4 903 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Golv under köksskåp eller inte?
Hej
Är det någon som vet om man ska lägga golv över hela golvytan i ett kök eller om man ska sluta så att köksskåpen står på ett icke-rörligt underlag??
Har hört både och och antar att det är för att inte lägga på vikt på golvet som måste "flyta".. undrar också då hur man gör med köksöar som står mitt i rummet??
Tacksam för svar
Mazz
Är det någon som vet om man ska lägga golv över hela golvytan i ett kök eller om man ska sluta så att köksskåpen står på ett icke-rörligt underlag??
Har hört både och och antar att det är för att inte lägga på vikt på golvet som måste "flyta".. undrar också då hur man gör med köksöar som står mitt i rummet??
Tacksam för svar
Mazz
Vissa säger si vissa säger så. I slutänden verkar alla vara nöjda med det sättet de valde att förlägga golvet så det är nog av mindre betydelse. Har inte sett att nån har haft problem med detta att golvet inte flyter under köket.
Själv kommer jag att lägga under hela köket. Känns tryggare att vatten vid en läcka rinner ut över golvet istället för under golvet.
Själv kommer jag att lägga under hela köket. Känns tryggare att vatten vid en läcka rinner ut över golvet istället för under golvet.
Visst kan man tjäna några hundralappar på att inte lägga under. Lägger man golv för 800 kr/m2 så visst. Dock så kanske man vill ha kvar golvet nästa gång man bygger om köket och då blir det knepigt. Kanske inget troligt scenario då livslängden på ett kök och ett dyrt golv kanske är likvärdiga. Något att tänka på iallafall.
Jag tycker det blir klart snyggast om golvet fortsätter in under skåpen eftersom man annars troligen blir tvungen att sätta en kryplist på skåpsockeln och det är osnyggt.
I många kök fortsätter golvet in under skåpen så jag tror att golvet kan röra sig tillräckligt iallafall.
I många kök fortsätter golvet in under skåpen så jag tror att golvet kan röra sig tillräckligt iallafall.
Jag rekomenderar att inte lägga golv under skåpen. Om rörelsen blir stor i golvet och det står fasta skåp mm ovanpå, kommer golvet att spricka i "fogarna".
Släpp in golvet ett par cm under skåpen och sätt sockelbrädan ovanpå.
Patric
Släpp in golvet ett par cm under skåpen och sätt sockelbrädan ovanpå.
Patric
Hur är huset / våningen konstruerad ? Vilken metod? Vilket material...
Betong ?
Trä ?
annat ?
MvH
BoBBo
Betong ?
Trä ?
annat ?
MvH
BoBBo
Klicka här för att svara