult-tjänsterna med tidsbokningen. Men varuhusen har fortfarande ett visst mått av självbestämmande, så det är lite upp till ledningen på varje ställe.
Alltså:
-kommer du med ett blankt papper utan mått blir du givetvis hemskickad (det händer).
-kommer du med ett blank papper med mått hjälper de dig om de har tid. Vad jag menar med hjälp här, är att de planerar åt dig.
-Tanken är nämligen den att kunden skall hjälpas in i att planera sitt kök själv så att personalen lägger ner så lite tid som möjligt på varje kund.
Personalen vill man givetis ha vid terminalerna där man knackar in ordrar, kan man banta planeringshjälpen tjänar man pengar i minskade lönekostnader. Och blir det fel i ordrarna tjänar man ännu mer pengar! Det är nämligen så att ett IKEA-besök statistiskt sett alltid är lönsamt för varuhuset, eftersom de flesta går in och handlar även när de kommer för reklamationer.
Hjälpen är alltså olika på olika varuhus och vid olika tidpunkter, beroende på belastning på personalen vid det enskilda tillfället, eller på de beslut man tagit angående detta på just det varuhuset.
Konsultation med tidsbokning finns nog kvar på en del hus, detta troligtvis som resultat av att man arbetsrättsligt är bunden av de avtal man har med enskilda personer, eller att det varuhuset har gjort bedömningen att det är viktigt.
Jag har av olika skäl kunnat följa hur man hanterat den här säljstationen på IKEA under en längre tid och får väl säga som så: Var snälla mot kökssäljarna på IKEA! De har en tuff situation och det är inte de som bestämmer vilken hjälp du får, du möter aldrig någon på golvet som har tagit den här typen av beslut.
---
Material:
På IKEA finns det luckor av både MDF och Spånskiva, man väljer alltid billigast möjliga material i varje enskild produkt.
Stommarna och inredningen på IKEA är det bästa, det är där DU sparar pengar. Visserligen är melaminet tunnare på IKEA:s stommar än de på t ex HTH, Marbodal o Ballingslöv (man ser nästan spånskivan igenom). Men det tror jag många är beredda att strunta i, det är ju inte det gästerna tittar på.... ;D
När det gäller lådorna är det otroligt att IKEA kan sälja dem till de priserna, deras försäljningspris är lägre än vad t ex en HTH butik betalar till HTH i inköp för lådan. Där är visserligen konstruktionsskillnader, men de är inte så stora.
När du ska välja lucka, se då till att ta dig tid att granska luckorna i fogarna (om det är massivt) innan du bestämmer dig, det är en stor fördel om det utställningskök som visas verkar vara skitigt och slitet. Då får du se vad just detta kök verkligen går för. Är köken nyuppsatta är det svårt att se vad det tål. Har fogarna krupit i ramträet, så ta dig i akt! Det finns bra luckor på IKEA och det finns riktiga bottennapp.
När det gäller luckor kan de också dras in utan förvarning, du köper inte ditt kök i etapper på IKEA, handla alla du behöver med en gång och helst några till om du ev har tänkt att bygga till senare.
Kranarna är som nämnts inget du ska satsa på, man går ut med lång garanti, men du måste komma dit med kranen. Det finns inga reservdelar!!! Inte ens nya smutsfilter. Kan du inte skruva bort och sätta dit kranen på ett yrkesmässigt sätt ska du inte köpa IKEA kranar. Det är bara VVS kunnigt folk som är beredda att göra en sån grej, och VVS kunnigt folk handlar troligtvis inte kranar på IKEA.
När vi ändå är inne på vatten så vill jag bara nämna det här med bänkskivor i trä med underlimmad vask, det säljs på IKEA fortfarande och även på en del andra ställen. Den som håller på med trä inser snabbt att det är vansinne pga av det öppna ändträet vid vasken och på grund av att skivans egenrörelse med tiden kommer att få vasken att släppa. Vad hjälper det dig med de garantier företagen utlovar? När din vask släpper, säger säljaren givetvis att det är ovanligt och ifrågasätter hur du skött den. Har du tur får du den utbytt, men du får troligtvis stå för hantverkarens kostnader.
Laminat eller rostfritt är det som gäller (eller sten för de som vill kosta på det).
Ja, det blev visst några rader...
Klicka här för att svara