20 094 läst ·
23 svar
20k läst
23 svar
Diskmaskin ljudnivå
Jag förstår inte vad du menar med "samma spec. låter så olika mycket"Hottentott skrev:
Kan du ge ett exempel?
Att det är så många maskiner med någon siffra i artikelnummret som skiljer gör det rörigt för konsumenten när man skall jämföra
Beroende på mätmetoden så går ju såna mätningar att lura. Säg att de mäter på en specifik frekvens då kan man optimera ljudisoleringen för just denna sen fullständigt strunta i resten. Bra i labbet dåligt i verkligheten.
Man kanske skulle ha ett ljuddiagram för medelvärdet under hela diskningen och över hela ljudspektrat.
Dvs:
Y-axeln visar dB
X-axeln frekvens
Man kanske skulle ha ett ljuddiagram för medelvärdet under hela diskningen och över hela ljudspektrat.
Dvs:
Y-axeln visar dB
X-axeln frekvens
Det är väl konsumentverket som utför mätningarna i testen?
Om det skulle vara fabrikanten som gör testen friserar de säkert värdena
Vi satsade även på tvätt o tork för att få ner ljudet eftersom tvättstugan ligger vägg i vägg med sovrummet
Cylinda FTL56 tvätt och Cylinda TK50 tork och vi är nöjda
1600 varv är väl att ta i (väsnas) så vi kör oftast på 1400 varv eller lägre, vilket räcker hur bra som helst
Om det skulle vara fabrikanten som gör testen friserar de säkert värdena
Vi satsade även på tvätt o tork för att få ner ljudet eftersom tvättstugan ligger vägg i vägg med sovrummet
Cylinda FTL56 tvätt och Cylinda TK50 tork och vi är nöjda
1600 varv är väl att ta i (väsnas) så vi kör oftast på 1400 varv eller lägre, vilket räcker hur bra som helst
är det mätt med dB A så vet du att det är mätt med hänsyn till örat och kolla även mellan vilka frekvenser det står också brukar vara 50-3000 Hz ibland 100-3000 Hz dvs 7 eller 6 oktavband med delning på varje ters för att få en kurva som är jämförbar...Då får man någorlunda svar på den rätta ljudalstringen i dB dock endast i mätrummet... osv...osv...Men så mycket kan det inte skilja heller egentligen... Men anslutningar och sånt...
Jag fick informationen från Elgiganten att ljudnivån mäts över en viss tid och värde som fabrikanten anger är ett MEDELVÄRDE. Med andra ord, en diskmaskin på 43 dB kan mycket väl avge 50 dB under en viss tid som t.ex. spolning etc. Jag håller dock med andra som tycker att man ska satsa på en så tyst maskin som möjligt. Min ouppackade diskmaskin ska avge 43 dB (har jag för mig) på pappert. Det är bara hoppas att man blir nöjd med den.
Klicka här för att svara