Kök
matbr107: Gjorde rent ugnen i förra veckan och upptäckte igår att jag fått Mr Muscle på en del av aluminiumpanel på framsidan. Det har blivit som en vit missfärgning i aluminiumen som försvinner när man blöter den och sedan kommer fram igen när man torkar den. Förslag på hur man får bort missfärgningen eller är det kört??
fresve: Nu blev det visst en sida till, vill bara promota mitt förr-förra inlägg som jag nyss gjorde om vårt nya mat-möblemang.
HanDan: Är det någon som vet var det går att få tag på diskhoar alt. tvättställ (med hål för avrinning) i emaljerad plåt? Nyproduktion eller begagnat spelar inte så stor roll.
Fleur: Jag har prövat Loimaan Kivi's impregneringsmedel och bänkskivan är nu precis som jag vill ha den! Tack för tipsen :-)
hempularen: Nej, men en stenleverantör påstod att kinesisk granit ibland kan ha en färg och mönster som är pålagd som en 2-komponent färg. Alltså helt enkelt målad granit. Vet inte om det är sant.
Hemmakatten: Jag har haft en bänkskiva med små kakelbitar. Den var mkt snygg men den användes aldrig till att laga mat på, mer som en avlastningsbänk. Skulle inte vilja ha haft den som matberedningsbänk, av alla de anledningar som redan är uppräknade i tråden.
olle_c: Åk till din närmaste vent-firma med en bullpåse och dina grejer så hjälper dom nog dig. Det funkar iaf oss hos =)
rsjowa: Grattis till nya induktionsspisen då 2HOT4U! Kan meddela att min induktionshäll ligger på topp 3 listan av saker i mitt hem jag är supernöjd med! :) Du kommer inte bli missnöjd med induktionsdelen kan jag lova...
Hejduk..tig: I tråden Nytt ord för vitvaror bad jag om förslag som jag nu samlat ihop i denna utlovade omröstning. Så sätt igång och rösta på lämpligt ersättningsord för vitvaror! :-)
pappskallen: Kan ju knappast spela någon roll om du förminskar ner till den dimension du har på fläkten, däremot kan jag förstå om det inte är så bra att dimensionera så man får mindre utblås än vad fläkten är (ex fläkten är 125mm och förminskningen i taket 125-100 mm) Vet inte heller varför det skulle vara så säkert att du har 100mm i fläkten, själv har jag 125mm från fläkten.
CarlSthlm: Hej! Det är väl bara att lägga distans (brickor, träbitar mm) bakom skåpen så får Ni luftsplalt?! /Carl
Fjordell: Tycker det ser rätt ut. lite snett monterat kanske eller så ser det bara ut så på bilden. Vad händer om du kör diskmaskinen? tömmer den vattnet som den ska? I så fall är det nog som FLKR säger att teleskop röret går in för långt inuti.
zachris: Google hittade mer info om dom: http://press.electrolux.se/node418.aspx?intLanguageID=17&intPressReleaseID=733
screamin-daemon: Jag har precis köpt IKEA kök, men behöver en bänkskiva. Den ena ska vara 3.40 lång och den andra 80 cm. Det är iofs. inga problem att få tag i, men det blir ju mycket dyrare än standardlängd. T.ex. kostar en skiva på 2.46 cm 900 och en på 3.40 kostar 2600. Varför kostar den 2 ggr så mycket per meter? Jag vill ju själv såga till den. Är där någon som vet vart man kan köpa
Anna_Robban: Allt går bara men vill! Dammsugaren kan man ju få rätt liten. Hink använder inte jag för jag har en super bra mopp så.. Tänkte väl ha en del hyllplan och en del städsaker har jag under diskhon
Hemmakatten: Du behöver inte vara ledsen för det. Tänkte bara på att det var en massa bra inlägg i den tråden redan och att du hade lagt ut en planritning över huset (eller delar) med nya inbyggda verandan. Varför lägger du inte in köksritningen (nu när du vet hur man gör :) ) i den tråden. Då blir den lite puffad för och du får säkert många nya synpunkter.
J.A: Här kommer ännu en förfrågan om hjälp med färgval på bänkskiva i köket. Har ni lust att tycka till? Det blir Myresjököks släta eklucka nertill och vit, slät lucka upptill. Även några liggande vitrinskåp med aluminiumram och frostat glas. Vi ska ha en laminatskiva, men jag har bara så himla svårt att bestämma mig för färgen. Har varit inne på en grå skiva men vill egentligen
Mats.Johansson: Jag har inte skruvat så mycket träskruv, så gör lite reklam nu!
fresve: [citat] Antagligen där du kan köpa laminat-skivor utan kantlist. SKämt å sido, Snickerier som gör bänkskivor, kanske på byggvaruhusen. Det finns två varianter tror jag, en som är belagd med riktigt stål, och en som är i laminat/plast-material. Jag kan inte specifiera några priser, mer än att det är ordentligt dyrt med denna rostfria list med riktigt stål. I mitt fall så blev det
fresve: [quote="Biet, post: 520801"]Mitt tips är att du tar med dig en kylskåpsmagnet när du går runt i husgerådsaffärerna. Fastnar magneten under stekpannan så är den ok för induktionshällen. Gör den inte det - glöm den stekpannan. Så länge du skall köpa nya är väl detta tipset inget vidare, står ju på vartenda panna i butikerna om de passar för induktion eller inte. Jag gjorde dock
LindaW: Har lagt in tre bilder på bildsidan, IKEA kök Abstrakt klarröd. Som ni ser är vi inte helt klara än....det ska till ett träfoder i öppningen ut mot hallen där vi också ska fälla in belysning. Och så har vi inte satt foder runt fönstret.....likaså är inte spottarna i taket ditsatta ännu, vi väntar på att resten av taket ska bli klart. Det är ju alltid så.......finliret tar tid
Jennisen: Jag antar att det är ganska stor prisskillnad om man gör det hemma själv vs köper från fabrik? Men om man nu köper på fabrik, hur underhåller man den?
Jennisen: [citat] Ja, kan du inte lägga upp lite bilder!? Tack!
yens: Här är en bild på de två hällar jag valde mellan. Då skiljde det 1000 kr, nu skiljer det mer. Det är väl smaken som är som baken, i det här fallet var jag nöjd, för jag tyckte boschen var snyggare, och den var även billigast.
Biet: [citat] Nej - dom var inte limmade. Men tillräckligt tätt för att inte smuts skulle komma ner. Det funkade finfint när man torkade av spis och bänkskiva. Vi la dit dom när vi insåg att skarven i bänkskivan kunde spricka upp av den dagliga avtorkningen. När vi nu har tagit bort spisen (vi gör om köket) såg vi att det hade lönat sig. Kanten på bänkskivan var i perfekt skick och ingen
Easy_Tiger: Nja, vi köpte ett hus med Ikeas vitvaror i köket, o jag kan säga att jag absolut inte är nöjd med dom. Kanske är det måndagsexemplar vi har, vad vet jag?