Bygger helt nytt kök i ett gammalt vardagsrum på 40m2 och har ej någon möjlighet till att dra köksfläkten uppåt utan måste ut genom yttervägg. Avstånd från kåpan till yttervägg ca 2,5m. Har funderat på en extern motor och kåpa från Thermex. Vill ha synpunkter och erfarenheter runt Thermex eller någon annan tillverkare med samma lösning.

Externa fläktar (typ takmonterad) låter rätt rejält. Tänk på var du sätter den med avseende på både eget och grannars välbefinnande....

Ska fläkten hänga fritt? Se då till att göra vad du kan för att optimera prestandan (kör med 160mm rör etc). Välj en så stor kåpa som möjligt så förbättrar du funktionen. Vi har en frihängande Rondo från Thermex och jag kan väl tycka att det blir lite väl osigt ibland (trots optimal installation i övrigt).

Den modell jag funderar på så måste det vara 160mm anslutning, vilket ofs ställer till det för mig vid rördragningen men det löser sig alltid. Väggfläkten är på 900m3/tim, vilket alla säger är för mycket, men frågan är om det kan bli för mycket om man sörjer för god lufttillgång.

Efter mycket funderande blev det en Thermex Garda hos oss och frånsett priset :P har den varit en mycket uppskattad kompis i köket.
Övriga Tips:
160 mm rör, + 30 mm brandisolering (stenull på hönsnät) runt spirot, använd den största externa takfläkten, glöm ej kallrasskyddet!

Rekommenderar starkt Halton. Superb teknik som sprutar en luftridå och stoppar allt matos. En sån kommer det att bli när köket byts ut. Används för japanska stekbord och grillbord i restauranger.

Var riktigt less på matos trots Thermes och största takfläkten när vi körde köksö med frihängande fläkt. Går inte att få perfekt utan specialfläktar. Vågar jag påstå.

Gaggenau har en liknande teknik med Codan? tror jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.