Kök
Easy_Tiger: Nja, vi köpte ett hus med Ikeas vitvaror i köket, o jag kan säga att jag absolut inte är nöjd med dom. Kanske är det måndagsexemplar vi har, vad vet jag?
pappskallen: Helt klart att helstav regerar......... Har själv 3,60 i bakkant lååååånga stavar blir det...... Kör du det via snickeri kan du ju välja tjocklek fritt.
kamy: Hej, Smeg gör jättefina vitvaror. Vi har precis fått hem kyl/frys, spis och fläkt, dock inte de modeller ni funderar på. Kommer kunna lämna rapport hur våra vitvaror funkar om en vecka skulle jag tro (hoppas). Jag har "torrkört" lite redan nu förstås och känslan i reglage och handtag etc. är väldigt bra. Känns gediget. I synnerhet spisen känns proffsig på något sätt. Vi köpte
Slim: Tack för tipset och ritningen Hejduk..tig! Äntligen ett konstruktivt inlägg :-) Men jag tror det lutar åt att skippa köksön, det blir nog för trångt. Om vi nu inte får för oss att flytta köket helt så vi får det i anslutning till vardagsrum, men det blir nog för mycket jobb med att dra vatten, om det ens är möjligt.
tiipi: http://sweden.diapol.com/ Under Galleri finns ett kök med Galaxy Star som bänkskiva. Under priskalkyl kan man bläddra mellan alla stensorter just detta företag har i sortimentet.
bjs: http://www.stenbutiken.com/ träffade de på villa mässan i växjö, trevlig firma!
anna225: Har själv ekparkett i köket och laminat bänkskiva i valnöt. Det skär sig absolut inte utan är super snyggt ihop med parketten. Som Agneta72 skriver, laminat är ju helt klart mest praktiskt. Träbaänkskivor måste ju underhållas i det oändliga. Fast å andra sidan går de ju att slipa om det råkar bli skadat.
2HOT4U: tackar då borde det inte vara några problems
ZOE: Har äntligen löst problemet med att bifoga IKEA ritning. Sparade den som bitmappsbild i IKEAS ritningsprogram och öppnade den sedan i Paint och sparade den som JPEG-bild som gick att ladda upp på forumet.
Karl_Malmqvist: Ugn, spis och fläkt innehåller sällan elektronik, varför det kanske inte vore ett idealiskt namn. Vitvaror är ett väl inarbetat ord och det spelar ingen roll vilken färg eller vilka funktioner apparaterna har. T-forden var en bil och Koenigsegg är en bil även om de är väldigt olika. En eka är en båt, en fullriggare är en båt och ett tankfartyg är en båt.
FSS: I databladet står det: Spänning 230V Säkring 3*16A Det är klart fördelaktigt att ge spisen 3 olika faser. Men eftersom det är en 230V spis (är allt som är induktion det?) behöver den även nollan. Med andra ord kontrollera att du har en nolla bakom din befintliga spis.
Smuts: Tack för tipsen! Fick höra att de satte köksskåpen mm på plats nu i helgen, så det är nog tyvärr kört nu... Men vi ska säkert renovera köket om 15 år... ;-) I vårt förra hus hade vi diskmaskinen i ett högskåp och hade då diskmaskinen ca 15 cm ovan golv. Det var lite strul innan VA killarna löste rördragningen men det var sedan kanon för oss höjdmässigt. I nya köket har vi
verktygsgurun: Menar du bänkskåpen i bakkant ? isåfall kan du ta vad som helst nästan 28*70 eller 45*70 kan jag rekomendera annars försök att hitta en riktigt rak regel så slipper du tvinga den rät när du skruvar dit den i våg. S.
Bezt: Finns det inga bilder hur skillnaden ser ut? Överlimmad tror jag att jag vet hur den ser ut, men underlimmad vet jag nog inte.
Linska: Det beror ju mycket på vilken tapet bakom glaset ni väljer... Ni kan ju tapetsera en fondvägg med samma tapet. Jag såg dock en liknande kök som hade milt olivfärgade väggar, och det var jättefint! Det var dessutom möblerat med en mix av gammalt och nytt vilket höjde trivselfaktorn.
CarlSthlm: Vi har gjort som Du fast precis tvärtom. Vi har köpt skåp och stommar från IKEA som är billiga. Sen har vi lagt krut på granitgolv. bra maskiner, bänkskivor i granit, cool rostfri mosaik, flushlimmad disklåda, infällda högtalare och vass belysning. Bättre att lägga krut på "runt-om" än på själva köksinredningen är min uppfattning.
Televinken: Har själv jagat assistentlift för 40 cm skåp och hittade hos Marbodal. Tror den låg på 600 - 700:- (utan skåp alltså). Men det var ett tag sen.
Claes.B: tack för alla förslag, har nu äntligen köpt kakel. Det blev ett vitt fasat 10* 20cm kakel som skall upp så fort jag passat in bänkskivan, som kom nu efter totalt nästan 13 v väntetid. skamligt av ikea.
pinebar: Kan du inte bara spackla, slipa och måla själva fönstret vitt och sedan lägga en silikonkant mellan skivan och fönstret? Möjligen runda av "hörnet" på fönstret också, lite beroende på om det ser bra ut jämfört med de andra (lodräta) fönsterkarmarna.
Irre11: Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av diskho i granit. Det ser så snyggt ut men upp fungerar det i praktiken.
påG: Snälla hjälp mig med detta med köksö....Tänk er att ni har ett kök som ett L med den lilla delen på L:et vid yttervägg med fönster över där diskho och det ska vara. Andra väggen blir skåp och häll/fläkt. Vi vill ha en köksö eller ett U-kök....alltså att något mitt emot delen där häll/fläkt är. Det ska vara en arbetsyta in mot köket men på andra sidan ska man kunna sitta
anilov: Mina föräldrar har en "teknikvägg" i sitt kök. Och jag säger aldrig! Det är såå gräsligt att inte ha avställningsytor, jag har en gång trillat över ett krypande barn med en brännhet lasagneform i händerna när jag tog de fyra steg som krävs för att ställa ner den. Behöver jag nämna att ugnsluckan stod öppen hela tiden, för att det inte går att stänga den medan man har
Tessok: Som ett alternativ till rostfritt är det OK Snyggt ihop med granit. Kraftfullt ;) Corian är däremot något jag har haft problem med ( missfärgningar och repor samt hack )
hundbom: Tack för all hjälp! Nu är luckan på plats, efter att jag fått dit riktiga skruvar som fäster i fronten, istället för de medföljande fjuttskruvarna.
Hemmakatten: Ja, fördelen med att ha vinet placerat ovanför köksskåpen är ju att det blir mycket knöligare att få ner det och eventuellt spontandrickande elimineras..... ;)
jon_h: Använd vitfix. Det är inte heller alla fixsorter som är lämpliga till glasmosaik, men de vitfix jag sett har varit det.