Hej, när man väljer en spiskåpa, hur nog ska man kolla på kapaciteten? Vi kommer ha 3 st krökar samt totalt 3,30 meter från kåpan till murstocken. Vi har kikat på en fläkt som har 452m3/timme. Är det för klent?

Hur stort är köket? Är det öppet mot angränsande rum?

shadowsinthesun skrev:
Hur stort är köket? Är det öppet mot angränsande rum?
Köket är 16 kvm och är öppet mot angränsande rum

Då får du lägga till volymen för angränsande rum. Finns en formel som jag dessvärre inte har i huvet. Tar hänsyn till volymen, diametern på rören och längden samt antal krökar. Thermex katalog (kanske hemsida också) har den infon. 450 låter normalbra men kan va lite lite. Vilken bredd o material hade ni tänkt?

shadowsinthesun skrev:
Då får du lägga till volymen för angränsande rum. Finns en formel som jag dessvärre inte har i huvet. Tar hänsyn till volymen, diametern på rören och längden samt antal krökar. Thermex katalog (kanske hemsida också) har den infon. 450 låter normalbra men kan va lite lite. Vilken bredd o material hade ni tänkt?
Vi hade tänkt oss denna: http://www.tretti.se/dkg9335e

Rätt vettig. Prisvärd men som sagt kanske lite för lite drag. Svår modell i övrigt att bedöma eftersom alla tillverkare från Budget till Handgjort har liknande.
Kommit en ny helt i rostfritt annars med kanondrag, lågt ljud och i sammanhanget lågt pris: http://www.thermex.se/Default.aspx?ID=1501

Men som sagt se om du kan hitta "formeln"

Noterade att du började med att skriva "till murstocken" Tänker ni gå ut genom väggen?

shadowsinthesun skrev:
Noterade att du började med att skriva "till murstocken" Tänker ni gå ut genom väggen?
Nej vi kommer använda befintligt hål i murstocken och gå in med trumman där

shadowsinthesun skrev:
Nja vad jag menar kommer fläkten att mynna ut horisontellt eller rakt upp.

Hittade infon om dimensionering: [länk]
Hm, den kommer gå in horisontellt i murstocken som sen går uppåt? annars förstår jag inte riktigt hur du menar

A då är jag överens med dig.
Räknade lite på dina förutsättningar. Du bör nog ha mer kräm i fläkten om du skall bli nöjd med resultatet = Det går nog åt lite mer kronor om det skall bli bra. Gorenjefläkten är ju trots allt tillverkad (inte i Slovenien, det är för dyrt) för att konkurrera med Budgetfläktarna (Dock med en anser jag, bättre kvalitet)

shadowsinthesun skrev:
Nja vad jag menar kommer fläkten att mynna ut horisontellt eller rakt upp.

Hittade infon om dimensionering: [länk]
Shit, jag fattar ingenting av den där "formeln". Hur ska man räkna ? :)

du hade ju 3,3 meter plus tre böjar. Varje böj är en extra meter = 6,3 meter Har du sedan en topphuv blir det en meter till = 7,3m Då behöver du en 6-800 m3 s fläkt sisådär

shadowsinthesun skrev:
du hade ju 3,3 meter plus tre böjar. Varje böj är en extra meter = 6,3 meter Har du sedan en topphuv blir det en meter till = 7,3m Då behöver du en 6-800 m3 s fläkt sisådär
Nej vi har ingen topphuv, men vi har ett tvåvåningshus och köket är på nedervåningen :)

Nu har vi kikat på en annan kåpa som har 650m3/timme istället.. Det borde räcka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.