11 292 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Avstånd mellan bänk och väggskåp?
Det handlar om rekommenderade mått och måttet 50 cm tenderar allt mer att ökas upp mot 60-65 cm. Det går att ha ca 45 cm också, men det blir opraktiskt ju trängre det är med tanke på arbetsytor och om det ska sitta belysning under. Bekvämlighet och mått är också beroende av hur lång man är.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Det är en avvägning eftersom kortare personer kanske inte når mer än till första hyllan i ett väggskåp. Dessutom är det linjen ögat-väggskåpsframkant-bänkskivans innerhörn som skapar "känslan av rymd". Moderna väggskåp är också djupare än för 20 år sedan, eftersom storleken på mattallrikarna har ökat. Det gör att luftigheten under skåpen minskar.
Själv är jag 198cm och föredrar 60cm mellan bänk och undersida väggskåp
Själv är jag 198cm och föredrar 60cm mellan bänk och undersida väggskåp
Standard är 140 i underkant för att nå kontinentalhöjd 210 i överkant. Men som sagt det kan man reglera hur man vill.
tillägg:
Man får dock se upp för högskåp har standradhöjd 210 men dessa kan beställas i olika höjder. Och ett högskå som slutar fel i förhållande till överskåpen ser allt annat utom snyggt ut...Då sögher kanske endel "det är bara å höja i botten". Ja svarar det ser lika lattjo ut det...
tillägg:
Man får dock se upp för högskåp har standradhöjd 210 men dessa kan beställas i olika höjder. Och ett högskå som slutar fel i förhållande till överskåpen ser allt annat utom snyggt ut...Då sögher kanske endel "det är bara å höja i botten". Ja svarar det ser lika lattjo ut det...
Ja, just det, det vara en bra poäng, tänkte inte på det, mitt högskåp är 233, och väggskåpen 92, det blir till att fundera om då...mr Z skrev:
Det var väl det jag visste, det lönar sig alltid att fråga!
Klicka här för att svara