Är det någon som har erfarenheter av ikeakök? Är det verkligen samma kvalitet som "märkes" köken? Är det någon son har jämfört priser med andra tillverkare?

Jag tror att om du använder sökfunktionen här på forumet så hittar du massor om IKEA kök.

Det finns många dimensioner av kvalitet på ett kök. Om man delar upp det hels litet:

Snickerikvalitet: Om du jämför ytfinish och detaljnivå på snickeriet (typ passform mellan delar i en spegeldörr) så tror jag att IKEA köket är väl så bra som övriga serietillverkade kök, går du däremot upp på hantverksmässiga kök så kan du nog hitta flera med märkbart högre kvalitet. Vissa säger att materialet i IKEAS skåpsstommar är av sämre kvalitet än andra tillverkare. Om det är sant så kan det kanske innebära att köket känns slitet tidigare än andra kök (personligen tror jag inte att det är något problem). Godkänt.

Kvalitet på mekaniska delar, typ lådor: Här är det så att ett företag (Blum) i Tyskland levererar ALLA beslag till ALLA tillverkare i Sverige (kanske i hela världen), här är alltså alla kök ungefär lika bra. Blum har visserligen några olika kvalitetsnivåer, märks på detaljer som hur långt man kan dra ut en låda, om det finns "dämpare" inbyggda i lådmekanismen etc (Ikea använder egna dämpare som inte är bra). men som sagt pettitesser. Godkänt.

Flexibilitet: Ett stort problem med IKEA är att dom inte har lika stor variation på mått som de flesta andra "kvalitetstillverkare". Detta kan ställa till det ganska ordentligt när man planerar ett kök. Ej godkänt.

Materialkvalitet: Om man absolut vill ha luckor i massivt trä eller annat "exklusivt" material, så har IKEA ganska dåligt urval. Om det är OK med luckor som är av MDF eller liknade, så har IKEA bra sortiment, det har även Epoq, Kvikk och Noblesse. De ligger allihop på högst överkomliga priser (allihop har även massiva luckor men begränsat urval). Vill man upp i Kvalitet så kan ex. Culimar vara en bra kompromiss, har något sämre urval av luckvarianter än de "stora" kvalitetsmärkena, men mycket stor flexibilitet, och verkar vara hög kvalitet (väldigt "oflashig" butik) och verkar ligga ca 20-25% under de mer kända i pris.

Du frågade även om en prisjämförelse. Vi kollade priser hos IKEA, Pustelli, HTH och en liten hantverksmässig tillverkare. Och Culimar. i vårt fall hamnade vi på ca. 40' hos IKEA, 115' hos Pustelli, 115' hos HTH, 130' hos snickeriet och 85' hos Culimar. Inga vitvaror, ca . 4,5 meter Granitbänk, och 2 meter massiv Ekbänk, måttbeställd diskbänk. (bänkarna var inte med i priset från IKEA). Både Epoq och Noblessa verakr hamna ungefär på IKEA priser eller kanske 10-15' upp, men vi tittade aldrig detaljerat på dom.

Tack för ditt svar! Jag har hört att ikea inte har så stor variation med måtten på sina skåp. Men är de bra på att rita när man kommer med sin ritning? (alltså bra idéer) Eller ska man ha planerat mycket själv?

En fråga till. Var köpte du din granit bänk och vad kostade det?

IKEA har slutat med att vara behjälpliga med köksplanering tyvärr...... :(

Nu får man vackert försöka designa sitt eget kök...inte så lätt alla gånger....

Vi har inte köpt den ännu, skall beställa när resten av köket står på plats, så man kan vara säker på att inte gjort någon tankevurpa vad gäller mått.

men Bror Törner på Norr mälarstarnd blir det nog som leverantör av skivan (priser från 1700 kr/m)

alm skrev:
???Nej !!!!
Är det verkligen sant! Hjälper dom inte längre till med att planera köken??? ???
Så är det...vi var själva dit på semestern för att få hjälp med ideer och så men de hade slutat med den tjänsten... :(

hempularen:
Om det är OK med luckor som är av MDF eller liknade, så har IKEA bra sortiment
´

Ikeas luckor är ej i MDF utan i spånskiva. MDF är hållbarare och formstabilare än spån.

/ FS

alm skrev:
???Nej !!!!
Är det verkligen sant! Hjälper dom inte längre till med att planera köken??? ???
Vi fick i alla fall hjälp i Valbo (Gävle) när vi beställde kök i våras.

Jag hade ritat i IKEA's program och hade det med mig, väl där så satte sig en kille och gav oss många goda råd.
- Tankemissar man gjort i sin iver m.m. Med deras hjälp är vi helnöjda.

(Leverans av måttbeställda bänkskivor var vi däremot inte nöjda med. Se annan tråd).

Hej, i Stockholm i Barkaby och i Kungens kurva får man hjälp. Både med programmet där man ritar och man kan även boka tid med en köksinredare.

Mvh Iram

dom har i varje fall inte slutat med den tjänsten i Barkarby,där får man all hjälp man behöver 8)

Jesca_j skrev:

Jag har varit in på IKEA i Sundsvall och där har de slutat med den tjänsten i alla fall.

Ikea i Helsingborg hjälpte oss med bra ideer och ny uppritning.
Detta var i höstas men antar att det fortfarande är så.

Jag är väldigt nöjd med mitt kök och skulle gärna ta Ikea även vid nästa tillfälle.

Man kan (inte så snällt kanske) gå till en köksfirma som ritar upp köket och sedan "översätta" det till Ikeas skåp mm. Då får man bra ideer och IKEAs priser. Sedan tror jag säkert att IKEA hjälper till om man kommer med en "nästan" färdig ritning och säger vad tror du
måste man ha en passbit här ?
Kan man få en bänkskiva med dessa mått mm ?

I IKEAS kökskatalog finns ju även en hel del tips på vad man bör tänka på mm. Sen måste man ha tålamod, rita, fundera, rita om. Kolla vänners kök, fråga rita om, osv

lycka till

Enligt IKEAs hemsida erbjuds tjänsten köksinredningshjälp:

"Professionella köksexperter hjälper dig att planera ditt drömkök. Vill du ha hjälp att montera och installera kök kan vi förmedla hjälp med detta."

Så det är nog bara Sundsvall som surar.

Jesca_j skrev:

I Älmhult ritade dom i helgen utan knorr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.