12 813 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Såga ut för diskbänk & häll
Tjena allihopa! är ny här så ha' lite överseende.
Som rubriken säger så tänkte jag såga ut för diskbänk och spishäll i våra nyinköpta bänkskivor (massiv ek från k-rauta).
Då jag ej gjort nåt dyligt förr så har jag några undringar, ska såga med sticksåg och har köpt sågblad för ändamålet.
Men sedan ska man visst olja in snittytorna stämmer det? och ska man ha nåt annat också?
och ska man tänka på nåt speciellt eller är det bara att köra?
Som rubriken säger så tänkte jag såga ut för diskbänk och spishäll i våra nyinköpta bänkskivor (massiv ek från k-rauta).
Då jag ej gjort nåt dyligt förr så har jag några undringar, ska såga med sticksåg och har köpt sågblad för ändamålet.
Men sedan ska man visst olja in snittytorna stämmer det? och ska man ha nåt annat också?
och ska man tänka på nåt speciellt eller är det bara att köra?
LG Collection har en monteringsanvisning för sina skivor liggandes på sin hemsida.
http://www.lgcoll.se/
// WM
http://www.lgcoll.se/
// WM
Hur lyckas jag hitta den???Wintermute skrev:
"Hos oss kan du få din favoritho underlimmad i en massiv träskiva, i en bänkskiva av HiMacs eller i en laminatbänkskiva" och under rubriken Underlimning visas det bilder på hur det ser ut med olika skivor
Produkter > LiGna Massivträ > Montering & Skötsel
Observera att det är en monteringsanvisning enbart för bänkskivor, inte för underlimning som jag att tror några trodde.
// WM
Observera att det är en monteringsanvisning enbart för bänkskivor, inte för underlimning som jag att tror några trodde.
// WM
Snittytorna ska du täcka med silicon. Typ sanitets/våtrumssilicon. En tub på Bygg Max kostar runt 25:-Vega skrev:Tjena allihopa! är ny här så ha' lite överseende.
Som rubriken säger så tänkte jag såga ut för diskbänk och spishäll i våra nyinköpta bänkskivor (massiv ek från k-rauta).
Då jag ej gjort nåt dyligt förr så har jag några undringar, ska såga med sticksåg och har köpt sågblad för ändamålet.
Men sedan ska man visst olja in snittytorna stämmer det? och ska man ha nåt annat också?
och ska man tänka på nåt speciellt eller är det bara att köra?
Ingen olja alltså! För med siliconet tätar du för evigt.
Personligen hade jag klarlackat snittytorna med möbellack.
Om du skall ha diskmaskin under måste du klarlacka skivan över den oxå, annars slår sig skivan.
Om du skall ha diskmaskin under måste du klarlacka skivan över den oxå, annars slår sig skivan.
joniS:
Tidskriften "Gör Så Här" hade en artikel om hur man underlimmar diskbänk. Den går att ladda ner från deras hemsida (om man är prenumerant...).
Man använder en handöverfräs med stödhylsa tillsammans med en mall för att fräsa ut hålet för diskbänken. Mycket viktigt att vara noggrann med mallen. Annars är det lätt som en plätt...
Det tog mig en helg att göra mallen, fräsa ur för diskbänk samt runda av kanten. Är helnöjd med resultatet.
/ Dennis
Tidskriften "Gör Så Här" hade en artikel om hur man underlimmar diskbänk. Den går att ladda ner från deras hemsida (om man är prenumerant...).
Man använder en handöverfräs med stödhylsa tillsammans med en mall för att fräsa ut hålet för diskbänken. Mycket viktigt att vara noggrann med mallen. Annars är det lätt som en plätt...
Det tog mig en helg att göra mallen, fräsa ur för diskbänk samt runda av kanten. Är helnöjd med resultatet.
/ Dennis
Är det svårt att såga ut en bit i laminatskivan som man stoppar i diskhon i? Jag menar alltså inte underlimma utan bara inbyggd liksom. Räcker det med en sticksåg eller är det bättre att låta t ex IKEA göra det om man köper det där?
Låter klart intressant. Tack för tipset. (Nu ska man bara få tag i artikeln..DeLu skrev:joniS:
Tidskriften "Gör Så Här" hade en artikel om hur man underlimmar diskbänk. Den går att ladda ner från deras hemsida (om man är prenumerant...).
Man använder en handöverfräs med stödhylsa tillsammans med en mall för att fräsa ut hålet för diskbänken. Mycket viktigt att vara noggrann med mallen. Annars är det lätt som en plätt...
Det tog mig en helg att göra mallen, fräsa ur för diskbänk samt runda av kanten. Är helnöjd med resultatet.
/ Dennis
Klicka här för att svara