4 408 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Såga bänkskivor
Gera ihop dem...Blir snyggast så..Finns iofs skarvlister men de ser ut som skit... Så gera...Och såga antingen förhand med en top of the line fogsvans eller ta handklingan. Helst det senare och sticksåg är förbkudet i detta fall.Johan skrev:Fick tag i lite bänkskivor till mitt nya kök till vrakpris. Enda problemet är att jag nu måste såga allting sjäv. Köksbänken kommer att gå som ett "U" så jag behöver tre bitar för att passa in allt. Hur bör jag såga bitarna för att det ska bli så lite kanter som möjligt i skivan? Diagonalt eller en rak linje som böjer sig i vecket eller vad bör göras?
Du kan ju osso fräsa spår i skarvarna och sätta in en lös not + lim.. sen finns det fina skarvspännare att köpa på tex bauhaus som du fräser ut spår för på undersidan..
både lös not, skarvspännare och lim så blir det snyggt.
Fast allt beror ju på hur snyggt snitt du får. ett tips är att lägga de 2 bräderna du ska såga ovanpå varandra(i vinkel) och tvinga ihop dom som dom ska ligga på skåpen sen och sen såga båda på en gång med klingan fast tänk då på att sågbladet är ett par mm brett så brädorna blir lite kortare.
/J
både lös not, skarvspännare och lim så blir det snyggt.
Fast allt beror ju på hur snyggt snitt du får. ett tips är att lägga de 2 bräderna du ska såga ovanpå varandra(i vinkel) och tvinga ihop dom som dom ska ligga på skåpen sen och sen såga båda på en gång med klingan fast tänk då på att sågbladet är ett par mm brett så brädorna blir lite kortare.
/J
Glöm diagonalkapet, det är för långt och svårt.
Fogsvans? mr Z - glöm inte att dagens amatörbyggare bara vet hur man hanterar sågar med elmotor - själv har jag svårt att såga en planka rakt med fogisen....med stickis däremot....
Jag hjälpte en kollega med ett likande sågjobb - en skiva med rundfasad framkant handlade det om. Vi skippade diagonalkapet och sågade istället bort "rundningen" på ena skivan (ett kap längs med skivans framkant mao), kapet avslutades med en 45graders sågning med stickis på den rundade framkanten (gjordes på båda skivor som sammanfogades). Snitten blev fina och passformen perfekt. Ett enkelt sätt att kapa med enkla verktyg (billig byggsåg + sticksåg).
Fogsvans? mr Z - glöm inte att dagens amatörbyggare bara vet hur man hanterar sågar med elmotor - själv har jag svårt att såga en planka rakt med fogisen....med stickis däremot....
Jag hjälpte en kollega med ett likande sågjobb - en skiva med rundfasad framkant handlade det om. Vi skippade diagonalkapet och sågade istället bort "rundningen" på ena skivan (ett kap längs med skivans framkant mao), kapet avslutades med en 45graders sågning med stickis på den rundade framkanten (gjordes på båda skivor som sammanfogades). Snitten blev fina och passformen perfekt. Ett enkelt sätt att kapa med enkla verktyg (billig byggsåg + sticksåg).
Jag kan bara intyga att sticksåg är värdelöst när det gäller att kapa massiva bänkskivor. Den åkte ut illa kvickt och ersattes med en ny fin fogsvans när vi fixade våra, efter att sticksågen ville något helt annat än mig. :
Håller också på att såga ekskivor till mitt kök. Första gången använde jag sticksåg, det tog timmar och sen krävdes ytterligare timmar av slipande för att jämna till kanten. Det gör jag aldrig om.
Nästa gång lånade jag mammas cirkelsåg, helt otroligt lättsågat. Det blev perfekt rakt och gick snabbt och lätt. (Förutom att jag sågade från fel håll... Men det är ordnat nu ;D). Det är en Dewalt dw3515, en fin gul en med ett handtag.
Nästa gång lånade jag mammas cirkelsåg, helt otroligt lättsågat. Det blev perfekt rakt och gick snabbt och lätt. (Förutom att jag sågade från fel håll... Men det är ordnat nu ;D). Det är en Dewalt dw3515, en fin gul en med ett handtag.
Klicka här för att svara